نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

14 اردیبهشت 1403 9:14 ق.ظ

انسان‌های اولیه متخصص صنایع چوبی سلاح بودند

19 جولای 2023 -توسط دانشگاه ریدینگ-بازسازی هنری نشان می دهد که چوب پرتاب شده است. اعتبار: بنوا کلاریس

بر اساس یک مطالعه جدید، یک سلاح شکاری 300000 ساله، نور جدیدی را بر روی انسان های اولیه به عنوان استادان نجاری تابیده است.

تجزیه و تحلیل پیشرفته یک چوبب پرتابی دو پر، که سه دهه پیش در شونینگن آلمان پیدا شد، نشان می دهد که قبل از استفاده برای کشتن حیوانات، خراشیده شده، چاشنی و سنباده شده است. این تحقیق نشان می‌دهد که تکنیک‌های نجاری انسان‌های اولیه توسعه‌یافته‌تر و پیچیده‌تر از آنچه قبلاً درک شده بود بود.

این یافته ها که امروز در PLOS ONE منتشر شد، همچنین نشان می دهد که ساخت سلاح های سبک وزن ممکن است شکار گروهی حیوانات متوسط و کوچک را ممکن کند. استفاده از پرتاب چوب به عنوان کمک شکار می توانست کل جامعه از جمله کودکان را درگیر کند.

دکتر Annemieke Milks، از گروه باستان شناسی دانشگاه ریدینگ، این تحقیق را رهبری کرد. او گفت: “کشف ابزارهای چوبی درک ما را از رفتارهای اولیه انسان متحول کرده است. به طرز شگفت انگیزی این انسان های اولیه توانایی برنامه ریزی خوب از قبل، دانش قوی از خواص چوب و بسیاری از مهارت های پیچیده نجاری را نشان دادند که ما هنوز هم از آنها استفاده می کنیم.”

پرتاب این چوب‌های پرتابی سبک‌تر از نیزه‌های سنگین‌تر است که نشان‌دهنده پتانسیل مشارکت کل جامعه است. کودکان می‌توانند از چنین ابزارهایی در حین یادگیری پرتاب و شکار استفاده کنند.

دیرک لدر، یکی از نویسندگان این مقاله گفت: “انسان های شونینگن از شاخه صنوبر برای ساخت این ابزار آیرودینامیک و ارگونومیک استفاده کردند. نجاری شامل مراحل متعددی از جمله بریدن و کندن پوست، کنده کردن آن به شکل آیرودینامیکی، تراشیدن  بیشتر سطح، مواد پرکننده برای جلوگیری از ترک خوردن و تاب برداشتن، و سنباده زدن آن بود.”

چوبی به طول 77 سانتی متر که در سال 1994 یافت شد، یکی از چندین ابزار مختلف کشف شده در شونینگن است که شامل نیزه های پرتاب، نیزه های رانش و دومین چوب پرتابی به اندازه مشابه است.

چوب پرتابی دو پر – که برای این مطالعه جدید تا حد بسیار بالایی از جزئیات تجزیه و تحلیل شده است – به احتمال زیاد توسط انسان های اولیه برای شکار شکارهای با اندازه متوسط مانند گوزن قرمز و گوزن و احتمالاً طعمه های سریع کوچک از جمله خرگوش و پرندگانی که صید آنها دشوار بود استفاده می شد.

چوب های پرتابی به جای پرتاب نیزه های امروزی، به صورت چرخشی پرتاب می شدند – شبیه بومرنگ – و شاید انسان های اولیه را قادر می ساختند تا 30 متر پرتاب کنند. اگرچه سبک وزن است، اما سرعت بالایی که می‌توان چنین سلاح‌هایی را با آن پرتاب کرد، می‌تواند منجر به برخوردهای مرگبار با انرژی بالا شود.

سطح ریز، نقاط دقیق شکل‌دهی شده و پولیش حاصل از دست‌کاری نشان می‌دهد که این یک قطعه کیت شخصی با استفاده مکرر است، نه ابزاری که سریع ساخته شده و دور انداخته شده است.

محقق اصلی توماس تربرگر گفت: “تجزیه و تحلیل سیستماتیک یافته های چوبی سایت شونینگن که توسط بنیاد تحقیقات آلمان تامین می شود، بینش های جدید و ارزشمندی را ارائه می دهد و به زودی می توان انتظار داشت اطلاعات هیجان انگیز بیشتری در مورد این سلاح های چوبی اولیه وجود داشته باشد.”

این چوب به خوبی حفظ شده در موزه Forschungs در شونینگن به نمایش گذاشته شده است.

https://phys.org

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *