نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

9 اردیبهشت 1403 2:15 ق.ظ

اقتصاد دانش بنیان یا اقتصاد مبتنی بر  نوآوری چیست؟

اقتصاد دانش بنیان یا اقتصاد مبتنی بر  نوآوری چیست؟

در کشورمان اکو سیستم دانش بنیان فعال است و معاونتی بنام معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری این اکو سیستم را مدیریت می کند . اما در این عنوان طولانی واژه نوآوری غایب است .

امروزه شاهد این هستیم که نوآوری در همه جا وجود دارد  ، از جمله این که کسب و کارها، خود را تغییر شکل می دهند. نوآوری نیروی محرکه ای است که جامعه  را به سوی آینده سوق می دهد . اما این آینده چیست ؟ برای کشورهای سرمایه داری ، جایی که ایده های جدید به طور فزاینده ای به موضوع اصلی به سمت رفاه اقتصادی تبدیل می شوند. اما در کشورهای دیگر برای بهتر شدن وضعیت های نامناسب به شرایط معقول تر در زیست .

در سال‌های اخیر، اصطلاح «اقتصاد نوآوری» هم در بین مدیران کسب‌وکار و هم در بین محققان مورد توجه قرار گرفته است. این اعتقاد بر این است که نهادها و تغییرات تکنولوژیک مرزهای رشد اقتصادی هستند.

همانگونه که ذکر شد شاهد آن هستیم که چگونه اقتصاد نوآوری در حال تغییر جهان است. دره سیلیکون، پویاترین مهد نوآوری در جهان، به قطب و اکوسیستم استارتاپی پیشرو برای نوآوری و توسعه علمی تبدیل شده است.

قابل توجه است که در کشورمان شاهد برخی تحرکات در صنایع مختلف هستیم اما  با نگاهی به وضعیت شکاف بین خود و دیگران شاهد آن هستیم که علیرغم برخی موفقیت ها هنوز فاصله بسیاری موجود است و جای کار برای بهینه‌سازی وضعیت زیاد است .

نوآوری به عنوان نیروی جدید و یا عاملی جدیددر تولید و صنعت در نظر گرفته شده است و  اصطلاح اقتصاد نوآوری این ایده را در بر می گیرد که این کارآفرینان و ایده های بدیع آنها هستند که جامعه را دگرگون می کنند و توانایی ایجاد فرصت های شغلی جدیدی را دارند .

همانگونه که بخش اعظم اقتصاد کشور دولتی است  ، بنظر می رسد که تفکر حاکم دولتی بر اکو سیستم فناوری و نوآوری بایستی بسرعت خود را با شرایط جدید سازگار و روشهای جدیدی را برای توسعه بخش خصوصی در امر نوآوری دنبال نماید .

علی اکبر سعیدی کیا

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *