نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

8 اردیبهشت 1403 1:50 ب.ظ

چرا مردم تغییرات آب و هوایی را انکار می کنند؟

چرا مردم تغییرات آب و هوایی را انکار می کنند؟

2 فوریه 2024 – توسط دانشگاه بن- اعتبار: Volker Lannert/دانشگاه بن

خشکسالی بیشتر، هوای گرم بیشتر، باران های سیل آسا ی بیشتر همانطور که در تصویر نشان می دهد سیل دره Ahr در آلمان در سال 2021: با وجود این نشانه ها، بسیاری از مردم وجود تغییرات آب و هوایی را زیر سوال می برند یا از باور این که اساساً ناشی از فعالیت های انسانی است، خودداری می کنند.

آیا منکران تغییرات اقلیمی حقایق را نمی خواهند باور کنند تا مجبور نباشند رفتار مضر برای محیط زیست خود را اصلاح کنند؟ محققان دانشگاه بن و مؤسسه اقتصاد کار (IZA) یک آزمایش آنلاین را با حضور 4000 بزرگسال آمریکایی انجام دادند و هیچ مدرکی برای حمایت از این ایده پیدا نکردند. نویسندگان این مطالعه خود از نتایج شگفت زده شدند. این که آیا آنها خبرهای خوب یا بدی برای مبارزه با گرمایش جهانی هستند، باید دید. این مطالعه در مجله Nature Climate Change منتشر شده است.

تعداد شگفت آور زیادی از مردم هنوز تأثیر تغییرات آب و هوا را کم اهمیت می دانند یا منکر این هستند که این تغییرات اساساً محصول فعالیت های انسانی است. اما چرا؟ یک فرضیه این است که این تصورات نادرست ریشه در شکل خاصی از خودفریبی دارند، یعنی اینکه مردم اگر باور نداشته باشند که اوضاع واقعاً بد خواهد شد، به سادگی زندگی با نارسایی‌های آب و هوایی خود را آسان‌تر می‌کنند.

پروفسور فلوریان زیمرمن، اقتصاددان دانشگاه بن و مدیر تحقیقات IZA می گوید: «ما این فرآیند فکری را «استدلال انگیزشی» می نامیم.

استدلال انگیزشی به ما کمک می کند تا رفتار خود را توجیه کنیم. به عنوان مثال، کسی که چندین بار در سال در تعطیلات پرواز می کند، می تواند بهانه ای برای خود بیاورد که هنوز هواپیما بدون آنها پرواز می کند، یا اینکه فقط یک پرواز تفاوتی ایجاد نمی کند، یا – مهمتر از همه – که هیچ کس این کار را نکرده است. به هر حال وجود تغییرات آب و هوایی ساخت بشر را ثابت کرده است. همه این الگوهای استدلال نمونه هایی از استدلال انگیزشی هستند. وارونه کردن حقایق تا زمانی که به ما اجازه دهد تصویر مثبتی از خودمان حفظ کنیم و در عین حال رفتار مضر خود را حفظ کنیم.

خودفریبی برای حفظ یک تصویر مثبت از خود

اما این شکل از خودفریبی چه نقشی در نحوه تفکر مردم در مورد تغییرات آب و هوایی دارد؟ پیش از این، شواهد علمی کمی برای پاسخ به این سوال ارائه شده بود. آخرین مطالعه اکنون این شکاف دانش را پر کرده است و نتایج غیرمنتظره ای را به همراه داشته است. Zimmermann و همکارش Lasse Stötzer مجموعه‌ای از آزمایش‌های آنلاین را با استفاده از یک نمونه نماینده از 4000 بزرگسال آمریکایی انجام دادند.

در مرکز آزمایشات کمک مالی به ارزش 20 دلار بود. شرکت کنندگان به صورت تصادفی به یکی از دو گروه تقسیم شدند. اعضای گروه اول توانستند 20 دلار را بین دو سازمان تقسیم کنند که هر دو متعهد به مبارزه با تغییرات آب و هوایی بودند. در مقابل، افراد گروه دوم می‌توانند تصمیم بگیرند که به جای دادن 20 دلار آن را برای خود نگه دارند و سپس در نهایت پول را دریافت کنند.

زیمرمن، که همچنین یکی از اعضای ECONtribute Cluster of Excellence، مرکز تحقیقات مشارکتی Transregio 224 و افراد و جوامع منطقه تحقیقاتی بین رشته‌ای در دانشگاه بن است، می‌گوید: «هر کسی که کمک مالی را حفظ می‌کند، باید آن را برای خود توجیه کند. یک راه برای انجام این کار، انکار وجود تغییرات آب و هوایی است.»

همانطور که اتفاق افتاد، تقریباً نیمی از افراد گروه دوم تصمیم گرفتند پول را حفظ کنند. اکنون محققان می‌خواستند بدانند که آیا این افراد تصمیم خود را با رد تغییرات آب و هوا توجیه می‌کنند یا خیر. دو گروه به صورت تصادفی کنار هم قرار گرفتند. بنابراین، بدون «استدلال با انگیزه»، آنها اساساً باید نگرش مشابهی نسبت به گرمایش جهانی ساخته دست بشر داشته باشند. با این حال، اگر کسانی که پول را برای خود نگه داشته اند، اعمال خود را از طریق خودفریبی توجیه می کنند، گروه آنها باید شک بیشتری نسبت به تغییرات آب و هوا نشان دهند.

زیمرمن می گوید: «با این حال ما هیچ نشانه ای از این تأثیر را ندیدیم.

انکار تغییر اقلیم: نشانه هویت یک فرد؟

این یافته در دو آزمایش دیگر نیز اثبات شد.

زیمرمن در جمع بندی کار خود می گوید: «به عبارت دیگر، مطالعه ما هیچ نشانه ای به ما نداد که تصورات غلط گسترده در مورد تغییرات آب و هوایی ناشی از این نوع خودفریبی است. در ظاهر، این خبر خوبی برای سیاستگذاران است، زیرا نتایج می‌تواند به این معنا باشد که تصحیح تصورات نادرست از تغییرات آب و هوا واقعاً ممکن است، صرفاً با ارائه اطلاعات جامع. در مقابل، اگر مردم واقعیت را خم می کنند، این رویکرد بسیار غیر آغاز کننده است.

با این حال، زیمرمن احتیاط را توصیه می‌کند و می‌گوید: «داده‌های ما نشانه‌هایی از گونه‌ای از استدلال با انگیزه را نشان می‌دهد، به‌ویژه اینکه انکار وجود گرمایش جهانی ساخته‌ی بشر بخشی از هویت سیاسی گروه‌های خاصی از مردم را تشکیل می‌دهد.»

به عبارت دیگر، برخی افراد ممکن است تا حدی خود را با این واقعیت تعریف کنند که به تغییرات آب و هوایی اعتقاد ندارند. تا آنجا که به آنها مربوط می شود، این طرز تفکر یک ویژگی مهم است که آنها را از دیگران متمایز می کند.

https://phys.org

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *