نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

14 اردیبهشت 1403 7:46 ق.ظ

فناوری‌های ناشی از همه‌گیری، ساختار گروههای جمعیتی را تغییر می‌دهد؟

17 دسامبر 2021 – توسط استر ام. فریدمن و اندرو ام. پارکر – عکس vgajic/Getty Images

هنگامی که این همه گیری برای اولین بار شروع شد، قابلیت های تکنولوژیکی که از قبل وجود داشت به سرعت به بخش مهم و رایج زندگی مردم تبدیل شد. کار یا حضور در مدرسه از خانه یا مراجعه به مطب پزشک از طریق چت ویدیویی به امری عادی تبدیل شد. ما هنوز باید ببینیم که آیا این روندها فراتر از همه گیری ادامه خواهند داشت یا خیر، اما مطالعاتی وجود دارد که نشان می دهد این روند ادامه خواهد یافت. مطالعه ای توسط صندوق مشترک المنافع، از اکتبر 2020، آینده ای با سلامت از راه دور بیشتر از قبل از همه گیری را نشان می دهد. یک نظرسنجی مصرف کنندگان گوگل در همان ماه، نشان داد که 14 تا 23 میلیون آمریکایی “در حال برنامه ریزی برای نقل مکان در نتیجه کار از راه دور هستند.”

فن آوری های مشترک مانند زوم و تیم های مایکروسافت نحوه کار، ملاقات با پزشک و رفتن به مدرسه را تغییر داده اند. اما آیا آنها همچنین می توانند روندهای جمعیتی در مهاجرت، باروری، عوارض و مرگ و میر را تغییر دهند؟ و اگر چنین است، چگونه؟

مهاجرت را در نظر بگیرید: وقتی به حرکت بین شهرها، ایالت‌ها و مناطق فکر می‌کنیم، فناوری‌های همکاری که کار از راه دور را تسهیل می‌کنند می‌توانند مهاجرت را افزایش دهند و منجر به دور شدن از مراکز اشتغال شود. در همین راستا، همین فناوری‌ها می‌توانند کسانی را که قبلاً در مناطق حومه‌ای و روستایی زندگی می‌کنند، از جابه‌جایی دور نگه دارند، زیرا کار از راه دور به آن‌ها اجازه می‌دهد بدون زندگی در مراکز شغلی شهری، در ارتباط باشند.

بحث حقوق ذینفعان نیز وجود دارد. در حالی که این فناوری ها می توانند دسترسی به کسب و کار ها و ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی را افزایش دهند و حتی کیفیت آنها و مراقبت را بهبود بخشند، دسترسی نابرابر به فناوری می تواند مزایای به دست آمده را محدود کند. به عنوان مثال، فناوری‌های سلامت تلفن همراه (Mhealth)، می‌توانند شکاف‌های سلامت را در کشورهای با منابع پایین‌تر و بالاتر پر کنند و نابرابری را کاهش دهند. اما همه به چیزهایی مانند وای فای پرسرعت یا حتی رایانه (PDF) دسترسی برابر ندارند. ما در مورد یک «شکاف دیجیتالی» در میان مناطق و گروه‌های مردم صحبت می‌کنیم – این شکاف می‌تواند تشدید شود زیرا حوزه‌های بیشتری از زندگی به فناوری‌های جدیدتر و سریع‌تر نیاز دارند.

فناوری ها می توانند دسترسی به کسب و کار و ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی را افزایش دهند و حتی کیفیت کسب و کار و مراقبت ها را بهبود بخشند. اما دسترسی نابرابر می تواند مزایای به دست آمده را محدود کند.

نحوه تأثیرگذاری این فناوری‌ها بر سلامت نیز پیچیده است. پیش از همه‌گیری، شواهدی مبنی بر بهبود سلامت در کشورهایی با منابع کمتر وجود داشت، جایی که استفاده از تلفن همراه با دسترسی بهتر به مراقبت‌های بهداشتی مرتبط است. در حالی که مداخلات بهداشتی پتانسیل بهبود نتایج سلامتی را دارند، اثربخشی آنها همیشه به طور سیستماتیک ارزیابی نمی شود. در کشورهای با منابع بالاتر، مشکل متفاوتی وجود دارد: همیشه مشخص نیست که سلامت از راه دور به افرادی می رسد که در غیر این صورت مراقبت های بهداشتی دریافت نمی کنند. ممکن است در درجه اول به عنوان یک جایگزین مناسب، کارآمد و مقرون به صرفه برای مراقبت حضوری استفاده شود. به عنوان مثال، یک مطالعه اخیر RAND نشان داد که افزایش استفاده از سلامت از راه دور در طول همه‌گیری در میان افراد دارای بیمه بیشتر در میان افرادی رخ می‌دهد که ثروتمندتر هستند و در مناطق شهری زندگی می‌کنند – گروه‌هایی که قبلاً به مراقبت‌های بهداشتی با کیفیت و ارائه‌دهندگان دسترسی دارند. شواهد دیگر نشان می دهد که در حالی که دسترسی از راه دور به سلامت از راه دور برای مردم مناطق روستایی بسیار سودمند است، جذب در مناطق شهرهای بزرگ در ایالات متحده بیشتر بوده است.

فناوری همکاری به طور بالقوه می تواند با تقویت نتایج بهتر سلامت مادر و جنین بر باروری تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، در کشورهایی که منابع کمتری دارند، فناوری همکاری می‌تواند با بهبود دسترسی، تحصیلات بیشتر را تشویق کند، که می‌تواند به زنان استقلال بیشتری در مورد باروری‌شان بدهد، به‌ویژه در مناطقی که ممکن است به طور سنتی آن را نداشته باشند. حتی در مناطق با منابع بالاتر، تحصیل بیشتر – به ویژه از طریق کالج – می تواند منجر به افزایش سن ازدواج و تأخیر یا کاهش فرزندآوری شود.

کار از راه دور می‌تواند فواید سلامتی کمتر بدیهی، اما نه کم‌اهمیت‌تری به همراه داشته باشد – و این مزایا می‌تواند منجر به کاهش مرگ‌ومیر در طولانی‌مدت شود. رفت و آمد کمتر می تواند با کاهش زمان رفت و آمد، قرار گرفتن در معرض آلاینده ها را کاهش دهد. سطح آلودگی ناشی از ترافیک پس از تعطیلی های اولیه بیماری همه گیر در بریتانیا کاهش یافت، که نشان می دهد کاهش ترافیک ناشی از کار می تواند کیفیت هوا را بهبود بخشد. کار از راه دور همچنین به مردم امکان می دهد دورتر از مراکز شهرها زندگی کنند، جایی که کیفیت هوا به طور قابل توجهی بهتر است. رفت و آمد، به ویژه رفت و آمدهای طولانی تر با ماشین یا وسایل حمل و نقل عمومی، با رفاه کمتر همراه است. همه اینها می تواند نتیجه دهد.

https://www.rand.org

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *