نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

9 اردیبهشت 1403 3:20 ق.ظ

بنیاد ملی علم ایران چگونه از فناوران و پژوهشگران ایرانی حمایت می‌کند؟

19-11-1402 به نقل از خبر گزاری آنا

بنیاد ملی علم ایران چگونه از فناوران و پژوهشگران ایرانی حمایت می‌کند؟

بنیاد ملی علم ایران مؤسسه‌ای دولتی است که با رصد روند تحولات بین‌المللیِ عرصه علوم و فناوری، جهت دادن نیاز شتاب‌دهی به فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی در مسیر ارتقای ارزشمندی علم در جامعه، پیشبرد مرز‌های دانش جهانی برای خلق راه‌حل‌های بدیع برای مسائل کلان کشور را دنبال می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، حمایت از پژوهشگران و فراهم کردن زمینه بالندگی استعداد و توانمندی‌های آنها به سود کشور، از مهم‌ترین دغدغه‌های مسئولان ارشد جمهوری اسلامی ایران است و همین موضوع باعث شده تا صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور یا همان بنیاد ملی علم ایران از سال ۱۳۸۲ با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی فعالیت خود را آغاز کند.

تغییر نام صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران به بنیاد ملی علم ایران

از سال ۱۳۹۱ تبدیل صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران به بنیاد علم ایران در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد و در آخرین جلسه شورا با دستور رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی این موضوع در قالب اساسنامه‌ای به تصویب رسید.

مأموریت بنیاد علم ایران، حمایت متوازن از تحقیقات و کمک به تولید دانش و فناوری‌های راهبردی در جهت تحقق جهان پایدار با اتکا به مبنای معرفتی و سرمایه‌های علمی کشور تعریف شده است.

بنیاد علم ایران در مدت فعالیت خود، اقدامات مؤثری را در حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور انجام داده است و اکنون با بیش از ۲۶ عضو هیئت علمی دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی مرتبط است.

به طور میانگین در ۵ سال اخیر سالانه حدود هزار پژوهش از سراسر کشور در بنیاد تصویب شده و مورد حمایت قرار گرفته است؛ عمده فعالیت‌های این صندوق در حوزه‌های مرتبط با پژوهش، شامل طرح‌های پژوهشی، پسادکتری، رساله دکتری، کرسی پژوهشی و پژوهانه یا گرنت است.

بنیاد علم ایران در حوزه ترویج نیز با برگزاری جشنواره ملی پاناسه و پروژه المپیک علم و فناوری گام‌های مؤثری برداشته است.

حمایت از توسعه پژوهش‌های تقاضامحور و مسئله‌محور، توانمندسازی و پشتیبانی از بلوغ حرفه‌ای پژوهشگران و فناوران، حمایت از ورود به عرصه‌های جدید علم و فناوری‌های اولویت‌دار تا تأکید بر علوم میان رشته‌ای و حمایت از توسعه علوم پایه و انسانی و همچنین فناوری‌های راهبردی و تحول‌آفرین از جمله راهبرد‌های بنیاد علم ایران است.

بنیاد علم ایران در افق ۱۴۰۴ نهادی تعالی‌محور و پیشرو در کمک به تحقق پیشتازی ایران اسلامی در تولید علم و فناوری است.

سرمایه بنیاد علم ایران و منابع تأمین آن

سرمایه اولیه بنیاد علم ایران مبلغ پانصد میلیارد ریال بوده است که از محل کمک‌های دولت تأمین و در ردیف بودجه سنواتی منظور شد.

منابع بنیاد علم ایران عبارت است از: کمک‌های سالیانه دولت و وجوه اداره شده، کمک دستگاه‌های دولتی و غیردولتی، کمک‌های مردمی، موقوفات، درآمد‌های اختصاصی، تسهیلات سیستم بانکی، درآمد‌های حاصل از سرمایه‌گذاری وجوه مازاد صندوق که درچارچوب قوانین و مقررات کشور تحصیل می‌شود.

تبصره: در صورت کسب منابع مالی جدید، سرمایه بنیاد توسط هیئت امناء افزایش خواهد یافت.

ارکان بنیاد علم ایران

بنیاد علم ایران دارای سه رکن هیئت امنا، رئیس صندوق و کمیته تخصصی است.

ترکیب هیئت امناء
۱.     معاون علمی و فناوری رئیس جمهور (رئیس هیئت امناء)؛
۲.     معاون برنامه‌¬ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور
۳.      دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی
۴.     وزیر علوم، تحقیقات و فناوری
۵.      وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
۶.      وزیر جهاد کشاورزی
۷.      وزیر صنایع و معادن
۸.      وزیر نفت
۹.     وزیر نیرو
۱۰.     رئیس جهاد دانشگاهی
۱۱.     رئیس هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی و مناظره
۱۲.     پنج نفر از اساتید، پژوهشگران و فناوران برجسته حوزوی و دانشگاهی کشور به پیشنهاد رئیس صندوق و حکم رئیس هیئت امناء
۱۳.     رئیس صندوق (دبیر هیئت امناء)

رئیس بنیاد علم ایران

رئیس بنیاد بالاترین مقام اجرایی بنیاد علم ایران است که با پیشنهاد و حکم رئیس هیئت امناء و تصویب هیئت امناء برای مدت ۴ سال منصوب می‌شود. انتصاب مجدد وی صرفاً برای یک دوره متوالی دیگر بلامانع است.

برکناری رئیس بنیاد با رئیس هیئت امناء است.جلسات هیئت امناء به صورت عادی و فوق‌العاده تشکیل می‌شود و جلسات عادی حداقل سالی دو بار به دعوت رئیس بنیاد علم ایران تشکیل می‌شود. جلسات فوق‌‌العاده در صورت لزوم بنا به پیشنهاد رئیس بنیاد و رئیس هیئت امناء تشکیل خواهد شد. جلسات هیئت امناء (عادی و فوق‌العاده) با حضور دو سوم اعضاء رسمیت یافته و تصمیمات متخذه با رأی موافق اکثریت اعضای حاضر در جلسه معتبر است.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *