نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

9 اردیبهشت 1403 4:50 ب.ظ

سلاح‌های لیزری با پهپاد اکنون در واقعیت مؤثر (و ارزان) هستند

سلاح‌های لیزری با پهپاد اکنون در واقعیت مؤثر (و ارزان) هستند

23 ژانویه 2024 – نوشته جیانلوکا ساری، گفتگو-شلیک آزمایشی سیستم لیزری Dragonfire. اعتبار: وزارت دفاع بریتانیا/ویکی‌پدیا، CC BY-SA

یک انفجار نور دقیقاً به سمت یک پهپاد کوچک که با سرعتی سرسام‌آور در دوردست پرواز می‌کند، نشانه می‌رود. بلافاصله بعد، پهپاد غیرفعال شده در دریا سقوط می کند. نه صدایی شنیده شد، نه تلفات انسانی، نه انفجارها. یک هواپیمای بدون سرنشین مرگبار چند میلیون دلاری که با یک گلوله که قیمت آن کمتر از یک بطری شراب خوب است، کاملاً از بین رفته است.

اگر فکر می کنید این صحنه ای از یک فیلم علمی تخیلی است، دوباره فکر کنید. اخیراً، تیمی از دانشمندان و مهندسان بریتانیایی با موفقیت نشان دادند که این فناوری قابل دوام است که می‌تواند در پنج تا 10 سال آینده راه خود را به میدان نبرد پیدا کند.

DragonFire، یک برنامه فناوری 30 میلیون پوندی که در سال 2017 راه اندازی شد و شامل آزمایشگاه علوم و فناوری دفاعی آژانس دولتی بریتانیا، سازنده موشک MBDA، شرکت هوافضا لئوناردو انگلستان و شرکت فناوری دفاعی QinetiQ بود، اولین آزمایش میدانی خود را با سرنگونی چندین پهپاد در خارج از خاک سواحل اسکاتلند با استفاده از پرتوهای لیزر انجام داد..

پهپادها هواپیماهای بدون سرنشین و نیمه اتوماتیکی هستند که قادر به وارد کردن آسیب های مرگبار با دقت دقیق هستند. آنها به شدت در میادین نبرد مدرن از جمله جنگ اوکراین و مسیرهای دریایی تجاری در دریای سرخ حضور دارند.

سرنگونی آنها آسان نیست و معمولاً شامل شلیک موشک هایی است که هر کدام تا 1 میلیون پوند هزینه دارند. اگرچه سیستم‌های دفاعی از این نوع معمولاً مؤثر هستند، پرهزینه هستند و خطر زیادی برای ایجاد خسارت جانبی دارند. اگر موشک هدف خود را از دست بدهد، در نهایت در جایی فرود می آید و همچنان منفجر می شود.

با این حال، لازم نیست برای غیرفعال کردن یک پهپاد، یک انفجار تماشایی ایجاد کنید. تداخل با سیستم های کنترل و ناوبری آن بیش از حد کافی است. این کاری است که پرتو لیزر می تواند انجام دهد. لیزرها چیزی نیستند جز پرتوهای نور مخصوصاً روشن و جهت دار – نوعی خاصی از تابش الکترومغناطیسی. یک لیزر به اندازه کافی قدرتمند می تواند با هر دستگاه الکترونیکی تداخل داشته باشد و باعث اختلال در عملکرد آن شود.

در مقایسه با موشک های استاندارد، یک سیستم لیزری پرقدرت دارای طیف وسیعی از مزایای استراتژیک است. کارکرد آن به طرز شگفت انگیزی ارزان است. هزینه اجرای DragonFire به مدت ده ثانیه معادل استفاده از بخاری به مدت یک ساعت (کمتر از 10 پوند برای هر شات) است.

لیزرها نیز از خطر آسیب جانبی عاری هستند. حتی اگر لیزر هدف خود را از دست بدهد، به انتشار به سمت بالا ادامه می دهد و در نهایت جذب و در جو پراکنده می شود. لیزر یک پرتو نور است، بنابراین بدون توجه به گرانش فقط در خطوط مستقیم منتشر می شود. همچنین، آنها معمولاً ناحیه کوچکی به حدود چند میلی متر را می پوشانند – آنها شبیه به یک مداخله جراحی هستند.

بنابراین لیزرها بهترین سلاح دفاعی هستند. آنها فقط می توانند برای متوقف کردن تهدیدهای دریافتی استفاده شوند، نه اینکه آسیب قابل توجهی ایجاد کنند. لیزرها نیز به مراتب کمتر مستعد اقدامات متقابل هستند. لیزرها به دلیل ماهیت پرتوی نور، با سریع ترین سرعت ممکن حرکت می کنند: سرعت نور. هنگامی که پرتو لیزر شلیک می شود، هیچ چیز دیگری در طبیعت وجود ندارد که بتواند به آن برسد و آن را خنثی کند.

مدت زمان زیادی است که پرتوهای لیزر در میدان های جنگ مورد استفاده قرار می گیرند. آنها عمدتا برای ردیابی اهداف، سنجش از دور و هدف گیری دقیق استفاده می شوند. با این حال، این اولین بار است که این نوع فناوری در یک برنامه مخرب مؤثر است.

دلیل طولانی شدن ساخت این سلاح این است که برای از کار انداختن یک پهپاد به پرتو لیزر با شدت قابل توجهی نیاز دارید.با این حال، اگر پرتو لیزر بیش از حد قدرتمند باشد، می تواند به شدت با هوای جو تعامل کند و باعث جذب یا پراکندگی آن شود. برای اطمینان از اینکه می تواند در فواصل طولانی بدون تخریب قابل توجه منتشر شود، باید تعادل کاملی بین پارامترهای پرتو، مانند قدرت طول موج و شکل آن برقرار شود.

یک پرتو لیزر نیز به ویژه به شرایط جوی حساس خواهد بود. وجود مه، باران یا ابر می تواند به طور قابل توجهی بر عملکرد آن تأثیر بگذارد.

با توجه به تهدید روزافزون پهپادها و موشک‌های مادون صوت در مقیاس جهانی، وزارت دفاع بریتانیا در حال تسریع در توسعه این فناوری است و انتظار می‌رود ظرف پنج تا ده سال آینده آن را روی کشتی‌های جنگی بکار گیرد.

چندین موضوع فنی و علمی هنوز باید مورد توجه قرار گیرد. به عنوان مثال، ثابت نگه داشتن اشاره لیزر بر روی یک سکوی متحرک (مانند یک رزمناو در آب های متلاطم) کار ساده ای نیست. مانند این است که در حالی که روی تخته تعادل ایستاده اید، به یک تخته دارت ضربه بزنید. با این حال، این تنها بر دقت سلاح تأثیر می گذارد، بدون اینکه خطر را افزایش دهد.

همچنین لازم است عملکرد سیستم لیزر را از شرایط آب و هوایی جدا کرد. قطرات آب و هوا می توانند لیزر را پراکنده یا جذب کنند و اثرات آن را کاهش دهند. در آماده سازی تیری که باید شلیک شود، باید شرایط آب و هوایی متغیر را دقیقاً در نظر گرفت. اگرچه این کار غیرممکن نیست، اما از نظر فنی دشوار است.همچنین باید یک برنامه آموزشی ساختاریافته ایجاد شود تا اطمینان حاصل شود که سربازان می توانند چنین سیستم پیشرفته ای را به طور موثر اجرا کنند.با این وجود، این اولین آزمایش‌ها قابلیت و کارایی این سلاح را نشان می‌دهد که نوید انقلابی در جنگ مدرن را در سال‌های آینده می‌دهد.

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *