نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

13 اردیبهشت 1403 3:01 ب.ظ

فرصت‌ها و چالش‌های ورود فناوری به معدنکاری!

۲۸-۲-۱۴۰۰- گسترش نیوز طی یک سال گذشته بحث فناوری و نوآوری در تمام نقاط دنیا به یک بحث جدید بدل شده است که در این خصوص معدن نسبت به سایر صنایع مغفول واقع شده است. جهت ترویج مبحث فناوری در معدنکاری نخستین همایش معدنی با هدف پاسخگویی به برخی نیازهای شرکت‌های معدنی کشور به صورت مجازی برگزار شد.

بحث فناوری در دو دهه اخیر وارد معدنکاری شده و فناوری در این حوزه با اینترنت اشیا شروع شد. ایران بهترین منابع آهن، روی و مس دارد و بهترین فرصت برای جایگزینی معادن با نفت است. استفاده از فناوری در بخش محیط‌زیست مغفول واقع شده و اکنون صنعت معدن ایران در راستای عدم توجه بحث فناوری در خلاف جهت توسعه پایدار حرکت می‌کند. گفتنی است موضوع فناوری علاوه بر کاهش ریسک‌های معدنی، برخی خطرهای معدنی را به دنبال دارد. کشور با وجود تحریم‌ها از ماشین‌آلات و فناوری روز دنیا محروم است که در مقابل هوش مصنوعی و اینترنت اشیا می‌توان جایگزین آنها باشد، که علاوه بر رشد در حوزه معدنی ارزآوری و درآمدزایی را به دنبال دارد.

مهدی کرباسیان، معاون وزیر صمت به عنوان نخستین سخنران همایش معدن و فناوری فردا اظهارکرد: حوزه معدن در ایران یکی از عنایات خداوندی است که در حوزه‌های نفت و گاز و معدن جزو معدود کشورهای دنیا هستیم. اگر در بخش معدن اکتشاف به درستی انجام شود، قطعا جزو هفت یا هشت کشورهای مطرح در دنیا قرار خواهیم گرفت. میزان اکتشاف در معادن روباز بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار متر است که قریب به یک هزار میلیارد دلار ذخایر معدنی برآورد شده است و با این اوصاف در حوزه اکتشافات معدنی مسیر طولانی را در پیش داریم. ایران در حوزه معدن عقب افتادگی تاریخی دارد که مهم‌ترین بخش نیز به اکتشاف مربوط می‌شود و در حوزه ژئوفیزیک هوای نیز جای کار داریم. در سال ۱۳۹۳ ایمیدرو وارد حوزه اکتشافات معدنی شد که مخالفان زیادی را داشت که یک اشتباه تاریخی بود چرا که در ۱۰۰ سال اخیر بخش خصوصی در اکتشاف نقش موثری نداشته است. گفتنی است که ایران جزو چهار کشور اصلی دنیا بوده که به جز معادن دارای نفت و گاز نیز هستند.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *