نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

13 اردیبهشت 1403 7:40 ق.ظ

پرداخت به اندازه یکی از موثرترین ابزار شهرها برای کاهش زباله است

نوشته لیلی باوم پولنز -28 ژانویه 2022 -تصویر از طریق عکاسی Shutterstock/Roschetzky.

پرداخت به اندازه شما سیاستی است که از مردم برای مقدار زباله ای که بیرون می اندازند هزینه دریافت می کند. گاهی اوقات به آن قیمت گذاری با نرخ متغیر یا پرداخت به عنوان ضایعات نیز می گویند.بسیاری از شهرها و شهرک‌ها در سراسر جهان، از جمله بیش از 7000 شهر در ایالات متحده، سیاست‌های پسماند پرداختی دارند. به عنوان مثال می توان به سیاتل، برکلی، آستین و پورتلند، مین اشاره کرد.شهرهای بزرگ اغلب ساکنان را ملزم به خرید کیسه های زباله یا برچسب های ویژه می کنند تا برای هر کیسه زباله به طور جداگانه پرداخت کنند. یا ممکن است افراد مجبور باشند برای سطح معینی از خدمات جمع آوری زباله ثبت نام کنند، که میزان زباله را محدود می کند.

خواربار فروشی ها و فروشگاه های رفاه محلی، کیسه ها را در دو اندازه می فروشند: بزرگ (30 گالن، 2.60 دلار در هر کیسه) و کوچک (15 گالن، 1.63 دلار در هر کیسه). تمام زباله هایی که برای جمع آوری می شوند باید در کیسه های بنفش باشند.

پرداخت به اندازه شما یکی از مؤثرترین ابزارهای دولت های محلی برای کاهش زباله، کنترل هزینه های دفع زباله و دادن انگیزه به ساکنان برای مشارکت در برنامه های بازیافت و کمپوست است. هنگامی که خانوارها شروع به پرداخت مستقیم برای خدمات زباله می کنند، تمایل دارند به سرعت میزان دور ریختن خود را کاهش دهند. برای مثال، در ماساچوست، شهرهایی با سیستم پرداخت به‌موقع پرتاب زباله در سال ۲۰۲۰ به‌طور متوسط ​​۱۲۳۹ پوند زباله برای هر خانوار تولید کردند، در حالی که در شهرهایی که از این روش استفاده نمی‌کردند، این رقم به ازای هر خانوار ۱۷۵۶ پوند بود که ۳۰ درصد کاهش داشت.

چنین تغییری می‌تواند به این معنا باشد که مردم بیشتر به بازیافت و کمپوست کمک می‌کنند، بنابراین حجم کل جریان زباله نسبتاً ثابت می‌ماند. اما با گذشت زمان، جوامع پرداخت به اندازه شما تمایل به کاهش در مقدار کل دور ریخته شده، از جمله بازیافت و کمپوست دارند.

این استراتژی در ابتدا می تواند بحث برانگیز باشد. حتی اگر همه قبلاً برای جمع‌آوری و دفع زباله پرداخت می‌شوند، چه از طریق اجاره یا مالیات بر دارایی محلی، پرداخت به‌موقع می‌تواند مانند یک مالیات جدید به نظر برسد، زمانی که جدا شده و به طور جداگانه شارژ شود. مردم همچنین نگران برنامه‌های پرداخت به اندازه شما هستند که دامپینگ غیرقانونی را تشویق می‌کنند، اگرچه این امر در عمل مشاهده نشده است.

نگرانی جدی‌تر این است که برنامه‌های پرداخت به اندازه‌ی شما، اگر به طور مدبرانه مدیریت نشود، می‌تواند برای خانواده‌های کم‌درآمد پرهزینه باشد. برای جلوگیری از این امر، بسیاری از جوامع برای سالمندان و ساکنان کم درآمد تخفیف یا کیسه های رایگان ارائه می دهند و اکثر آنها نرخ بازیافت خود را کمتر از نرخ زباله نگه می دارند. این رویکرد معمولاً هزینه ها را مقرون به صرفه نگه می دارد.

مدیریت پسماندهای جامد تاثیر زیادی بر محیط زیست دارد. دفن زباله ها و زباله سوزها گازهای گلخانه ای و آلاینده های سمی تولید می کنند. حمل و نقل مواد زائد سنگین از مراکز شهری به مکان‌های دفع دور نیز همین‌طور است.

بازیافت گزینه بهتری برای برخی از مواد است، اما بسیاری از اقلامی که در سطل های جمع آوری قرار می گیرند هرگز بازیافت نمی شوند. تحقیقات نشان می‌دهد که با ایجاد تغییرات در مصرف، برنامه‌های محلی پرداخت به‌موقع، مدیریت زباله را با تشویق همگان به تولید زباله کمتر در وهله اول بهبود می‌بخشد.

این مقاله با مجوز Creative Commons از The Conversation بازنشر شده است.

https://www.greenbiz.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *