نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

8 اردیبهشت 1403 1:14 ب.ظ

فناوری‌های مقابله با مصرف زیاده از حد آب ممکن است چندان کارآمد نباشند

فناوری‌های مقابله با مصرف زیاده از حد آب ممکن است چندان کارآمد نباشند

8 ژانویه 2024- توسط دانشگاه شیکاگو

مطالعه زمینه و طراحی. پانل سمت چپ: محل مطالعه در استان های Guanacaste (خاکستری روشن) و Puntarenas (خاکستری تیره) با جوامع مطالعه با نقطه نشان داده شده است. پانل میانی: فناوری‌های کم‌بازده و وضعیت موجود (بالا) با فن‌آوری‌های جدید و کارآمدتر (پایین) جایگزین می‌شوند که گاهی برای تکمیل نصب به قطعات لوله‌کشی اضافی نیاز دارند. پانل سمت راست: طراحی آزمایشی. hh = خانگی پانل پایین: خط زمان مطالعه. اعتبار: مجله انجمن اقتصاددانان محیط زیست و منابع (2023). DOI:

برای پرداختن به کمبود منابع طبیعی، آلودگی و سایر اثرات مضر تغییرات آب و هوایی، برخی از دانشمندان و سیاست گذاران بر پذیرش فناوری های ورودی کارآمد مانند دستگاه های صرفه جویی در مصرف آب و اجاق های صرفه جویی در سوخت تاکید می کنند. طرفداران اغلب از این فناوری‌های ورودی کارآمد به عنوان یک «برد-برد» برای مزایای کاربران و محیط‌زیست یاد می‌کنند و از نرخ پایین پذیرش آن‌ها توسط مصرف‌کنندگان در آنچه «پارادوکس کارایی» می‌نامند ابراز تاسف می‌کنند.

مقاله‌ای که در مجله انجمن اقتصاددانان محیط‌زیست و منابع منتشر شده است، این پارادوکس را بررسی می‌کند و متوجه می‌شود که مزایای پذیرش کارایی ورودی برای مصرف‌کنندگان به طور متوسط منفی است.

نویسندگان فرانسیسکو آلپیزار، ماریا برندو دل کارپیو و پل جی. فرارو در کتاب «کارایی ورودی به عنوان راه حلی برای عوامل خارجی و کمبود منابع: یک کارآزمایی تصادفی‌سازی شده کنترل‌شده» نتیجه می‌گیرند که با توجه به فناوری‌های ورودی کارآمدی که مورد مطالعه قرار می‌دهند، هیچ کارایی وجود ندارد. پارادوکس وجود دارد.

بسیاری از داده های مربوط به پارادوکس بهره وری از زمینه انرژی کارآمد گرفته شده است. در «کارآیی ورودی»، نویسندگان به جای آن از یک کارآزمایی تصادفی‌سازی و کنترل‌شده (RCT) در مورد پذیرش فناوری آب کارآمد گزارش می‌دهند. این موضوع در کاستاریکا انجام شد، جایی که بهره برداری بیش از حد از سفره های آب عمومی یک نگرانی مبرم است.

نزدیک به 900 خانوار، از یک گروه بیش از 1300 خانوار، به طور تصادفی برای دریافت سر دوش و هواکش های آب کارآمد انتخاب شدند. روش‌های مهندسی میانگین کاهش مصرف آب را حدود 30 درصد پیش‌بینی کردند، در حالی که کاهش واقعی در آزمایش تنها حدود 9 درصد بود.

به گفته نویسندگان، این شکاف بین پیش بینی و واقعیت از مجموعه ای از فرضیات مهندسی و رفتاری معیوب ناشی می شود. برای مثال، مهندسان تصور می‌کنند خانوارها رفتارهای خود را پس از پذیرش فناوری تغییر نمی‌دهند، در حالی که داده‌های نظرسنجی نشان می‌دهد که خانوارها اغلب آب را برای مدت طولانی‌تری برای جبران نرخ جریان پایین دستگاه‌های کارآمد باز می‌کنند.

هنگامی که نویسندگان ارزیابی می‌کنند که خانوارهای شرکت‌کننده چگونه صرفه‌جویی در مصرف آب را ارزیابی می‌کنند، که هم نامشخص است و هم در طول سال‌های متمادی شکل گرفته است، و این ارزش را با هزینه اولیه خرید فناوری‌ها مقایسه می‌کنند، به این نتیجه می‌رسند که برای کاربر متوسط، مزایای خالص این‌ها فناوری های ورودی کارآمد منفی هستند.

فقدان  بهره وری آب – به عبارت دیگر، فقدان یک نتیجه برد-برد برای محیط زیست و مردم – به این معنی است که صرفاً انجام یک کار بهتر در اطلاع رسانی به مصرف کنندگان در مورد مزایای دستگاه های بازده کارآمد نخواهد بود. استراتژی برای کاهش کمبود منابع یا سازگاری با تغییرات آب و هوایی. همانطور که نویسندگان “کارایی ورودی” اشاره کردند، نتایج آنها نشان می دهد که “اطلاعات نادرست مصرف کننده ممکن است محرک اصلی نرخ پایین پذیرش” فناوری های کارآمد نباشد.

در عوض، محرک اصلی صرفاً صرفه جویی اندک ناشی از فناوری ها همراه با عدم قطعیت و ماهیت تاخیری آن ذخیره است. آنها خاطرنشان می کنند: «به طور خلاصه، ادعاهای مربوط به یک نتیجه «برد-برد» مرتبط با پذیرش فناوری های ورودی کارآمد در زمینه مطالعه ما توسط داده ها پشتیبانی نمی شود. برای رفع کمبود آب و کاهش اثرات تغییر اقلیم در منطقه مورد مطالعه خود، راه حل های دیگری ضروری خواهد بود.

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *