نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

8 اردیبهشت 1403 1:42 ب.ظ

آیا هوش مصنوعی می‌تواند مسئولانه کربن زدایی را متحول کند؟

توسط الکس پیگمن-تبدیل سرورهای داده جهان برای تبدیل شدن به هوش مصنوعی به خوبی در حال انجام است.

در سرتاسر جهان، سرورهای داده در حال کار هستند، هم میلیارد ها مگاوات انرژی و هم منابع طبیعی گرانبها را مصرف می کنند تا زندگی را به دنیای دیجیتال ما بیاورند.

حدود 8000 مرکز داده سیاره پایه و اساس وجود آنلاین ما هستند و با ظهور هوش مصنوعی رشد بیشتری خواهند داشت – به حدی که تحقیقات تخمین می‌زند که تا سال 2025، صنعت فناوری اطلاعات می‌تواند از 20 درصد کل برق تولید شده استفاده کند. تا 5.5 درصد از انتشار کربن جهان را منتشر می کند.

این یک سوال واقعی – و برای برخی، به طور فزاینده‌ای – در مورد ردپای کربن این صنعت ایجاد می‌کند، زیرا استارت‌آپ‌ها و شرکت‌ها از آخرین حرکت رو به جلو دره سیلیکون عقب مانده‌اند.

Arun Iyengar، مدیر عامل Untether AI، یک شرکت بسیار تخصصی تولید تراشه که در تلاش است تا هوش مصنوعی را در مصرف انرژی کارآمدتر کند، گفت: جعبه پاندورا باز است.ما می‌توانیم از هوش مصنوعی به روش‌هایی استفاده کنیم که شرایط آب و هوایی را افزایش می‌دهد یا می‌توانیم شرایط آب و هوایی را نادیده بگیریم و در یک دهه یا بیشتر از نظر تأثیر با عواقب آن مواجه شویم.»

تبدیل سرورهای داده جهان به آمادگی هوش مصنوعی در حال حاضر به خوبی در حال انجام است، چیزی که یکی از مدیران گوگل آن را “نقطه عطف یک بار در نسل در محاسبات” نامید.اما دامنه این ماموریت بسیار زیاد است.

ایجاد ابزارهای مولد هوش مصنوعی مانند GPT-4، که ChatGPT یا Palm2 Google را در پشت ربات Bard قدرت می‌دهد، می‌تواند به دو مرحله کلیدی تقسیم شود، «آموزش» واقعی و سپس اجرا (یا «استنتاج»).

در سال 2019، محققان دانشگاه ماساچوست آمهرست چندین مدل زبان بزرگ را آموزش دادند و دریافتند که آموزش یک مدل هوش مصنوعی می‌تواند معادل انتشار CO2 پنج خودرو را در طول عمر خود منتشر کند.

یک مطالعه جدیدتر توسط گوگل و دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، گزارش داد که آموزش GPT-3 منجر به انتشار 552 متریک تن کربن، معادل رانندگی با یک وسیله نقلیه مسافربری 1.24 میلیون مایل (2 میلیون کیلومتر) شد.آخرین مدل نسل OpenAI، GPT-4، با حدود 570 برابر پارامترها یا ورودی‌های بیشتری نسبت به GPT-3 آموزش دیده است و مقیاس این سیستم‌ها تنها زمانی افزایش می‌یابد که هوش مصنوعی قوی‌تر و در همه جا حاضر شود.

انویدیا، غول تراشه‌های هوش مصنوعی، پردازنده‌هایی را فراهم می‌کند که برای آموزش ضروری هستند و به GPU معروف هستند. و در حالی که آنها نسبت به تراشه‌های معمولی کارآمدتر  هستند، مصرف‌کنندگان قدرتمند انرژی باقی می‌مانند.

“مشکل” ChatGPT

طرف دیگر هوش مصنوعی مولد، در حال استقرار یا استنتاج است: زمانی که مدل آموزش دیده برای شناسایی اشیا، پاسخ به درخواست‌های متنی یا هر موردی که ممکن است مورد استفاده قرار گیرد.

استقرار لزوماً به حجم محاسباتی یک تراشه انویدیا نیاز ندارد، اما در مجموع، تعاملات بی پایان در دنیای واقعی از نظر حجم کاری بسیار بیشتر از آموزش است.

Lynn Kaack، استادیار علوم کامپیوتر در مدرسه Hertie در برلین می‌گوید: «استنتاج در حال حاضر با ChatGPT که می‌تواند توسط هر کسی استفاده شود و از طریق برنامه‌ها و جستجوهای وب در زندگی روزمره ادغام شود، مشکل‌تر خواهد بود».

بزرگ‌ترین شرکت‌های ابری اصرار دارند که متعهد هستند تا حد ممکن انرژی را بهینه کنند.خدمات وب آمازون متعهد شده است تا سال 2040 کربن خنثی شود در حالی که مایکروسافت متعهد شده است تا سال 2030 کربن منفی باشد.آخرین شواهد مبنی بر جدی بودن این شرکت ها در مورد بهره وری انرژی اطمینان بخش است.

بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، بین سال‌های 2010 تا 2018، علیرغم افزایش 550 درصدی حجم کار و نمونه‌های محاسباتی، استفاده از انرژی مراکز داده جهانی تنها 6 درصد افزایش یافته است.سرمایه داران هوش مصنوعی سیلیکون ولی معتقدند که بحث در مورد ردپای کربن فعلی هوش مصنوعی غیرممکن است و پتانسیل انقلابی آن را نادیده می گیرد.

جنسن هوانگ، مدیر عامل انویدیا، در بازدید اخیر از دفتر مرکزی شرکتش در کالیفرنیا به خبرنگاران گفت: مخالفان آن را “عقب” می دانند.او استدلال کرد که استقرار انبوه هوش مصنوعی و محاسبات سریعتر در نهایت نیاز به رفتن به ابرهای داده جهان را کاهش می دهد.

ابرقدرت‌های هوش مصنوعی، لپ‌تاپ، ماشین یا دستگاهی را که در جیب شما قرار داده‌اید، بدون نیاز به «بازیابی» داده‌ها از فضای ابری، به یک ابرکامپیوتر کم مصرف تبدیل می‌کند.

او گفت :در آینده، مدل کوچکی وجود خواهد داشت که روی گوشی شما قرار می‌گیرد و 90 درصد پیکسل‌ها تولید می‌شوند، 10 درصد به جای 100 درصد بازیابی می‌شوند – و بنابراین شما در مصرف انرژی صرفه‌جویی خواهید کرد..

در همین حال، سم آلتمن از OpenAI معتقد است که هوش مصنوعی به زودی قادر خواهد بود آینده ای کاملاً جدید را برای بشر بسازد.آلتمن اخیراً گفت: «من فکر می‌کنم زمانی که ما یک ابر هوش واقعاً قدرتمند داشته باشیم، رسیدگی به تغییرات آب‌وهوایی چندان دشوار نخواهد بود.این نشان می دهد که چقدر باید رویاهای بزرگی داشته باشیم.انرژی ناب را ارزان مصرف کنید، به من بگویید چگونه کربن را به طور کارآمد جذب کنم، و به من بگویید چگونه یک کارخانه برای انجام این کار در مقیاس سیاره ای بسازم.”

اما برخی از کارشناسان نگرانند که حرکات جنون آمیز برای هوش مصنوعی، حداقل در حال حاضر، ترس از این سیاره را از بین برده است.

Iyengar از Untether AI گفت: “شرکت های بزرگ در حال حاضر پول زیادی را برای استقرار هوش مصنوعی خرج می کنند. من فکر نمی کنم آنها هنوز به اثرات زیست محیطی فکر کنند.”

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *