نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

9 اردیبهشت 1403 8:40 ق.ظ

استقرار ۱۲ مرکز نوآوری در ناحیه شریف/ انجام طرح‌های مهم در ۳ حوزه اولویت‌دار

20-6-1402

مدیر مرکز کارآفرینی شریف با بیان اینکه ۱۲ مرکز نوآوری در این ناحیه مشغول فعالیت هستند، گفت: همچنین، مرکز نوآوری دانشگاهی که در دل ناحیه نوآوری شریف فعالیت می‌کند، به ارائه طرح‌های فناورانه در سه حوزه اولویت‌دار انرژی، سلامت و هوا فضا پرداخته است.

علیرضا جعفر، مدیر مرکز کارآفرینی شریف در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا با بیان اینکه یک فضای ۲۵۰ هزار هکتاری ( بنظر این عدد 250 هکتار است – کل نگار ) در اطراف دانشگاه شریف به نام ناحیه نوآوری شریف داریم، اظهار کرد: در این ناحیه ۱۲ مرکز نوآوری مستقر است و ۷۰ درصد از این مراکز در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات فعالیت می‌کنند.

وی عنوان کرد: مرکز نوآوری دانشگاهی به‌عنوان یک مرکز نوآوری تکنولوژی‌محور در دانشگاه شریف وجود دارد که رسالت آن حمایت‌های دانشجویی و تخصیص فضای استقرار به دانشجویان است. در این مراکز نوآوری بیشتر به دنبال تکنولوژی‌های های‌تک یا پیشرفته هستیم و کم‌تر نگاه تجاری‌سازی داریم؛ اما در مراکز نوآوری غیردانشگاهی نگاه بیزنسی است و در آن قصد داریم که محصول تجاری‌سازی و سپس وارد بازار شود.

جعفر با بیان اینکه مرکز نوآوری دانشگاهی در دانشگاه شریف مستقر است، اظهار کرد: نزدیک به ۲۰۰ نفر دانشجو و استاد ماهر در این مراکز فعالیت می‌کنند.

مدیر مرکز کارآفرینی شریف اضافه کرد: هسته‌های فناور و دانشجویی در مراکز نوآوری دانشگاهی شریف جایگزین شرکت‌های دانش‌بنیان هستند، به این هسته‌های فناور فضا اختصاص داده می‌شود تا طرح‌های فناروانه خود را ارتقا و راه‌حل‌های فناورانه ارائه دهند. آن‌ها در حوزه های اولویت‌دار انرژی، سلامت و هوا فضا فعالیت دارند.

چالش های مراکز نوآوری در کشور

جعفر با بیان اینکه مراکز نوآوری باید دارای یک سازمان مادر باشد تا بتواند تزریق‌کننده جریان فناوری و نوآوری به سازمان باشد، گفت: استارت‌آپ‌ها باید در این مرکز مستقر شوند. به بیان دیگر، خروجی یک مرکز نوآوری طرح محصول یا شرکت در حوزه فناوری و نوآوری است که قرار است به سازمان مادر متصل شود تا این سازمان بتواند از ظرفیت آن استفاده کند.

مدیر مرکز کارآفرینی شریف با اشاره به طرح پایش و ارزیابی مراکز نوآوری، مطرح کرد: تقریباً دو سال پیش طرحی در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در راستای پایش و ارزیابی مراکز نوآوری مطرح شد تا این معاونت متولی مراکز نوآوری باشد؛ اما متأسفانه پس از تحولات ساختاری، این موضوع همچنان مغفول مانده است و در حال حاضر مراکز نوآوری هیچ‌گونه متولی‌ای ندارد؛ از این رو آمار دقیقی از تعداد این مراکز، شرکت‌های دانش‌بنیان و محصولات تجاری‌سازی‌شده در دست نداریم.

وی با اشاره به تفاوت مراکز رشد و نوآوری، مطرح کرد: راه‌اندازی مراکز رشد در کشور نیاز به اخذ مجوز از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دارد؛ اما در مراکز نوآوری اینگونه نیست.

جعفر در ادامه بیان کرد: مراکز رشد می‌توانند یک هویت سازمانی مستقل باشند؛ اما باید یک سازمان مادر از مراکز نوآوری حمایت کند.

مدیر مرکز کارآفرینی شریف افزود: برنامه‌هایی که در مراکز رشد و نوآوری وجود دارد با یکدیگر متفاوت است. مراکز رشد اغلب فضا و خدمات آموزشی به گروه‌ها و افراد ارائه می‌دهند؛ اما در مراکز نوآوری فضا یک اتفاق تکمیلی محسوب می‌شود و جنس برنامه‌ها، زایش، ایجاد و تأسیس شرکت‌های نوپا است.

وی اضافه کرد: مراکز نوآوری مجموعه‌هایی هستند که باید برنامه‌محور باشند. به بیان دیگر باید برای یک سال آینده برنامه‌ریزی کنیم که قرار است چه خدماتی ارائه شود.

به گفته جعفر، اختصاص فضا به تیم‌ها تنها کافی نیست. همچنین مدیر مرکز نوآوری باید با محیط و چالش‌های شکل‌گیری کسب‌وکار آشنا باشد. هویت سازمانی مراکز نوآوری مشخص نیست و این موضوع باعث می‌شود تا در خصوص بودجه و حمایت با مشکل مواجه شویم.

مدیر مرکز کارآفرینی شریف خاطرنشان کرد: حوزه نوآوری و فناوری یک حوزه بلندمدت است و حداقل پنج سال طول می‌کشد تا یک شرکت پایدار و بالغ از مجموعه خارج شود. همچنین شکست در ذات حوزه و فناوری بسیار است و برای اینکه به ثمر بنشیند باید نگاه بلندمدت داشته باشیم.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *