نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

9 اردیبهشت 1403 5:38 ب.ظ

اتحادیه اروپا ائتلاف صنعتی در رآکتورهای هسته ای کوچک راه اندازی می کند

09 نوامبر 2023 – نوشته مارتین گریناکر-صنعت هسته‌ای از طرح‌های کمیسیون اروپا برای تلاش هماهنگ در رآکتورهای کوچک مدولار استقبال کرده است. یک کنسرسیوم بین المللی جدید قصد دارد این فناوری را در بلژیک به نمایش بگذارد-کادری سیمسون، کمیسر انرژی اروپا، در سفر به براتیسلاوا، اسلواکی. عکس: Alex Halada / اتحادیه اروپا

کمیسیون اروپا در حال راه اندازی یک اتحاد صنعتی برای ترویج توسعه راکتورهای کوچک مدولار (SMRs) است که با شرایط  ایمن تر و ارزان تر از راکتورهای معمولی معرفی می شوند.

کادری سیمسون، کمیسر انرژی  در مجمع انرژی هسته‌ای اروپا در براتیسلاوا گفت: «کمیسیون تمام کارهای مقدماتی را برای راه‌اندازی اتحاد صنعتی در ماه‌های آینده انجام خواهد داد».

ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای در مقیاس کوچک باید سریع‌تر و ارزان‌تر از همتایان بزرگ آن‌ها باشد، زیرا آنها طرح‌های استانداردی هستند که می‌توانند در مقیاس تولید شده و به محل ارسال شوند.

هیچ SMR تجاری در حال کار نیست، اما چندین پروژه در سراسر جهان برنامه ریزی شده است. شرکت آمریکایی NuScale Power با شرکت Nuclearelectrica رومانی برای ساخت یک خوشه از شش SMR در محل کارخانه زغال سنگ سابق که می‌تواند در سال 2029 مستقر شود، توافق کرده است.

این طرح‌ها بخشی از پروژه فونیکس است، یک طرح ایالات متحده برای جایگزینی نیروگاه‌های زغال‌سنگ با SMR، با پروژه‌هایی در چک، اسلواکی و لهستان نیز در راستای دریافت حمایت از مطالعات امکان‌سنجی.

کشورهای اروپایی همچنان بر سر انرژی هسته ای اختلاف نظر دارند، اما طرفداران آن می گویند که SMR ها می توانند در مناطقی مانند گرمایش منطقه ای، صنعت و تولید هیدروژن استفاده شوند، جایی که سایر جایگزین های کم کربن قابل دوام نیستند.

سیمسون گفت: «پتانسیل برای تسریع نفوذ انرژی‌های تجدیدپذیر و کربن زدایی بخش‌هایی که کاهش آن سخت است، وجود دارد.

این فناوری‌ها همچنین می‌توانند افراد را در کسب و کارهای در بخش انرژی نگه دارند، جایی که سایرین ممکن است ناپدید شوند.

او گفت که گفت‌وگو درباره انرژی هسته‌ای در اروپا در سال‌های اخیر در پاسخ به نگرانی‌ها در مورد امنیت و مقرون به صرفه بودن تامین برق، اهداف اقلیمی اتحادیه اروپا و نیاز به “رهبری فنی و استقلال استراتژیک انرژی” تغییر کرده است.

کمیسیون اولین کارگاه اتحادیه اروپا در مورد SMR ها را در سال 2021 برگزار کرد که منجر به پیشنهادی برای مشارکت اروپایی SMR شد که شامل صنعت، نهادهای تحقیقاتی و فناوری و مشتریان بالقوه بود.

  ایو دزبازیل، مدیر کل انجمن تجارت هسته ای اروپا گفت: «ما خوشحالیم که کمیسیون اروپا اکنون از این فناوری کلیدی آینده حمایت کامل می کند.

در ماه سپتامبر، فرانک بوگوویچ، عضو پارلمان اروپا، پیش‌نویس گزارشی را ارائه کرد که خواستار ایجاد یک مشارکت صنعتی در مورد SMR شد و گفت که راکتورهای کوچک نیز پتانسیل انتقال انرژی کم کربن را به مناطق دورافتاده یا دورافتاده دارند. کمیته صنعت پارلمان اروپا قرار است در ماه دسامبر به این گزارش رای دهد.

سیمسون در بیانیه‌ای گفت: «کشورهای عضوی که تصمیم می‌گیرند به انرژی هسته‌ای به عنوان بخشی از ترکیب انرژی خود تکیه کنند، باید بتوانند تا دهه آینده SMR را مستقر کرده و از پتانسیل خود برای تلاش‌های کربن‌زدایی خود استفاده کنند.»

این امری مرتبط با صنعت هسته ای خواهد بود که از اتحادیه اروپا خواسته است تا بی طرفی فناوری را در قوانین سبز خود حفظ کند و انرژی هسته ای را در استراتژی خود برای رسیدن به انتشار خالص صفر تا سال 2050 بگنجاند.

انتظار می رود که اتحاد صنعتی بر حمایت مالی از SMEها، تقویت آموزش، حمایت از تحقیق و نوآوری و رسیدگی به نیازهای صنایع انرژی بر متمرکز باشد.

همچنین در این هفته، پنج شریک صنعتی و تحقیقاتی برای مشارکت در یک کنسرسیوم بین‌المللی برای تسریع در استقرار SMR موافقت کردند.

به شرکت های انرژی Ansaldo Nucleare (ایتالیا) و Westinghouse Electric Company (ایالات متحده) مراکز تحقیقاتی ENEA ایتالیا SCK CEN (بلژیک) و RATEN (رومانی) ملحق خواهند شد که از سرب به عنوان خنک کننده استفاده می کنند.

این کنسرسیوم با ساخت یک راکتور کوچک برای نمایش این فناوری در مول بلژیک آغاز خواهد شد. SCK CEN گفت: این کار توسط نمایشگر راکتور ALFRED در Piteşti، رومانی، “با تمرکز بر امکان سنجی فنی و اقتصادی SMR های تجاری آینده” دنبال خواهد شد. SMR های مبتنی بر سرب به لطف مفهوم ایمنی غیرفعال، ایمنی بسیار قوی دارند و مزیت استفاده کارآمدتر از سوخت هسته ای و کاهش ضایعات رادیواکتیو با عمر طولانی را در رویکرد چرخه سوخت بسته ارائه می دهند.

https://sciencebusiness.net/

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *