نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

12 اردیبهشت 1403 3:21 ق.ظ

فرودگاه جدید پورتلند با چوب محلی ساخته شده و در برابر آتش مقاوم است .

فرودگاه جدید

اندی کوربلی -2 نوامبر 2023

اورگان به خاطر جنگل ها معروف است، و بنابراین منطقی است که ترمینال جدید فرودگاه پورتلند تقریباً به طور کامل از چوب پیشرفته ساخته شود.

الوار متقاطع (CLT) که به عنوان “چوب انبوه” نیز شناخته می شود، با دوام باورنکردنی، مقاومت در برابر آتش، ردپای کربن کم و زیبایی زیبا، دنیای ساخت و ساز را تحت تاثیر قرار داده است. در اروپا، CLT برای ساختن آسمان‌خراش‌ها، با نام مستعار «پلی خراش‌ها» استفاده شده است.

اما CLT تخته سه لا نیست و در عوض از تخته های بلندی ساخته شده است که به صورت متقاطع با چسب و درجه حرارت بالا به هم فشرده شده اند و آن را قوی و همچنین انعطاف پذیر می کند.

در ترمینال جدید پورتلند، یک سقف غول پیکر برای ورودی اصلی – به مساحت 9 هکتار، با CLT ساخته شده از صنوبر داگلاس، شوکران و کاج زرد جنوبی که به طور کامل از فاصله 300 مایلی محل آن تهیه شده است، ساخته شده است، همگی از زمین داران اورگان یا ملل قبیله ای.

پاتریک سیسون می‌نویسد: «فرایند بسیار سخت بود، معماران می‌دانستند که هر تخته‌ای که پنجره‌های سقفی بالای 26 ستون Y را قاب می‌کند، از ملت یاکاما می‌آید، و تمام تیرهای دوتایی در شش نورگیر بیضی عظیم از قبیله سرخپوستان کوکیل آمده‌اند.

دین لوئیس، مدیر بخش چوب انبوه و پیش ساخته Skanska، شرکتی که ساخت و ساز را انجام می دهد، به مجله گفت: «پروژه پورتلند تقریباً بازاری را در سراسر کشور ایجاد کرده است. “ما از آتلانتا و نیویورک تماس هایی دریافت می کنیم که در مورد انواع الوارهایی که می توانیم در فاصله 300 مایلی شهر تهیه کنیم، سوال می کنیم. «می‌توانیم این کار را اینجا انجام دهیم؟» همه آن‌ها آن داستان محلی را می‌خواهند.»

این ترمینال علاوه بر اینکه مکانی زیبا برای سوار شدن و پیاده شدن است، به عنوان یک انعطاف پذیری عظیم از سوی بازار انبوه چوب آمریکا، که در سطح بین المللی عمدتا توسط کشورهای دیگری مانند سوئد و کانادا کنترل می شود، در نظر گرفته شده است.

چوب انبوه نیز علیرغم قطع درختان، راه حل ساختمانی کم کربن است. تولید بتن یکی از سه مورد بزرگ‌ترین تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای در اقتصاد جهانی است و بخشی از جذابیت چوب انبوه این است که تا زمانی که درخت به سن مناسب برای ساخت برسد، کربن جذب شده در درخت به اندازه کافی نیست.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *