نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

13 اردیبهشت 1403 2:47 ق.ظ

مطالعه بزرگ روی 80000 بیمار مبتلا به میگرن، ویژگی‌های مشترکی را نشان می‌دهد

مطالعات میگرن

26 اکتبر 2023-نوشته ماتئو ویستوککو

پس از کشف روش‌های جدید بالقوه برای درمان سردردهای ناتوان‌کننده، به بیماران مبتلا به میگرن امید تازه‌ای داده شده است.از هر 5 زن، یک نفر، از هر 16 مرد، یک نفر و از هر 11 کودک، یک کودک به میگرن معمولی مبتلا هستند که این حملات در زنان سه برابر بیشتر است.

اکنون، یک مطالعه بین‌المللی درباره ژنتیک میگرن، بینش جدیدی در مورد بیولوژی پشت این حملات ارائه کرده است.

دانشمندان می گویند که تشخیص انواع نادر محافظت کننده در برابر میگرن را امکان پذیر می کند و راهی را برای توسعه بالقوه داروهای جدید برای درمان این مشکل باز می کند.

یک تیم بین المللی از محققان به رهبری deCODE Genetics در ایسلند، داده های ژنتیکی بیش از 1.3 میلیون شرکت کننده را تجزیه و تحلیل کردند که 80000 نفر از آنها مبتلا به میگرن بودند.

دانشمندان بر روی تشخیص انواع توالی مرتبط با دو زیرگروه اصلی میگرن تمرکز کردند: میگرن با اورا، که اغلب به عنوان “میگرن کلاسیک” شناخته می شود، و میگرن بدون اورا.

نتایج چندین ژن را نشان می‌دهند که یکی از زیرگروه‌های میگرن را بر دیگری تأثیر می‌گذارند – به مسیرهای بیولوژیکی جدیدی اشاره می‌کنند که می‌توانند برای پیشرفت‌های درمانی هدف قرار گیرند.

اگرچه پیشرفت‌های اخیر در مطالعات ژنتیک و بیولوژی زمینه‌ای میگرن و درمان‌های جدیدی که اخیراً برای بسیاری از مبتلایان به میگرن مؤثر است، ایجاد شده است، اما برای همه انواع میگرن کارایی ندارند.

این مطالعه که امروز در مجله Nature Genetics منتشر شد، ارتباطی با 44 گونه کشف کرد که 12 مورد جدید هستند.

نکته مهم این است که یک نوع نادر که به ژن KCNK5 اشاره می‌کند، محافظت زیادی در برابر میگرن شدید و آنوریسم‌های مغزی ایجاد می‌کند – یا یک مسیر مشترک بین این دو بیماری را شناسایی می‌کند یا پیشنهاد می‌کند که برخی از موارد آنوریسم اولیه مغز ممکن است به اشتباه به عنوان میگرن طبقه‌بندی شوند.

پروفسور کری استفانسون توضیح داد: “چهار ارتباط جدید میگرن با هاله آشکار شد و 13 نوع مرتبط با میگرن بدون هاله آشکار شد.” “سه نوع نادر با اثرات بزرگ که به آسیب شناسی های متمایز زیربنای انواع مختلف میگرن اشاره می کند، بسیار جالب توجه بود.

بنابراین، یک نوع تغییر چارچوب نادر در ژن PRRT2 خطر بزرگی برای میگرن همراه با هاله و با بیماری مغزی دیگر، صرع، ایجاد می‌کند، اما نه میگرن بدون اورا.در SCN11A، ژنی که نقش کلیدی در احساس درد دارد، دانشمندان چندین نوع نادر از دست دادن عملکرد مرتبط با اثرات محافظتی در برابر میگرن را شناسایی کردند، در حالی که یک نوع اشتباه رایج در همان ژن با خطر متوسط ​​میگرن مرتبط است.

پروفسور و مدیر عامل ژنتیک deCODE گفت: “آنچه مطالعه ما را منحصر به فرد می کند این است که شامل مجموعه داده های بزرگ از افراد توالی شده است که امکان تشخیص انواع نادر محافظت کننده در برابر میگرن را فراهم می کند و به طور بالقوه راهی را برای توسعه اهداف دارویی جدید باز می کند.”

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *