نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

8 اردیبهشت 1403 10:51 ب.ظ

همکاری علمی پژوهشی وزارت نفت با دانشگاه صنعتی شریف آغاز شد

11-9-1402

همکاری علمی پژوهشی وزارت نفت با دانشگاه صنعتی شریف آغاز شد

نشست هم‌اندیشی وزارت نفت و دانشگاه صنعتی شریف با موضوع همکاری علمی پژوهشی در حوزه کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت نفت برگزار شد.

به گزارش شانا، در ابتدای این نشست مطالبی درباره پیشرفت‌های هوش مصنوعی در صنایع نفت و گاز دنیا ارائه و مطالعه موردی کشور امارات متحده عربی به‌عنوان یکی از کشورهای پیشرو در این حوزه بررسی شد و از میان اسناد بالادستی، موضوع پیش‌نویس «نقشه‌ راه توسعه ملی هوش مصنوعی» که از سوی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات منتشر شده است، مطرح و قابلیت اجرایی این سند بالاخص راهبرد هشتم آن درباره توسعه کاربردهای هوش مصنوعی ارائه شد.

در ادامه پرویز سنگین، مدیرکل نظام فنی و اجرایی و ارزشیابی طرح‌های وزارت نفت با اشاره به اینکه به‌دلیل تحریم‌ها و چالش‌های فناورانه، در برخی از موضوع‌ها میان صنعت نفت کشور و فناوری‌های روزآمد جهان فاصله وجود دارد، گفت: امیدواریم از طریق هوشمندسازی بتوانیم این فاصله را هرچه سریع‌تر از بین ببریم.

وی افزود: مواردی مانند سیلاب در مناطق نفت‌خیز جنوب کشور، زلزله و فرونشست از موضوع‌های اصلی و چالش‌های جاری این صنعت است، همچنین در پیش‌نویس نقشه راه توسعه ملی هوش مصنوعی، تعداد زیادی وظیفه برای وزارتخانه‌های نفت و نیرو در افق ۱۰ ساله تعریف شده است.

مدیرکل نظام فنی و اجرایی و ارزشیابی طرح‌های وزارت نفت ادامه داد: فعالیت‌هایی در پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت در حوزه هوش مصنوعی در حال اجراست، همچنین در نظر است کارگروه اجرایی هوش مصنوعی صنعت نفت به‌منظور پیاده‌سازی اهداف و سیاست‌های کلان وزارت نفت تشکیل شود.

سنگین تصریح کرد: با آنکه کارگروهی متشکل از نمایندگان وزارت دفاع، پژوهشگاه وزارت نیرو، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت با محوریت معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت به‌منظور هم‌افزایی و مشارکت میان دستگاه‌های دولتی کشور، آغاز به کار کرده است، امیدواریم به‌زودی متخصصان دانشگاه صنعتی شریف نیز به این کارگروه اضافه شوند.

حمیدرضا ربیعی، مدیر مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشرفته دانشگاه صنعتی شریف نیز در ادامه با تشکر از برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی همسو با ایجاد فرهنگ و پیاده‌سازی فناوری‌های نوظهور، نسبت به‌تدوین یک نقشه راه مدون و امکان اجرا و پیاده‌سازی آن در سطح صنعت نفت اشاره کرد.

وی افزود: تشکیل یک گروه از افراد متبحر در زمینه‌های علمی، تجربی و اجرایی لازمه آغاز این فرآیند است و در کنار هم قرار گرفتن این سه ضلع، می‌تواند نتیجه‌بخش بودن فعالیت‌ها را تضمین کند.

مدیر مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشرفته دانشگاه صنعتی شریف رصد کردن فرآیند تدوین سند «نقشه راه توسعه ملی هوش مصنوعی» را دارای اهمیت برشمرد و اظهار کرد: با توجه به سرعت بسیار بالای پیشرفت این حوزه در دنیا و برای استفاده بهینه از زمان و از دست ندادن فرصت‌ها، کارهای مربوط به تدوین نقشه راه صنعت نفت در راستای حل چند چالش اصلی این صنعت، پیگیری شود تا هر چه سریع‌تر وارد فاز اجرایی شویم و اثری ماندگار در کشور به‌وجود آوریم.

ربیعی با بیان اینکه اجرایی‌ شدن یک پروژه موفق در زمینه هوش مصنوعی در کشور، مانع از مهاجرت نخبگان این حوزه می‌شود، از نمایندگان وزارت نفت برای برگزاری نشست آینده با حضور تیم تخصصی هوش مصنوعی در محل دانشگاه صنعتی شریف، دعوت کرد.

بر اساس این گزارش، نشست هم‌اندیشی بین وزارت نفت و دانشگاه صنعتی شریف روز دوشنبه ششم آذرماه به‌صورت حضوری و مجازی (همزمان) در محل اداره کل نظام فنی و اجرایی و ارزشیابی طرح‌های معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت برگزار شد.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *