نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

8 اردیبهشت 1403 3:07 ب.ظ

رونمایی از پلتفرم «کاتب» (سکوی خدمات دیجیتال ثبتی)

۱۸ بهمن ۱۴۰۲

۰پایگاه خبری اختبار- سکوی خدمات دیجیتال ثبتی «کاتب» به عنوان درگاه یکپارچه خدمات سازمان ثبتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور رونمایی شد.

به گزارش اختبار به نقل از پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران، آیین رونمایی از پروژه‌های طرح تحول دیجیتال سازمان ثبت اسناد و املاک و افتتاح ۲۰ پروژه عمرانی این سازمان، صبح امروز چهارشنبه (۱۸ بهمن) با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس دستگاه قضا برگزار شد.

طرح تحول دیجیتال سازمان ثبت اسناد و املاک از سال ۱۴۰۱ و با هدف دستیابی به «سازمان ثبت هوشمند» طراحی، برنامه‌ریزی و اجرا شد و بیش از ۷۰۰ نفر از متخصصین فنی و حوزه حرفه ثبت به عنوان بدنه اجاره‌ای طرح تحول دیجیتال ثبتی فعالیت داشتند؛ «مرکز کنترل و پایش هوشمند خدمات دیجیتال ثبتی»، «سامانه صدور و مدیریت اسناد الکترونیک» و «سکوی خدمات دیجیتال ثبتی کاتب» از جمله پروژه‌های فناورانه سازمان ثبت اسناد و املاک بودند که امروز با حضور رئیس قوه قضاییه به بهره‌برداری رسیدند.

مرکز کنترل و پایش هوشمند خدمات دیجیتال ثبتی نیز در نتیجه ۱۸ ماه کار فشرده متخصصان و فعالان شرکت‌های دانش‌بنیان راه‌اندازی شد؛ آغاز به‌کار این مرکز، در سرعت انجام امور ثبتی و همچنین جلوگیری از اختلال و قطعی شبکه‌ها، تاثیر بسزایی خواهد داشت.

سکوی خدمات دیجیتال ثبتی «کاتب» به عنوان درگاه یکپارچه خدمات سازمان ثبتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور که با همکاری کانون سردفتران و دفتریاران راه‌اندازی شده، در قالب‌های «نرم‌افزار کاربردی تلفن همراه»، «وبسایت جامع Kateb.ir»» و «درگاه پیامک و کد دستوری ۲۲۸۲» به مردم خدمات ارائه می‌دهد.

سامانه صدور و مدیریت اسناد الکترونیک، با هدف جایگزینی اسناد کاغذی صادره سازمان با اسناد الکترونیک راه‌اندازی شد؛ اسناد الکترونیک صادر شده توسط سامانه‌های ثبتی بعد از امضا و رمزنگاری، در یک مخزن امن، غیرقابل نفوذ و تغییر، ذخیره شده و از طریق درگاه‌های مختلف سکوی خدمات دیجیتال ثبتی کاتب، در دسترس متقاضیان می‌باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای طی سخنانی در آیین رونمایی از این پروژه‌های فناورانه، با بیان اینکه سازمان ثبت از جمله سازمان‌های وابسته به قوه قضاییه است که بسیاری از مردم در موضوعات مختلف با آن سر و کار دارند، گفت: این موضوع بسیار مهم است که سازمان ثبت اسناد و املاک بتواند امور مردم را امانت‌دارانه انجام دهد و اجازه ورود هیچ‌کس به حریم خصوصی افراد را ندهد.

رئیس دستگاه قضا در ادامه گفت: یکی از نقش‌های مهم سازمان ثبت اسناد و املاک این است که کار‌های مردم را سریع، آسان، ارزان و همراه با تکریم انجام دهد که لازمه این امر، مجهز شدن سازمان ثبت به فناوری‌های نوین است.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای عنوان کرد: سازمان ثبت اسناد و املاک از گذشته تا به امروز در حوزه استفاده حداکثری از فناوری‌های نوین، نسبت به بسیاری از دستگاه‌ها در درون عدلیه و حتی بیرون از دستگاه قضا، جزو دستگاه‌های پیشتاز بوده و در دوره کنونی نیز به این امر توجه بسیار زیادی مبذول شده است که جای تقدیر دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه با اشاره به راه‌اندازی سکوی خدمات دیجیتال ثبتی «کاتب» توسط سازمان ثبت اسناد و املاک، گفت: امیدواریم سکوی خدمات دیجیتال ثبتی «کاتب» بتواند امانت‌دارانه کار‌های مردم را انجام دهد، از هرگونه سوء‌استفاده احتمالی در فرآیند‌های ثبتی جلوگیری به عمل آورد و خدمات سریع، ارزان و توأم با کرامت را به مردم ارائه دهد؛ تا امروز اگر مردم در شهر‌های شلوغ و پرترافیک می‌خواستند کار ثبتی انجام دهند، ناگزیر بودند ساعت‌های زیادی از روز را صرف این موضوع کنند و متحمل هزینه شوند؛ اما هم‌اکنون با آغاز خدمت‌رسانی سکوی کاتب، همه مردم می‌توانند از خانه یا دفتر کارشان، خدمات ثبتی را از طریق این سکو دریافت کنند و نیازمندی‌هایشان را برطرف سازند.

رئیس قوه قضاییه همچنین در جریان رونمایی از طرح تحول دیجیتال سازمان ثبت و مرکز کنترل و پایش هوشمند خدمات دیجیتال ثبتی، خطاب به مسئولان این سازمان، نکات و توصیه‌هایی را پیرامون مقوله «امنیت زیرساخت‌ها و سامانه‌های طراحی‌شده»، «اتخاذ پیشبینی‌های لازم برای متوقف‌نشدن خدمات‌دهی در مواقعی که سیستم‌ها دچار اختلال می‌شوند»، «اطلاع‌رسانی دقیق و ارائه آموزش‌های لازم به مردم در جهت استفاده حداکثری از سامانه‌ها» و «اتخاذ پیشبینی‌های لازم برای توسعه زیرساخت‌ها در صورت نیاز» مطرح کرد.

در ادامه، آیین افتتاح ۲۰ پروژه عمرانی سازمان ثبت، مجموعاً به مساحت بالغ بر حدود ۱۹ هزار متر مربع در استان‌ها و شهر‌های مختلف کشور با حضور رئیس قوه قضاییه برگزار شد.

پروژه‌های تازه تاسیس سازمان ثبت به منظور ارائه خدمات سریع‌تر و مطلوب‌تر به مردم در شهر‌های الیگودرز، چگنی، پلدختر، اردبیل، پاوه، جم، بشرویه، ماهنشان، دنا، اراک، جاسک، رودان، ترکمنچای، آوج، همدان، بندرعباس، آبادان، کوهرنگ و همچنین دو واحد در تهران، می‌باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، پس از آیین افتتاح ۲۰ پروژه عمرانی سازمان ثبت، طی سخنانی اظهار کرد: «سازمان ثبت اسناد و املاک کشور» از جمله دستگاه‌های پیشتاز در دو مقوله‌ی «خدمت‌رسانی سریع به مردم» و «بهره‌گیری حداکثری از فناوری‌های نوین» است.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به خدمات خاصی که سازمان ثبت به دستگاه‌های دولتی و حتی خودِ دستگاه قضا ارائه می‌دهد، گفت: با افزایش سرعت و دقتِ سازمان ثبت در پاسخ به استعلامات دستگاه‌های دولتی و قوه قضاییه، پیشبرد امور اداری مردم، هر چه بیشتر، تسریع و تسهیل می‌شود.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *