نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

13 اردیبهشت 1403 12:25 ق.ظ

اولین رصدخانه ماگما آماده نظارت بر آتشفشان ها در حالی که انرژی نیز تولید می کند

اولین رصدخانه ماگما آماده نظارت بر آتشفشان ها در حالی که انرژی نیز تولید می کند

اندی کوربلی -23 ژانویه 2024-Screengrab- اعتبار Landsvirkjun، شرکت برق ملی ایسلند،

یک “چاه ماگما” در ایسلند دورافتاده که به عنوان یک مرکز بالقوه آینده آتشفشان شناسی روی زمین تئوریزه می شود، اولین رصدخانه ماگما در جهان است.

امیدها این است که رصدخانه ای به نام بستر آزمایشی Krafla Magma می تواند به پیشرفت هایی در فناوری آتشفشان شناسی و انرژی زمین گرمایی منجر شود و همچنین به زلزله شناسان توانایی نظارت بر فوران های احتمالی را با دقت بسیار بیشتری ارائه دهد.

در حالی که دانشمندان در طول تاریخ راه‌حل‌های غیر استاندارد زیادی پیدا کرده‌اند، مشاهده و ثبت مستقیم ماگما در زیر پوسته زمین قبلاً هرگز انجام نشده بود، اما سنگ مذاب زیر بستر آزمایش ماگما کرافلا (KMT) آنقدر به سطح نزدیک است که می‌توان به چنین مشاهداتی دست یافت .

کار بر روی KMT به سال 2009 باز می گردد، زمانی که شرکت دولتی انرژی زمین گرمایی Landsvirkjun به دنبال حفاری حدود 5000 متر بود تا از انرژی مخازن آب فوق بحرانی بالای جریان های ماگما به عنوان بخشی از پروژه حفاری عمیق ایسلند استفاده کند.پروژه آنها درمحل دورافتاده Krafla Caldera زمانی به پایان رسید که تنها پس از 2100 متر، مشخص بود که آنها به چیزی کاملاً متفاوت برخورد کردند.

کرافلا منحصر به فرد است زیرا هرگز ماگما تا این حد نزدیک به سطح زمین پیدا نشده بود و به کسانی که در میدان هستند اساساً فرصتی برای یک بار در زندگی می دهد.اما اکنون، تأمین مالی برنامه حفاری علمی قاره‌ای بین‌المللی، و چندین میلیون بودجه اضافی از برنامه‌های دولت ایسلند و اتحادیه اروپا، به بستر آزمایشی ماگما کرافلا (KMT) اجازه داده است تا وارد مرحله آزمایشی شود تا ببیند آیا رصد طولانی‌مدت ماگما امکان‌پذیر است یا خیر.

جان آیکلبرگر آتشفشان شناس آلاسکا گفت:

آنچه در مورد ماگما می دانیم از تفسیر فعالیت اندازه گیری شده در سطح، زمین شناسی اتاق های ماگمای فسیلی و آزمایش های آزمایشگاهی ناشی می شود. پروژه حفاری کرافلا نمونه‌ها و مشاهدات مستقیم را ارائه می‌کند و به جهان کمک می‌کند تا نشانه‌های ناآرامی‌های آتشفشانی را بهتر بخواند.

این امر حفاظت مدنی را برای 800 میلیون نفری که در 100 کیلومتری یک آتشفشان فعال زندگی می کنند بهبود می بخشد: میلیون ها شهروند اندونزیایی که در زیر پرده آتشفشان های فعال مجمع الجزایر زندگی می کنند یا میلیون ها گردشگر که از پارک ملی یلوستون آمریکا بازدید می کنند”.

گاز بسیار خورنده و بخار فوق‌گرم ۴۵۰ درجه سانتی‌گراد چالش‌های فن‌آوری بزرگی را ایجاد می‌کند، اما مزایای آن بسیار زیاد است، برای مثال ۱۳ مگاوات انرژی زمین‌گرمایی، یا برای تامین انرژی ۶۰۰۰۰ خانه تنها از ۲ گمانه روی چاه ماگما کافی است، در مقایسه با ۱۸ چاه در یک چاه. وضعیت مشابه در سایر نقاط جزیره

چنین پتانسیل انرژی تنها می تواند در هنگام حفاری در اتاقک های ماگما، که تقریبا همیشه دور از دسترس تجهیزات حفاری هستند، در دسترس باشد.

با حفاری از طریق رابط سنگ-ماگما و به داخل ماگما، KMT می‌تواند مشخص کند که ماگما در کجا و در چه شرایطی در زیر آتشفشان ذخیره می‌شود و از تزریق مایع برای اندازه‌گیری واکنش‌ها برای آزمایش انواع تئوری‌های علمی استفاده می‌کند. علاوه بر این، اپراتورها در نهایت حسگرها را در نزدیکی و حتی در ماگما قرار می‌دهند تا اندازه‌گیری‌های مستقیمی از مواردی مانند افزایش ناگهانی دما، میزان تبلور در ماگما و اطراف آن، تغییر در محتوای گاز، یا افزایش فشاری که می‌تواند منجر به فوران شود را انجام دهند .

بسیاری از ما تصویری از ماگما به عنوان یک گودال زیرزمینی از گدازه داریم، اما در حقیقت این ماگما معمولاً محفظه‌هایی از مایع است که بین دانه‌های متبلور شده، احاطه شده توسط گاز فوق‌العاده گرم شده است.

پل می نویسد: در حال حاضر، شرکای حفاری KMT در حال توسعه فولادی هستند که می تواند با گرمای شدید تا 1000 درجه سانتیگراد منبسط و منقبض شود، در حالی که دیگران در حال کار بر روی الکترونیکی هستند که می تواند شرایط را تحمل کند، که هر دو می توانند چندین برابر برای اکتشاف زهره استفاده شوند.

به روز رسانی های اخیر پروژه، تاریخی را برای تلاش اولیه حفاری در سال 2026 تعیین کرده است.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *