نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

12 اردیبهشت 1403 3:39 ب.ظ

تجربیات رانندگان مسن تر می تواند به طراحی خودروهای تمیزتر و ایمن تر کمک کند

تجربیات رانندگان مسن

10 نوامبر 2023 – توسط برندا ورکلیان، گفتگو-اعتبار: دامنه عمومی Pixabay/CC0

سرعت کنونی تغییرات تکنولوژیکی در فناوری خودرو با دوره‌ای حدود یک قرن پیش که خودروها از شکلهای عجیب حمل‌ونقل به سمت زندگی مردم عادی حرکت می‌کردند، تفاوت می‌کند.

خودرو جهان را تغییر شکل داده است، آزادی های جدید و دسترسی بیشتر به مکان های دور، ایجاد شغل و ثروت و تغییر چشم انداز فیزیکی با جاده ها، ایستگاه های خدمات، نمایندگی ها و حومه شهرها ایجاد کرده است.

خودروها راحتی باورنکردنی را به ارمغان آورده‌اند، اما ازدیاد آنها منجر به ترافیک، بزرگراه‌های آلوده، آلودگی و تصادفات با سرعت بالا نیز شده است. و خودروها نقش مهمی در تسریع تغییرات آب و هوایی داشته اند.

طراحی خودرو در حال دستخوش تغییرات گسترده است. خودروها از موتورهای احتراق داخلی بنزینی دور می شوند و به سمت خودروهای الکتریکی می روند که آلودگی و صدای بسیار کمتری تولید می کنند. خودروها نیز با داشتن سنسورها و دوربین هایی که می توانند به رانندگان کمک کنند از تصادف جلوگیری کنند، ایمن تر می شوند.

خودروهای خودران نیز چندان دور از دسترس به نظر نمی رسند، اما تا آن زمان، طراحی خودرو باید نیازهای در حال تغییر رانندگان را در نظر بگیرد.

برای همه رانندگان، به ویژه آنهایی که مسن‌تر و با تجربه‌تر هستند، خودروهایی که بدون دخالت راننده می‌توانند کارهای بیشتری انجام دهند، هم فرصت و هم تهدید است. این فرصتی را برای حمایت از رانندگی ایمن و مستقل برای مدت طولانی‌تر، مطابق با طول عمر طولانی‌تر، و رفع نیازهای اجتماعی و عملی سالمندان برای جابجایی فراهم می‌کند.

تهدید این است که در یک خودروی خودمختارتر ممکن است رانندگان کمتر احساس امنیت کند و درک اینکه رانندگانی که تغییرات مرتبط با سلامتی دارند دیگر نباید در جاده بمانند را سخت‌تر می‌کند. در واقع، با فناوری افزوده شده، رانندگی می تواند به مهارت های پیشرفته تری نیاز داشته باشد.

در تحقیقاتم، من از نزدیک با رانندگان مسن تر، شاخه های دولت و خودروسازان کار می کنم تا اطمینان حاصل کنم که خودروها تا آنجا که می توانند ایمن هستند.

زمانی که از من برای سخنرانی در کمیته دائمی حمل و نقل و ارتباطات سنای کانادا در سال 2017 دعوت شدم، درباره این موضوعات بحث کردم. من و همکارانم به تحقیق با همکاری رانندگان مسن تر و سایرین، از جمله حمل و نقل کانادا و انجمن خودروی کانادا، ادامه می دهیم.

هدف مهم تحقیق و تدریس من این است که به همه – از جمله سالمندان – کمک کنم تا بفهمند رانندگان سالخورده گروهی در حال رشد و در عین حال متنوع با طیف وسیعی از توانایی‌های فیزیکی و شناختی هستند – و از نظر آماری، سالمندان در تصادفات کمتری نسبت به آنها درگیر می‌شوند. به عبارت دیگر، سن به تنهایی تعیین کننده ایمن یا ناامن بودن پشت فرمان نیست.

ما باید تا آنجا که می‌توانیم انسان‌دوستانه و مسئولانه برنامه‌ریزی کنیم تا، به‌ویژه در محدوده بالای این گروه جمعیتی، تغییرات پزشکی می‌توانند به سرعت اتفاق بیفتند و همیشه به راحتی آشکار نمی‌شوند.

به عنوان مثال، من و همکارانم با یک گروه مشاوره از افراد با تجربه زیسته زوال عقل، نقشه راه رانندگی و زوال عقل را تهیه کردیم. این یک منبع آنلاین رایگان برای کمک به متخصصان سلامت، مراقبان و افرادی است که با این بیماری زندگی می‌کنند تا در جاده‌ها ایمن‌تر باشند.

با تغییر خودروها، بسیار مهم است که سازندگان، مهندسان و تنظیم‌کننده‌ها در نظر بگیرند که رانندگان، به‌ویژه آنهایی که در سال‌های آخر عمرشان هستند، چگونه به فناوری‌های نوظهور واکنش نشان می‌دهند و با آن‌ها درگیر می‌شوند. همچنین مهم است که اطمینان حاصل شود که فناوری جدید با در نظر گرفتن درایورهای قدیمی‌تر و با رعایت اصول طراحی جهانی، مانند دیگران، ایجاد می‌شود.

این شامل اطمینان از اینکه سوار و پیاده شدن از خودرو، جهت گیری در جاده و کنترل تمام سیستم های وسیله نقلیه برای همه رانندگان دوستانه است.

تیم تحقیقاتی من با همکاری همکاران مهندسی و دانشجویان خود در مرکز منابع خودروی مک مستر پروژه‌ای را آغاز می‌کند، جایی که ما از رانندگان مسن‌تر دعوت می‌کنیم تا داوطلب شوند و تجربیات مربوط به رانندگی خود را به اشتراک بگذارند. هدف این است که طراحی کادیلاک LYRIQ 2023، یک SUV الکتریکی، به عنوان بخشی از چالش EcoCar EV آمریکای شمالی را اطلاع رسانی کند.

وظیفه این مسابقه نه تنها ساخت وسایل نقلیه ای که تا حد امکان کارآمد و آسان برای محیط زیست هستند، بلکه بهینه سازی ایمنی و دسترسی آنها برای رانندگان در سنین و توانایی های مختلف است.

یک خودروی مدرن با ویژگی‌های ایمنی کامل و بدون گاز تنها در صورتی موفقیت بزرگی خواهد داشت که برای کسانی طراحی شده باشد که از آن استفاده می‌کنند. با مشارکت رانندگان مسن‌تر – با تجربه‌ترین رانندگان در جاده‌های امروزی – در تحقیق و توسعه‌شان، خودروهای فردا می‌توانند برای همه تمیز، ایمن و در دسترس باشند.

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *