نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

31 فروردین 1403 12:44 ق.ظ

آب شدن کوه یخ غول پیکر 152 میلیارد تن آب شیرین آزاد می کند

لوکیا پاپادوپولوس – 23 ژانویه 2022 – تصویر ماهواره ای از کوه یخ A68 لیدز

مطالعه جدیدی که با ماهواره ها انجام شد نشان داد که 152 میلیارد تن آب شیرین، معادل 20 برابر آب دریاچه نس یا 61 میلیون استخر شنای المپیک، با ذوب شدن مگابرگ A68A به دریاها ریخته می شود. کوه یخ غول‌پیکر در سال‌های 2020/2021 به مدت 3 ماه در اطراف جزیره زیر قطب جنوب جورجیا جنوبی ذوب شد.

کوه یخ A68A از قفسه یخی Larsen-C در شبه جزیره قطب جنوب سرچشمه گرفته است. در جولای 2017، از منبع خود جدا شد و سفر 3.5 ساله خود را به طول 2500 مایل (4000 کیلومتر) در اقیانوس جنوبی آغاز کرد. در زمان شکل‌گیری، این کوه بزرگ‌ترین کوه یخ روی زمین (2208 مایل مربع – 5719 کیلومتر مربع) و ششمین از  بزرگ‌ترین کوههای یخی در تاریخ به حساب می‌آمد.

محققان دانشگاه لیدز، مرکز مشاهده و مدل‌سازی قطبی (CPOM) و بررسی قطب جنوب بریتانیا (BAS) از اندازه‌گیری‌های ماهواره‌ای برای ردیابی تکامل کوه یخ A68A استفاده کرده‌اند. همچنین مشخص شده است که ذوب شدن آن می تواند تأثیر قابل توجهی بر زیستگاه دریایی جورجیا جنوبی داشته باشد، جایی که کوه یخ اکنون در آن فرود آمده است.

آن براکمن-فولگمن، محقق در CPOM، کاندیدای دکترا، گفت: «این مقدار عظیمی از آب ذوب شده است، و چیز بعدی که می‌خواهیم یاد بگیریم این است که آیا تأثیر مثبت یا منفی بر اکوسیستم اطراف جورجیا جنوبی داشته است. «از آنجایی که A68A مسیر مشترکی را در گذرگاه دریک طی کرد، امیدواریم در مورد کوه‌های یخی که مسیر مشابهی دارند و چگونگی تأثیر آنها بر اقیانوس‌های قطبی اطلاعات بیشتری کسب کنیم. ”

محققان همچنین کوه یخ را ردیابی کرده‌اند تا مطمئن شوند که در کف دریا گیر نمی‌کند، زیرا این امر می‌تواند برای جانوران و جریان‌های اقیانوسی بسیار مخرب باشد. با این حال، این خطری برای A68A نبود، زیرا در زمان رسیدن به جورجیا جنوبی، کیل آن به 462 فوت (141 متر) زیر سطح اقیانوس کاهش یافته بود، به این معنی که می‌توانست به راحتی از بستر دریا عبور کند. و حتی بهتر از آن، کوه یخ به پلانکتون های محلی چیزی برای تغذیه و تغییر زیست بوم محلی می دهد.

https://interestingengineering.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *