نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

12 اردیبهشت 1403 10:41 ق.ظ

آینده صنعت بر بسترپلتفرم های صنعتی

آینده صنعت بر بسترپلتفرم های صنعتی

چه بخواهیم و چه نخواهیم فناوری ها در حوزه های اطلاعات و دانش در حال گسترش هستند و ما که بیشتر دنباله رو هستیم بیشتر به آن وابسته خواهیم شد. این امر در کشورهای مختلف بسیاری نگرانی ها ایجاد نموده است که چگونه بایستی این فرایند کلان جهانی را به مدیریت در آورند . برای همین است که در اروپا معتقد هستند که ، پلتفرم‌های صنعتی دیجیتال برای پیشبرد اروپا در تحول دیجیتال و کاربردهای صنعتی، کلیدی هستند.

این مفهوم کلی بیشتر از زمان قبل توسعه می یابد که پلتفرم های صنعتی دیجیتال در بسیاری از زمینه ها ضروری هستند. برای مثال :

در کارخانه‌های هوشمند متصل، داده‌ها را از ماشین‌آلات می‌گیرند و آن را برای نظارت و کنترل برنامه‌ها در دسترس قرار می‌دهند. به این ترتیب، اشخاص ثالث می توانند برنامه های کاربردی را بر اساس آن داده ها توسعه دهند. به موارد بسیاری در حوزه های خدماتی وابسته به صنعت نیز می توان اشاره نمود .

پلتفرم های صنعتی دیجیتال نیز برای ارائه دهندگان خدمات انرژی مفید هستند. از آنجاکه در کشورمان مدیریت شدت مصرف انرژی امری واجب است  آنها می توانند خدمات داده را به مصرف کنندگان ارائه دهند تا به آنها اجازه دهند از انعطاف پذیری مصرف انرژی در همه موارد از جمله  لوازم خانگی، وسایل نقلیه الکتریکی و گرمایش استفاده کنند. این گامی مهم در به حداکثر رساندن استفاده از انرژی های تجدیدپذیر و کربن زدایی انرژی است.

با این اوصاف یک رویکرد کلان و راهبرد یکپارچه در سیستم های اقتصادی لازم است تا بتواند چنین اموری را مدیریت نماید .

برای تقویت این رویکرد کلان در کشورمان  ابتکارات دیجیتالی‌سازی و توسعه پلتفرمها ی صنعتی ، که برای ادغام فناوری‌های مختلف دیجیتال کلیدی مورد نیاز در برنامه‌ها، فرآیندها و محصولات دنیای واقعی ضروری هستند، بایستی حمایت جدی و اثر بخش ایجاد شود . این کار توسط ستاد های موجود در تشکیلات معاونت فناوری و دانش بنیان ریاست جمهوری قابل تعریف و پایدار سازی است.

علی اکبر سعیدی کیا

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *