نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

31 فروردین 1403 2:07 ب.ظ

چین از یک ماهواره برای بیرون کشیدن ماهواره دیگر از مدار خود استفاده کرد

کریس یانگ – 28 ژانویه 2022 – یک موشک Long March-3B که SJ-21 را پرتاب می کند. شین هوا

یدک کش های فضایی برای استخراج صلح آمیز ماهواره های از کار افتاده طراحی شده اند، اما اگر برای این کار برنامه ریزی شده باشند، می توانند ماهواره فعال آژانس فضایی دیگر را از مدار خارج کنند.

گزارشی از The Drive نشان می دهد که یک ماهواره یدک کش فضایی چینی به نام Shijian-21 (SJ-21) یکی از ماهواره های دیگر این کشور را گرفته و آن را از مدار خود به “مدار رانش بسمت گورستان” بیرون کشید. توسعه جدید نگرانی مقامات آمریکایی را برانگیخته است، آنها می گویند که این فناوری می تواند برای به خطر انداختن عملیات ماهواره ای کشورهای دیگر مورد استفاده قرار گیرد.

در 22 ژانویه، شرکت ردیابی ماهواره ای Exoanalytic Solutions – که قراردادی در سال 2021 برای ارائه داده به نیروی فضایی ایالات متحده منعقد شد – مشاهده کرد که SJ-21 از مدار معمولی خود ناپدید می شود. این ماهواره سپس یک “مانور بزرگ” را اجرا کرد که آن را در کنار ماهواره سیستم ناوبری BeiDou چین قرار داد. سپس SJ-21 اقدام به بیرون کشیدن ماهواره مرده از مدار خود کرد و سپس آن را به مدار قبرستان بالاتری اسکورت کرد که برای ماهواره هایی که به پایان عمر خود رسیده اند، تعیین شده است.

SJ-21 در 24 اکتبر 2021 با یک هواپیمای Long March-3B به مدار پرتاب شد. به گفته رسانه های دولتی چین، این ماهواره برای “تست و راستی آزمایی فناوری های کاهش زباله های فضایی” طراحی شده است. در نوامبر سال گذشته، SJ-21 در حال چرخش در نزدیکی یک جسم ناشناخته مشاهده شد که به نظر می رسد “یک هماهنگ سازی عمدی است”. چین هرگز ماهیت شی ناشناخته را تایید نکرد، اگرچه نیروی فضایی ایالات متحده اعلام کرد که ممکن است یک موتور ضربه ای اوج مصرف شده باشد. دیگران این نظریه را مطرح کردند که ممکن است یک محموله آزمایشی باشد که به SJ-21 اجازه می دهد تا قابلیت های خود را آزمایش کند.

اگرچه ماموریت SJ-21 ممکن است صرفاً با هدف استخراج صلح‌آمیز ماهواره باشد، نگرانی‌ها به دلیل این واقعیت وجود دارد که این فناوری می‌تواند برای خارج کردن هر ماهواره و فرستادن آن به مدار قبرستان یا پرتاب کردن به سمت زمین مورد استفاده قرار گیرد. نیروی فضایی ایالات متحده، خود، نورث روپ گرومن را مأمور ساخت ماهواره ای با بازوی روباتیک کرده است که می تواند تعمیرات و جابجایی ماهواره های دیگر را در مدار انجام دهدکه قبلاً این فناوری را در فضا آزمایش کرده است و یک دستگاه کاملاً کارآمد قرار است در سال 2024 پرتاب شود.

در حالی که ایالات متحده و چین در حال بهبود توانایی های خود برای تعمیر و نگهداری پیچیده ماهواره در مدار هستند، همچنین نگرانی هایی وجود دارد که برخی از این فناوری ها ممکن است برای عملیات فضایی نظامی استفاده شوند. به هر حال، در آگوست 2020، نیروی فضایی ایالات متحده دکترین نظامی “قدرت فضایی” خود را منتشر کرد که در آن اظهار داشت که اقدامات “دشمنان” احتمال جنگ در حوزه فضایی را به میزان قابل توجهی افزایش داده است. با این دکترین، ایالات متحده به تلاش جهانی چندین دهه برای حفظ فضا به عنوان یک حوزه غیرنظامی پشت کرد.

https://interestingengineering.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *