نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

8 اردیبهشت 1403 12:26 ق.ظ

تنش های جهانی پیشرفت انرژی پاک را به خطر می اندازد

4 سپتامبر 2023-توسط کلی مکنامارا-با رطوبت کم و ساعات طولانی آفتاب، ایالت نامیبیا در جنوب غربی آفریقا امیدوار است که به غول انرژی خورشیدی تبدیل شود.

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی از ایالات متحده و چین خواست تا اختلافات خود را کنار بگذارند و در مورد تغییرات آب و هوایی همسو شوند و در مصاحبه‌ای هشدار داد که «شکست‌های ژئوپلیتیکی» خطر انتقال انرژی پاک را متوقف می‌کند.

فاتح بیرول در سخنرانی در اجلاس آب و هوای آفریقا در نایروبی به خبرگزاری فرانسه گفت که این شکاف های بین المللی که تا حدی به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین برانگیخته شده است، “بیشتر و بارزتر می شود”.

“وقتی به آینده انرژی و آب و هوا نگاه می کنم، می بینم که بهترین و خوش بینانه ترین دستور کار این است که انرژی پاک بر بازی مسلط شود.”

اما او گفت که تنش های ژئوپلیتیکی “سایه بزرگی” ایجاد می کند زیرا “همکاری بین المللی بین بازیگران اصلی بسیار چالش برانگیزتر خواهد بود”.

این یک مشکل است، زیرا جهان در حال حاضر برای رسیدن به اهداف توافق پاریس برای محدود کردن گرمایش بسیار کند حرکت می کند.او ایالات متحده و چین، دو بزرگ‌ترین تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای جهان را مورد اشاره قرار داد و از آن‌ها خواست تا در مذاکرات اقلیمی COP28 در دبی در ماه‌های نوامبر-دسامبر گرد هم آیند و تنش‌های ژئوپلیتیکی و اقتصادی خود را کنار بگذارند تا به دنبال مواضع مشترک در مورد مسائل کلیدی یا حداقل باشند. اجلاس آب و هوای نوامبر در امارات متحده عربی نفت خیز احتمالاً با تضاد دیدگاه ها در مورد انرژی برگزار خواهد شد.

بیرول به خبرگزاری فرانسه گفت که تنش‌های جهانی «قطعاً» پیشرفت در انتقال انرژی پاک را متوقف می‌کند و بدون نام بردن از آنها درباره «پس زدن بزرگ» از سوی برخی کشورها و شرکت‌ها هشدار داد.

اما او گفت که با وجود این تغییر، بیش از 80 درصد از نیروگاه های ساخته شده در جهان در سال گذشته بر انرژی های تجدیدپذیر متمرکز شده اند.

بیرول گفت که آفریقا با داشتن پتانسیل عظیم تجدیدپذیر و حدود 40 درصد از مواد معدنی حیاتی مورد نیاز برای باتری ها و سلول های سوختی هیدروژنی، نقشی محوری در انتقال انرژی ایفا می کند.

او گفت که کشورهای منطقه ممکن است نیاز به ادامه بهره برداری از منابع گازی خود برای فعالیت های خاص داشته باشند، که به گفته او به طور قابل توجهی ردپای کوچک کربن قاره را افزایش نمی دهد – تقریباً 3 درصد از انتشار جهانی.

وی از جامعه بین‌الملل به‌ویژه کشورهای غربی خواست این امر را بپذیرند و از نسخه‌های «ساده‌ نگرانه جزمی» برای این قاره که می‌تواند شکاف‌ها را تشدید کند، اجتناب کنند.

او گفت که جامعه بین المللی باید بر کمک به آفریقا برای تحقق “پتانسیل عظیم” خود تمرکز کند.این یک “بی عدالتی” است که حدود نیمی از جمعیت این قاره به برق دسترسی ندارند، علیرغم این واقعیت که آفریقا میزبان 60 درصد از بهترین منابع انرژی خورشیدی جهان است، در حال حاضر انرژی خورشیدی ارزان ترین راه برای تولید برق است.در همین حال، او گفت که میلیون‌ها نفر در سراسر آفریقا از آتش‌های باز یا اجاق‌های معمولی برای پخت و پز استفاده می‌کنند که بیماری‌های تنفسی را به‌ویژه در میان زنان تشدید می‌کند.

بیرول گفت که هر دو مشکل را می توان با حدود 25 میلیارد دلار – هزینه تقریبی یک ترمینال جدید LNG – برطرف کرد.

وی با جدا کردن شرکت‌های نفت و گازی که گفته‌اند دسترسی به انرژی یک اولویت کلیدی است، اضافه کرد که برای کمک به دسترسی میلیون‌ها نفر 4 میلیارد دلار – یا تقریباً کمتر از 0.1 درصد از درآمدی که شرکت‌های بزرگ سوخت‌های فسیلی در سال گذشته به دست آوردند – فن آوری های آشپزی تمیز هزینه خواهد داشت.

او گفت: «از نظر من این یک آزمون برای آنها است، اینکه چقدر جدی هستند، چقدر صادق هستند.

در حال حاضر تنها حدود سه درصد از سرمایه گذاری های انرژی در سراسر جهان در آفریقا انجام می شود.

کشورهای آفریقایی نیز با افزایش هزینه های بدهی دچار مشکل شده اند.فشارها برای بازسازی ساختار مالی بین‌المللی برای همسویی بهتر با اهداف آب و هوایی و توسعه سبز، به ویژه در شرایطی که صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی برای نشست‌های پاییزی خود در اکتبر آماده می‌شوند، افزایش می‌یابد.

بیرول گفت که این دو موسسه “در آزمون مردود شده اند” و خواستار تبدیل بیانیه های امیدوارکننده اخیر برای تبدیل شدن به اقدام واقعی برای تقویت مالی با امتیاز و رفع انسداد وام شد.

در سطح جهانی، یک نگرانی خاص، نیروگاه‌های نسبتاً جدید زغال‌سنگ موجود، عمدتاً در آسیا، با دهه‌ها باقی مانده از چرخه عمر مورد انتظارشان است.

او گفت که اگر زودتر بازنشسته نشوند، می توانند با تمام پیشرفت های دیگر مقابله کنند.

اما با وجود این، بیرول گفت که انتقال انرژی به خوبی در حال انجام است و “بسیار سریعتر از آنچه بسیاری از مردم تصور می کنند در حال حرکت است”.

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *