نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

9 اردیبهشت 1403 4:15 ب.ظ

منظره «یخ زده در زمان» زیر یخ های قطب جنوب کشف شد

قطب جنوب

24 اکتبر 2023 -بلند کردن تصویر درب. برای نشان دادن محل مطالعه در زیر یخ. اعتبار: استوارت جیمیسون

دانشمندان اخیرا فاش کردند که چشم‌انداز وسیع و پنهانی از تپه‌ها و دره‌های حکاکی شده توسط رودخانه‌های باستانی را کشف کرده‌اند که میلیون‌ها سال در زیر یخ‌های قطب جنوب بصورت “یخ زده” بوده است.

محققان انگلیسی و آمریکایی هشدار دادند که این چشم‌انداز که بزرگ‌تر از بلژیک است، بیش از 34 میلیون سال است که دست‌نخورده باقی مانده است، اما گرمایش جهانی ناشی از انسان می‌تواند آن را در معرض خطر قرار دهد.

استوارت جیمیسون، متخصص یخبندان در دانشگاه دورهام بریتانیا و نویسنده اصلی این مطالعه، به خبرگزاری فرانسه گفت: «این یک چشم‌انداز کشف‌نشده است و هیچ‌کس به آن نگاه نکرده است».

وی با تاکید بر اینکه محققان از داده‌های جدید استفاده نکرده‌اند، فقط از یک رویکرد جدید استفاده کرده‌اند، افزود: «آنچه هیجان‌انگیز است این است که در آنجا در معرض دید آشکار پنهان شده است.زمین زیر ورقه یخ قطب جنوب شرقی کمتر از سطح مریخ شناخته شده است.راه اصلی برای “دیدن” در زیر آن این است که یک هواپیما در بالای سر، امواج رادیویی را به داخل یخ بفرستد و پژواک ها را تجزیه و تحلیل کند، تکنیکی به نام صداگذاری رادیویی-اکویی.

اما انجام این کار در سراسر قاره – قطب جنوب بزرگتر از اروپا است – چالش بزرگی را به همراه خواهد داشت.

جیمیسون گفت، بنابراین محققان از تصاویر ماهواره‌ای موجود از سطح برای “ردیابی دره‌ها و پشته‌ها” در بیش از دو کیلومتری (1.6 مایل) زیر استفاده کردند.

او افزود که سطح مواج یخ یک “تصویر شبح” است که به آرامی بر روی این ویژگی های سنبله مانند می شود.

هنگامی که با داده های صدای رادیویی ترکیب می شود، تصویری از یک چشم انداز حکاکی شده در رودخانه از دره های فرورفته و تپه هایی با قله های تیز شبیه به برخی از در حال حاضر در سطح زمین ظاهر می شود.

جیمیسون با مقایسه این مناظر با منطقه اسنودونیا در شمال ولز گفت، مانند نگاه کردن به پنجره یک پرواز طولانی و دیدن یک منطقه کوهستانی در پایین بود.

این منطقه با وسعت 32000 کیلومتر مربع (12000 مایل مربع)، زمانی محل زندگی درختان، جنگل ها و احتمالاً حیوانات بوده است.

جیمیسون گفت، اما پس از آن یخ آمد و “در زمان یخ زده بود.”

تعیین دقیق زمان آخرین باری که تابش خورشید به این دنیای پنهان برخورد کرده است دشوار است، اما محققان مطمئن هستند که حداقل 14 میلیون سال گذشته است.

جیمیسون می‌گوید که تصور او این است که آخرین بار بیش از 34 میلیون سال پیش، زمانی که قطب جنوب برای اولین بار یخ زد، افشا شد.

برخی از محققان قبلا دریاچه ای به اندازه یک شهر در زیر یخ های قطب جنوب پیدا کرده بودند و تیم بر این باور است که مناظر باستانی دیگری در آن پایین وجود دارد که هنوز کشف نشده اند.

نویسندگان این مطالعه گفتند گرمایش زمین می تواند تهدیدی برای چشم انداز تازه کشف شده آنها باشد.

آنها در مجله Nature نوشتند: “اکنون در مسیر ایجاد شرایط جوی مشابه شرایط حاکم هستیم” بین 14 تا 34 میلیون سال پیش، زمانی که سه تا هفت درجه سانتیگراد گرمتر از فعلی بود (تقریباً هفت تا 13 درجه فارنهایت)

جیمیسون تاکید کرد که این چشم انداز صدها کیلومتر از لبه یخ در داخل زمین فاصله دارد، بنابراین هرگونه قرار گرفتن در معرض احتمالی “خیلی دور” خواهد بود.

وی افزود: این واقعیت که عقب نشینی یخ در رویدادهای گرمایش گذشته – مانند دوره پلیوسن، سه تا 4.5 میلیون سال پیش – چشم انداز را آشکار نکرد، دلیلی برای امیدواری بود.

او گفت، اما هنوز مشخص نیست که نقطه اوج برای یک “واکنش فرار” ذوب شدن چیست.

این مطالعه یک روز پس از آن منتشر شد که دانشمندان هشدار دادند که ذوب شدن ورقه یخی غرب قطب جنوب همسایه همسایه خود احتمالاً در دهه های آینده به میزان قابل توجهی سرعت می گیرد، حتی اگر جهان به برنامه های خود برای محدود کردن گرمایش جهانی دست یابد.

https://phys.org

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *