نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

13 اردیبهشت 1403 9:23 ق.ظ

پژوهش و فناوري زمينه‌ساز رشد بخش معدن

دوشنبه، 17 شهریور 1399

دنياي معدن – مدير مركز تحقيقات فرآوري مواد معدني درباره بهبود توسعه و فرآيندهاي پژوهش و فناوري گفت: ما گزارش‌هاي خوبي جمع‌آوري و به ايميدرو ارسال كرده‌ايم و معتقديم به بخش پژوهش و فناوري نبايد نگاهي كلي داشت چرا كه پرداختن به اين موضوع در توسعه و بهبود فرآيندها موثر بوده و انجام آن در جهش توليد كه شعار محوري سال است نمايان خواهد شد.

به گزارش دنياي معدن، در جلسه پايش مركز تحقيقات فرآوري مواد معدني ايران كه چند روز قبل با حضور عباس نعيمي، قائم مقام ايميدرو برگزار شد، مدير مركز تحقيقات فرآوري مواد معدني ايران به بيان مشكلات اين مركز و ارائه راهكارهاي كوتاه مدت و بلند مدت براي توسعه مركز پرداخت. در همين ارتباط گفت‌وگويي با مجيد وفايي فرد، مدير مركز تحقيقات فرآوري مواد معدني ايران ترتيب داده‌ايم كه در ادامه خواهيد خواند با ما همراه شويد:

اهميت پژوهش و فناوري جدي گرفته شود

وفايي‌فرد درباره توسعه اين مركز گفت: با توجه به اينكه مركز تحقيقات فرآوري مواد معدني ايران يك مركز تخصصي آزمايشي و تحقيقاتي در بخش معدن به شمار مي‌رود از اين رو توسعه پژوهشي و فناوري در بخش معدن و در حوزه فرآوري از اهميت بالايي برخوردار است به همين منظور نياز است تا به مقوله توسعه پژوهش و فناوري در ايميدرو توجه شود.

وي ادامه داد: اهميت توسعه پژوهش و فناوري تنها به برطرف شدن مشكلات مركز كمك نمي‌كند بلكه اين اقدامات در صنعت و معدن نتايج مطلوبي برجاي مي‌گذارد. با افزايش سهم پژوهش و تحقيقات در كشور ما شاهد رشد بخش معدن كه يكي از بخش‌هاي اقتصاد كشور به شمار مي‌رود خواهيم بود.

مدير مركز تحقيقات فرآوري مواد معدني درباره بهبود توسعه و فرآينده‌هاي پژوهش و فناوري گفت: به همين منظور ما گزارش‌هاي خوبي جمع‌آوري و به ايميدرو ارسال كرده‌ايم و معتقديم به بخش پژوهش و فناوري نبايد نگاهي كلي داشت چرا كه پرداختن به اين موضوع در توسعه و بهبود فرآيندها موثر بوده و انجام آن در جهش توليد كه شعار محوري سال است نمايان خواهد شد.

تاثير طرح‌هاي پژوهشي در صنعت كشور

وفايي فرد تصريح كرد: طرح‌هاي كلان فرآوري از جمله بهينه‌سازي و ارزيابي كارخانه‌هاي فرآوري در كشور، اقتصاد و بهره‌وري سبز در معادن و صنايع معدني، مديريت پسماند و بازفرآوري باطله‌هاي معدني، بومي‌سازي و ساخت مواد مصرفي و تجهيزات فناورانه در حوزه معدن و صنايع معدني در مركز ارائه شده است كه حمايت از اين طرح‌ها فعاليت‌هاي كاري را توسعه داده و در صنعت نيز اثرگذار خواهد بود.

مدير مركز تحقيقات فرآوري مواد معدني درباره ارائه طرح‌هاي گسترش‌ فرآينده‌هاي پژوهشي به ايميدرو گفت: در اين خصوص كارهايي در گذشته صورت گرفته و درحال‌حاضر نيز انجام مي‌گيرد. همچنين اين مركز، برنامه‌ها و پلن‌هاي خود را به ايميدرو ارائه و آمادگي خود را براي برعهده گرفتن محوريت اجراي آن با همكاري دانشگاه‌ها در قالب پروژه‌هاي كلان اعلام كرده است.

ظرفيت‌هاي دانشگاهي در انجام پروژه‌هاي معدني

وي ادامه داد: ما تاكيد كرده‌ايم كه قرار نيست تا انجام پروژه‌ها به صورت صد در صدي از سوي اين مركز صورت گيرد بلكه بايد ظرفيت‌هاي دانشگاهي را نيز در نظر گرفت. ضمن اين كه از سال‌هاي گذشته و با ساخت مركز تحقيقات فرآوري مواد معدني ايران ظرفيت آزمايشگاهي و سخت‌افزاري خوبي با تلاش‌هاي بسيار ايجاد شده، است. ضمن اينكه برخي از اقلام آن نيز در خاورميانه منحصربفرد است. در مقابل و در بخش دانشگاهي نيز ظرفيت نرم‌افزاري نيروهاي متخصص وجود دارد كه تعدادي از آنها در مركز فعاليت داشته و برخي ديگر نيز در دانشگاه‌ها مشغول به كار هستند  كه بهره‌گيري از آنها درانجام پروژه‌هاي تصويب شده مي‌تواند زمينه‌ساز حركت در بخش صنايع معدني باشد.

وفايي فرد درباره اهميت بهره‌گيري از ظرفيت دانشگاه‌ها در اجراي طرح‌ها گفت: اين مركز از گذشته تجربه همكاري با دانشگاه‌ها را داشته است و در حال حاضر نيز چندين دانشگاه با ما همكاري دارند. به طوري كه در حال حاضر اعضاي هيات علمي آنها نيز به صورت مشاور درگير پروژه‌‌هاي مركز بوده و از توان فني اين مركز نيز براي پيشبرد اهداف خود استفاده مي‌كنند.

وي ادامه داد: اعتقاد ما بر اين است كه دخيل شدن دانشگاهيان در انجام پروژه‌ها بايد بيشتر شده و تست‌هاي آزمايشگاهي، فرآوري و پايلوت نيز بايد گسترش يابد چرا كه به منظور راه‌اندازي يك كارخانه و كاهش هزينه‌ها  نياز است تا در ابتداي كار  تحقيقات  و جمع‌آوري اطلاعات انجام شده و سپس به سمت سرمايه‌گذاري كلان برويم كه انجام اين اقدامات در ابتداي شروع يك پروژه سبب مي‌شود تا در آينده هزينه‌هاي زيادي را متحمل نشويم.

پيشنهاد تشكيل كنسرسيوم پژوهش و توسعه فناوري

مدير مركز تحقيقات فرآوري مواد معدني درباره تشكيل كنسرسيومي متشكل از صنايع معدني بزرگ كشور در بخش پژوهش و توسعه فن‌آوري گفت: تصميم‌گيري درباره تشكيل كنسرسيوم بر عهده ايميدرو است، پيشنهاد و راهكار مركز بر اين بود كه شركت‌‌هاي دانش‌بنيان در حوزه معدن و صنايع معدني به همراه شركت‌هاي بزرگ معدني كنسرسيومي را به‌منظور توسعه فناوري تشكيل دهند. البته مركز تحقيقات فرآوري مواد معدني ايران در اين زمينه تصميم‌گير نيست و تنها راهكار ارائه مي‌دهد. اميدواريم مديران بخش‌هاي مختلف سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني به منظور توسعه پژوهش و فناوري با بررسي راهكارها تصميمات مهمي در رابطه با راه‌اندازي يك شركت يا كنسرسيوم اتخاذ كنند همان‌ طور كه ايميدرو در بخش اكتشافات با تشكيل كنسرسيوم تشكيل داد و راهبردهاي خوبي را نيز دنبال كرد.

http://www.donyayemadan.ir

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *