نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

9 اردیبهشت 1403 7:01 ب.ظ

نسخه حمایتی جشنواره «اینوماین» برای ایده پردازان در بخش معدن و صنایع معدنی

  • آذر ۹, ۱۴۰۲

ماهنامه پردازش

نشست خبری چهارمین جشنواره «اینوماین» با هدف تشریح برنامه ها و فرصت های ایده پردازی در توسعه زیست بوم نوآوری و فناوری بخش معدن و صنایع معدنی برگزار شد.

مجید وفایی فرد مدیر ایمینو و دبیر جشنواره ایده‌های ارزش‌آفرین معدن و صنایع معدنی ( اینوماین) در نشست با اصحاب رسانه به اهمیت ورود طرح های نوآورانه در صنعت و کاهش ارزبری پرداخت و مطرح کرد: در سال های اخیر اقدامات خوبی در زمینه بومی سازی انجام شده اما بخش معدن نیازمند ایده های جدید و شناسایی راهکارهای نوآورانه است. یکی از رویکردهای جدید در چهارمین دوره جشنواره، طراحی جایزه سرآمدان نوآوری و فناوری معدن و صنایع معدنی با هدف ترغیب شرکت های نوپا به سوی خلاقیت و نوآوری، رشد مالی و ارتقای بهره وری شرکت ها با به کارگیری فناوری های نوین و ایجاد فرصت رشد و یادگیری از رهبران نوآوری در فازهای مختلف اجرایی است. این جایزه طراحی شده و از دوره های بعدی به ایده پردازان اعطا می شود.

او عنوان کرد: در دنیا توسعه زیست بوم نوآوری بخش معدن و صنایع معدنی حائز اهمیت قرار گرفته زیرا در بخش معدن سهم شرکت های دانش بنیانی ما کم است و بیش از ۴۷۰ شرکت دانش بنیان در این عرصه شناسایی شده است. همچنین توجه بیشتر شرکت های دانش بنیان بخش معدن و صنایع معدنی به حوزه ماشین آلات و تجهیزات بوده و مزیت بالقوه ما این است که امروز رشته معدن در دانشگاه ها وضعیت بهتری دارد و رویکرد صنعت به سمت نوآوری سوق پیدا کرده است.

او با اشاره به دستاوردهای سه دوره پیشین جشنواره افزود: با توجه به اهمیت ارتقای سهم توسعه فناوری و افزایش رقابت پذیری در معدن و صنایع معدنی و تعامل تمامی ارکان نوآوری در آن، جشنواره اینوماین در سه دوره پیشین توانست علاوه بر مخاطبین دانشگاهی، شرکت‌های تولیدی و بهره‌بردار معدن و صنایع معدنی نیز را مورد هدف قرار دهد و غالب ایده‌های دانشگاهی متمرکز بر کاربرد فناوری‌های نوین فاوا، نانو و بایو و جنبه‌های نرم مدیریتی در معدن و صنایع معدنی و اغلب ایده‌های شرکت‌ها حول بهبودهای فرآیندی و تجهیزات نوین بوده است.

وفایی فرد با بیان اینکه برای پیشبرد اهدافمان و شناسایی ایده های نوآورانه برنامه داریم، ادامه داد: در راستای تحقق این امر، برگزاری تورهای فناورانه در مجتمعات معدنی و صنعتی، برگزاری مسابقه ایده، رویدادهای همرسانی بازیگران اکوسیستم نوآوری بخش معدن و صنایع معدنی شامل (استارتاپ‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان، مراکز نوآوری و شتاب‌دهنده‌ها و سایر بازیگران)، ارائه نیازهای فناورانه شرکت‌های معدنی و صنایع معدنی و معادن و مجتمعات، کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی، زیست بوم دانش‌بنیان را در بخش معدن وصنایع معدنی در دستور کار داریم.

دبیر جشنواره اینوماین با اعلام اینکه مهلت ارسال ایده های نوآورانه به این جشنواره پایان آذرماه امسال است، گفت: از سال گذشته با هماهنگی ایمیدرو تصمیم گرفتیم که چهارمین جشنواره اینوماین را با همکاری موسسه موسسه پژوهشی مشترک ایمیدرو و دانشگاه تهران ( یونیدرو) برگزار کنیم. ۱۰ محور فناورانه برای آن تعریف کردیم و هدفمان این است که ایده های نوآورانه بیشتری برای معادن کشور شناسایی شود و هدفمان صرفا برگزاری یک جشنواره و رویداد نیست بلکه قصد داریم به راه حل های نوآورانه به صورت کیفی شناسایی و هدایت شوند.

وفایی فرد با بیان اینکه فقط ۵ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان کشور در حوزه معدن فعال هستند، افزود: ایمینو در سه سال گذشته تلاش کرده با تسهیلگری، هم آواسازی، به هم‌رسانی، تنوع بخشی و تقویت کنندگی از ۸۲ شرکت دانش بنیان و ۲۸ استارتاپ حمایت کند. در این راستا ۷ رویداد همرسانی دایان، ۶ تور فناورانه و ۳۲ دوره آموزشی برگزار کرده است. با تکیه بر این اقدامات، چهارمین دوره جشنواره‌ اینوماین را نیز برگزار خواهیم کرد.

او با اشاره به اهمیت تشکیل یک CVC معدنی و آیین نامه مستقل حمایت از ایده های ارزش آفرین و کسب و کارهای نوپای بخش معدن و صنایع معدنی اعلاکرد: ایمیدرو آمادگی صد درصد برای حمایت از طرح های نوآوران و نخبگان کشور را دارد و می توان با انعکاس این رویداد در رسانه ها ایده پردازی و استفاده از پتانسیل های بخش نوآورانه در داخل و خارج از کشور را تقویت کرد.

حفظ مالکیت معنوی ایده های نوآورانه در جشنواره اینوماین

در ادامه ضیاالدین شفائی تنکابنی رئیس موسسه یونیدرو و دبیر علمی جشنواره اینوماین با اشاره به مهمترین اهداف سه دوره پیشین مطرح کرد: در سه دوره قبلی تلاش ما آگاه سازی اکوسیستم نوآوری معدن و صنایع معدنی، جلوگیری از رقابت های درون خوشه ها و تغییر رویه های واحدهای معدنی با استفاده از رویکرد نوآوری باز بوده و هر دوره ایده ها واضح تر مطرح شده است. اینوماین در هر دوره بالغ تر شده و در چهارمین دوره یونیدرو به عنوان موسسه پژوهشی مشترک ایمیدرو و دانشگاه تهران بخش داوری ایده ها را برعهده دارد.

او افزود: در دور اول جشنواره ۱۱۳ ایده ثبت شد که از آن بین ۶۹ ایده در مرحله اولیه داوری تائید شده و در نهایت معرفی ۱۰ ایده برتر جشنواره انتخاب شد. در نخستین دوره تلاش شد با بیش از ۴۰ خبره علمی و صنعت در شورای مشاوران جشنواره همکاری شود که ۲۶ نفر آنها به عنوان داور نیز در روزهای برگزاری جشنواره حضور داشتند. در دومین دوره جشنواره اینوماین نیز از معادن و صنایع معدنی خواسته شد تا نیازهای فناورانه خود را در این دوره برای نوآوران، استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه کنند. حضور ۸ شرکت بزرگ و فعال در حوزه معدن و صنایع معدنی کشور از جمله، شرکت‌های ذوب آهن اصفهان، فولاد خوزستان، فولاد مبارکه، تهیه و تولید مواد معدنی ایران، معدنی و صنعتی گل‌گهر، ملی صنایع مس ایران، معدنی و صنعتی چادرملو و فولاد خراسان و سازمان پدافند غیرعامل در جشنواره اینوماین فراهم شد و حضور نمایندگان این شرکت‌ها در نمایشگاه و بخش‌های سه‌گانه جشنواره سبب شد تا از این مجموعه‌ها برای ارائه نیازهای فناورانه دعوت شود. ارائه این نیازهای فناورانه سبب، جذب و آگاه‌سازی شرکت‌های دانش‌بنیان و ایده‌پردازان مرتبط با نیازهای شرکت‌ها شد و پس از ارائه نیازهای فناورانه در جشنواره برای بیش از ۳۰۰ شرکت دانش‌بنیان، نشست‌های B2B برگزار شد.

شفایی افزود: در سومین جشنواره اینوماین در شناسایی خلاءهای اکوسیستم نوآوری معدن و صنایع معدنی و تلاش برای تقویت دیدگاه نوآوری باز تمرکز شد و مسابقه ایده، نمایشگاه توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان، ارائه نیازهای فناورانه سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ و صنعتی در قالب ریورس پیچ، پنل‌های B2B، مسابقه چالش برتر صنعتی، مسابقه حل مسئله، نشست‌های تخصصی، ارائه توانمندی‌ مراکز نوآوری، شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها (Pitch) اجرا شد.

رئیس موسسه یونیدرو با تاکید بر حفظ مالکیت معنوی ایده های نوآورانه و محرمانه بودن ایده های جذب شده در جشنواره گفت: اینوماین به دنبال فراهم کردن بستر رشد و ایجاد انگیزه برای صاحبان ایده های نوآورانه و خلاق از طریق ترویج و تجهیز ملزومات نوآوری و کمک به تجاری سازی این ایده ها در هر سطحی از رشد است و قصد دارد فرصت‌های همکاری و همرسانی شرکت های دانش بنیان و صاحبان کسب و کار به معادن را ایجاد کند.

او با اشاره به اینکه ایده پردازان می‌توانند ایده‌های خود را بدون نگرانی در آدرس اعلام شده ثبت کنند، گفت: ما در پروسه داوری ابتدا سطح آمادگی (TRl) را مورد بررسی قرار می‌دهیم و سپس فرآیند تولید، دستیابی به فناوری یا نوآوری را مد نظر قرار می‌دهیم. نسل جدید باید با راه اندازی کسب و کارهای نوآورانه آشنا شود تا بتوانند در زیست بوم نوآوری فعالیت داشته باشند که ما بستر آموزش و پرورش ایده ها تا رسیدن به یک کسب و کار را فراهم کرده ایم.

نوآوری لازمه رقابت پذیری و توسعه پایدار است

احمدرضا صیادی رئیس انجمن مهندسی معدن ایران و عضو شورای سیاستگذاری چهارمین جشنواره اینوماین در ادامه این نشست مطرح کرد: رقابت پذیری و توسعه پایدار دو رکن اصلی جهانی در توسعه صنایع کشورها محسوب می شود و اگر بخواهیم صنعت معدنکاری را با این دو اصل همراه کنیم بدون شک نوآوری نقش پررنگی دارد. سیاست های حمایتی از طرح های نوآورانه در دهه های قبل کمتر بوده و خوشبختانه جامعه دانشگاهی متوجه این خلا شده اند و سعی می شود پل ارتباطی میان دانشگاه، صنعت و نوآوری تقویت شود.

او با بیان اینکه ایمیدرو با حمایت مادی و معنوی از جامعه نوآوران راهگشای جامعه نوآور در عرصه معدن است، گفت: جشنواره هایی مانند اینوماین به ما کمک می کند تا فرهنگ خلاقیت و نوآوری ترویج پیدا کند و از طرفی در زنجیره ارزش ایده تا محصول می تواند به صاحبان ایده کمک کند. ایمیدرو با توجه به ماموریتی که در آبادانی و رشد بخش معدن و صنایع معدنی را دارد، قصد دارد با شناسایی و جذب طرح های نوآورانه، زمینه حمایت از طرح‌های نوآوران و نخبگان کشور را فراهم کند. انجمن ما نیز به عنوان تنها انجمن علمی مهندسی که در عرصه معدن فعال است، در سه دوره قبل به برگزاری کیفی جشنواره کمک کرده و در چهارمین دوره همپوشانی خواهد داشت.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *