نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

13 اردیبهشت 1403 4:16 ب.ظ

آیا راکتورهای مدولار هسته‌ای کوچک می‌توانند تغییرات آب و هوایی را کاهش دهند؟

SciDev Net24 آگوست 2021

در شرایطی که جهان با شرایط اضطراری آب و هوایی ناشی از انتشار کربن ناشی از سوزاندن گسترده سوخت‌های فسیلی دست و پنجه نرم می‌کند، علاقه مجددی به انرژی هسته‌ای، به ویژه در نسل جدید راکتورهای مدولار کوچک، افزایش یافته است.

گروه بین دولتی تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد (IPCC) در ششمین گزارش ارزیابی خود که 9 آگوست منتشر شد، پیش بینی کرد که متوسط ​​دمای هوا در جهان تا سال 2040 ممکن است بیش از 1.5 درجه سانتیگراد نسبت به سطوح قبل از صنعت افزایش یابد.

بر اساس توافق‌نامه پاریس 2015، همه کشورها موظف‌اند اهدافی را برای کمک به ماندن در محدوده 1.5 درجه سانتیگراد تعیین کرده و با یافتن جایگزین‌هایی برای ذغال سنگ، نفت، گاز طبیعی و سایر سوخت‌های فسیلی، در جهت دستیابی به هدف بدون کربن تلاش کنند.

از بین بسیاری از جایگزین‌ها، راکتورهای ماژولار کوچک – که توسط انجمن بین المللی انرژی اتمی به عنوان راکتورهای هسته‌ای با ظرفیت 300 مگاوات یا کمتر تعریف شده‌اند (راکتورهای معمولی 1000 مگاوات یا بیشتر تولید می‌کنند) – با داشتن حداقل ردپای کربن محیطی شناخته می‌شوند. آن‌ها همچنین فضای بسیار کمتری نسبت به نیروگاه‌های معمولی یا مزارع بادی و خورشیدی که انرژی تجدیدپذیر تولید می‌کنند، اشغال می‌کنند.

ناندا کومار جاناردانان، که مطالعات انرژی را در دانشگاه جواهر لعل نهرو، دهلی نو و هماهنگ کننده عملیات در جنوب آسیا برای موسسه استراتژی‌های جهانی محیط زیست، ژاپن تدریس می‌کند، می‌گوید: «برخلاف تاسیسات معمول بزرگ هسته‌ای، که ممکن است یک دهه یا بیشتر طول بکشد. برای ساخت و راه اندازی، راکتورهای کوچک می‌توانند در کسری از آن زمان آماده شوند زیرا آن‌ها به اندازه کافی کوچک هستند که در یک کارخانه تولید شده و به محل کار منتقل می‌شوند.

کشورهایی که به منبع انرژی پاک نیاز دارند، می‌توانند از راکتورهای مدولار کوچک به عنوان جایگزینی برای وابستگی به توان حرارتی آسیب رسان به محیط زیست استفاده کنند. این یکی از مزایای مستقیم است که برای کاهش آب و هوا ارائه می‌دهد. با افزایش تقاضا برای هیدروژن به عنوان سوخت حمل و نقل و صنعت، راکتورهای مدولار کوچک نیز می‌توانند انرژی مورد نیاز برای تولید هیدروژن را تأمین کنند.

جاناردانان با اشاره به بلایایی مانند چرنوبیل و فوکوشیما که منجر به اگسترش عقاید ضد هسته‌ای شده است، می‌گوید: «با وجود این مزایا، استفاده بیشتر از راکتورهای مدولار کوچک نیاز به تغییر دگرگون کننده در اقدامات ایمنی دارد تا اعتماد عمومی را جلب کرده و مورد استقبال قرار گیرد.»

نقش صنعت هسته‌ای

به گفته انجمن جهانی هسته‌ای (WNA)، قدرت هسته‌ای فرصتی را برای پیشبرد اهداف پاریس فراهم می‌کند. یک مقاله که در 27 مه توسط WNA منتشر شد نشان می‌دهد که ترس از خطرات مرتبط با انرژی هسته‌ای با وجود ایجاد میلیون‌ها مرگ زودرس در اثر آلودگی هوا منجر به پذیرش سوخت‌های فسیلی و ایجاد تغییرات آب و هوایی شده است.

سما بیلبائو و لئون، مدیرکل WNA در واکنش به ششمین گزارش ارزیابی IPCC، خواستار آن شد که دولت‌ها، تنظیم کننده‌ها و صنعت با یکدیگر برای تسریع در استقرار پروژه‌های هسته‌ای جدید، از جمله راکتورهای مدولار کوچک، برای کمک به کربن زدایی سریع همکاری کنند.

کارتیک گانسان، همکار و مدیر تحقیقات شورای انرژی، محیط زیست و آب در دهلی نو، می‌گوید آسیا منطقه‌ای است که ظرفیت انرژی هسته‌ای در آن در حال افزایش است. گانسان می‌گوید: «توسعه آسیا (چین، هند) و آسیای توسعه یافته (کره و ژاپن)، که قبلاً برنامه‌های هسته‌ای غیرنظامی بزرگی را مدیریت می‌کنند، باید در فناوری راکتورهای مدولار کوچک سرمایه گذاری کنند.»

گانسان می‌گوید: «اما برای موفقیت مفهوم راکتورهای مدولار کوچک در آسیا، باید الزامات اولیه افزایش ایمنی، سادگی در ساخت و بهره برداری را برآورده کند و از نظر اقتصادی با نیروگاه‌های هسته‌ای معمولی قابل مقایسه باشد.»

ام وی رامانا، فیزیکدان آزمایشگاه آینده هسته‌ای، دانشگاه پرینستون، که در زمینه انرژی هسته‌ای در زمینه تغییرات آب و هوایی و خلع سلاح هسته‌ای فعالیت می‌کند، می‌گوید: «بشریت وقت سرمایه گذاری در راکتورهای مدولار کوچک را ندارد – مشکل آب و هوا فوری است.»

رامانا  می‌گوید: «پس از ساخت، آزمایش و اثبات اولین راکتورهای مدولار کوچک، باید تمام زنجیره‌های تأمین ایجاد شود. هیچ چشم انداز واقع بینانه‌ای وجود ندارد که بتواند تاثیر بسزایی در نیاز به انتقال سریع به سیستم برق بدون کربن داشته باشد.»

در مقاله‌ای که در ماه ژوئیه در بولتن دانشمندان اتمی منتشر شد، رامانا استدلال می‌کند که راکتورهای هسته‌ای که الکتریسیته کافی برای کاهش آب و هوا تولید می‌کنند، به فناوری‌های پیچیده‌ای برای کنترل واکنش‌ها و مقابله نیاز دارند.

https://www.eco-business.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *