نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

7 اردیبهشت 1403 5:00 ق.ظ

اپل به اولین شرکتی تبدیل شد که به ارزش بازار 3 تریلیون دلار رسید و سپس سقوط کرد

نوشته نیودیتا بالو و نوئل راندویچ

3 ژانویه (رویترز) – Apple Inc (AAPL.O) روز دوشنبه اولین شرکتی بود که به ارزش 3 تریلیون دلاری در بازار سهام دست یافت، پیش از پایان روزی که یک مو کمتر از این نقطه عطف بود، زیرا سرمایه گذاران شرط می‌بندند سازنده آیفون همچنان پرفروش‌ترین کالا را عرضه کند. محصولاتی که بازارهای جدیدی مانند خودروهای خودکار و واقعیت مجازی را بررسی می کند.

در اولین روز معاملات در سال 2022، سهام این شرکت سیلیکون ولی به رکورد 182.88 دلار رسید که ارزش بازار اپل را کمی بالاتر از 3 تریلیون دلار قرار داد. این سهام با 2.5 درصد افزایش در 182.01 دلار و ارزش بازار اپل در 2.99 تریلیون دلار به پایان رسید.

باارزش‌ترین شرکت جهان به نقطه عطف رسید زیرا سرمایه‌گذاران شرط می‌بندند که مشتریان همچنان به پرداخت قیمتهای بالای آیفون، مک‌بوک‌ها و خدماتی مانند Apple TV و Apple Music ادامه دهند.

جیک دلارهید، مدیر اجرایی Longbow Asset Management در تولسا، اوکلاهاما، گفت: «این یک دستاورد فوق‌العاده است و مطمئناً شایسته تجلیل است». این فقط به شما نشان می دهد که اپل چقدر پیشرفت کرده است و در چشم اکثر سرمایه گذاران چقدر برتر دیده می شود.

اپل باشگاه ارزش بازار 2 تریلیون دلاری را با شرکت مایکروسافت (MSFT.O) به اشتراک گذاشت که اکنون حدود 2.5 تریلیون دلار ارزش دارد..

اسکات رن، استراتژیست ارشد بازار جهانی در موسسه سرمایه گذاری ولز فارگو، می گوید: «بازار به شرکت هایی پاداش می دهد که دارای ترازنامه های بنیادی و قوی هستند، و شرکت هایی که به این نوع ارزش های بازار بزرگ دست پیدا می کنند، ثابت کرده اند که تجارت قوی هستند و سفته باز نیستند.

از زمانی که استیو جابز، یکی از بنیانگذاران و مدیر اجرایی سابق، اولین آیفون را در ژانویه 2007 رونمایی کرد، سهام اپل حدود 5800 درصد افزایش یافته است، که به مراتب از رشد 230 درصدی S&P 500 (.SPX) در همان دوره پیشی گرفته است.

تحت مدیریت تیم کوک، که در سال 2011 پس از مرگ جابز مدیر اجرایی شد، اپل درآمد خود را از خدماتی مانند پخش ویدئو و موسیقی به شدت افزایش داده است. این امر به اپل کمک کرد تا اتکای خود به آیفون را از بیش از 60 درصد در سال 2018 به حدود 52 درصد از کل درآمد در سال مالی 2021 کاهش دهد و باعث خوشحالی سرمایه گذاران شد که این شرکت بیش از حد به محصول پرفروش خود متکی است.

با این حال، برخی از سرمایه‌گذاران نگران هستند که اپل به محدودیت‌های این که چقدر می‌تواند پایگاه کاربر خود را گسترش دهد و چه مقدار پول نقد می‌تواند از هر کاربر جمع کند، رسیده است، بدون هیچ تضمینی مبنی بر اینکه دسته‌های محصولات آینده به اندازه آیفون سودآور خواهند بود.

همانطور که ارزش بازار اپل به نقطه عطف 3 تریلیون دلار می رسد، قیمت سهام آن به عنوان درصدی از ارزش شاخص نزدک 100 NDX در برابر یک سطح فنی کلیدی افزایش می یابد. در زمان‌های اخیر، قیمت سهام از چنین سطحی بالاتر رفته و متعاقباً کاهش یافته است.

https://www.reuters.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *