نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

11 اردیبهشت 1403 3:27 ب.ظ

چگونه یک گرگ «مهاجر» تنها اکوسیستم جنگلی را احیا کرد

23 آگوست 2023 – توسط عصام احمد-گرگ M93 که توسط محققان لقب «پسر خاکستری پیر» را  به آن داده‌اند، با رنگ روشن‌تر متمایز خود در میان دیگر اعضای گروه متمایز است.

در سال 1997، یک گرگ تنها از یک پل یخی عبور کرد که برای مدت کوتاهی کانادا را به جزیره رویال دورافتاده متصل می کرد، که در سواحل میشیگان در دریاچه سوپریور قرار دارد و به دلیل تنوع زیستی غنی خود مشهور است.

مطالعه‌ای در Science Advances  نشان داد که ورود او باعث احیای جمعیت گسترده‌تر گرگ‌ها شد که تحت تأثیر بیماری و همخونی قرار گرفته بودند و اثرات آبشاری ایجاد کرد که سلامت اکوسیستم کلی جنگل را بهبود بخشید.

سارا هوی، نویسنده اول، بوم‌شناس دانشگاه فناوری میشیگان به خبرگزاری فرانسه گفت: مسائلی مانند همخونی و تنوع ژنتیکی پایین نگرانی مهمی برای دانشمندان است.اما این اولین مطالعه‌ای است که نشان می‌دهد وقتی این مسائل ژنتیکی دارید، این مشکلات فقط بر جمعیت خاص تأثیر نمی‌گذارند و خطر انقراض آنها را افزایش نمی‌دهند: آنها همچنین تأثیرات بسیار بزرگی بر روی همه گونه‌های دیگر دارند. “

اولین گرگ ها در اواخر دهه 1940 به جزیره وارد شدند و طعمه اصلی آنها گوزن ها هستند که باعث طولانی ترین مطالعه در مورد سیستم شکارچی-شکار در سراسر جهان شد.

اما در دهه 1980، گرگ ها به دلیل ورود پاروویروس سگ ها به مشکل خوردند که تعداد آنها را از 50 به حدود 12 کاهش داد.

اگرچه بیماری در نهایت ناپدید شد، اما جمعیت فورا بهبود نیافتند. دلیل آن همخونی شدید بود که باعث موفقیت باروری کمتر و همچنین پیامدهای سلامت ضعیف تر مانند ناهنجاری های ستون فقرات از نوع که اغلب در سگ های اصیل دیده می شود، بود.

هوی می‌گوید: «اگر شما یک گرگ وحشی هستید و مجبور هستید طعمه‌هایی مانند گوزن‌هایی که هشت برابر اندازه شما هستند را از بین ببرید، این می‌تواند زندگی در طبیعت را برای شما واقعاً سخت کند.

مهاجر که توسط دانشمندان با نام “M93” شناخته شده است، اما با محبت به او لقب “پیرمرد خاکستری” داده اند.

M93 ارتباطی با جمعیت موجود نداشت، و همچنین از مزیت بزرگ بودن غیرمعمول برخوردار بود – یک مزیت بزرگ در هنگام دفاع از چمن در برابر رقبا یا از بین بردن 800 پوندی سونگل.

او به سرعت تبدیل به نر در یکی از سه گله گرگ جزیره شد و 34 توله سگ را پرورش داد که سلامت ژنتیکی جمعیت و میزان کشتار طعمه‌های آن را تا حد زیادی بهبود بخشید.

گوزن‌ها گیاهخوارانی حریص هستند و روزانه 30 پوند (14 کیلوگرم) پوشش گیاهی مصرف می‌کنند. با کاهش تعدادشان، گرگ‌ها به تعادل جنگل کمک کردند، که بیشتر از همه در تأثیرات روی صنوبرهای بلسان (گونه‌ای که معمولاً به عنوان درخت کریسمس استفاده می‌شود) مشهود بود.

با تعداد گوزن های کمتر، درختان با سرعتی شروع به رشد کردند که در دهه های گذشته مشاهده نشده بود، که برای تجدید جنگل و گونه های گیاهی و جانوری بی شماری که به آن وابسته هستند حیاتی است.

مزایایی که با ورود M93 به ارمغان آورد حدود یک دهه به طول انجامید، سپس وضعیت یک بار دیگر بدتر شد – از قضا در نتیجه موفقیت بسیار زیاد او در تولید مثل.

تا سال 2008، دو سال پس از مرگ او، 60 درصد از استخر ژنی جمعیت گرگ از M93 به ارث رسید که منجر به بازگشت زوال ژنتیکی شد.

خود M93 پس از مرگ همسرش شروع به تولید مثل با دخترش کرد و همخونی همزمان توسط سایر اعضا باعث کاهش سریع جمعیت شد تا اینکه در سال 2015 فقط دو گرگ باقی ماندند: یک جفت پدر و دختر که آنها نیز خواهر و برادر ناتنی بودند.

خوشبختانه، یک برنامه بازسازی که در سال 2018 آغاز شد، بار دیگر تعادل را در سیستم به ارمغان آورد و در حال حاضر حدود 30 گرگ و کمی کمتر از هزار گوزن در جزیره وجود دارد.

برای هوی، یک نکته کلیدی این است که همان اصل قرار دادن تعداد کمی از افراد را می‌توان برای سایر جمعیت‌های شکارچی در معرض خطر که از اثرات مضر همخونی رنج می‌برند، مانند شیر یا یوزپلنگ، به کار برد تا اکوسیستم آنها را بهبود بخشد.

ویلیام ریپل، استاد بوم شناسی در دانشگاه ایالتی اورگان که بخشی از این تحقیق نبود، به خبرگزاری فرانسه گفت که این یک “مطالعه مهم” است که درک را با نشان دادن اینکه فرآیندهای ژنتیکی ممکن است اثرات اکولوژیکی یک گونه اصلی، یعنی گرگ خاکستری را محدود کند، بهبود می بخشد. “

https://phys.org/

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *