نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

12 اردیبهشت 1403 8:46 ق.ظ

هشدار محققان درباره مضرات نی کاغذی نوشیدنی

24 آگوست 2023 – توسط تیلور و فرانسیس-اعتبار: Unsplash/CC0 دامنه عمومی

یک مطالعه جدید به این نتیجه رسیده است که نی های نوشیدنی کاغذی “دوستدار محیط زیست” حاوی مواد شیمیایی طولانی مدت و بالقوه سمی هستند.

محققان بلژیکی در اولین تجزیه و تحلیل در نوع خود در اروپا و دومین آنالیز در جهان، 39 مارک نی را برای گروه مواد شیمیایی مصنوعی موسوم به مواد پلی و پرفلوئوروآلکیل (PFAS) آزمایش کردند.

بر اساس این مطالعه که در Food Additives & Contaminants منتشر شده است، PFAS در اکثر نی‌های آزمایش شده یافت شد و بیشتر در نی‌های ساخته شده از کاغذ و بامبو یافت شد.

PFAS برای تولید محصولات روزمره، از لباس های فضای باز گرفته تا تابه های نچسب، مقاوم در برابر آب، گرما و لکه استفاده می شود. با این حال، آنها به طور بالقوه برای مردم، حیات وحش و محیط زیست مضر هستند. آنها در طول زمان بسیار آهسته تجزیه می شوند و می توانند در طول هزاران سال در محیط باقی بمانند، خاصیتی که منجر به شناخته شدن آنها به عنوان “مواد شیمیایی برای همیشه” شده است.

آنها با تعدادی از مشکلات سلامتی از جمله پاسخ کمتر به واکسن، وزن کمتر هنگام تولد، بیماری تیروئید، افزایش سطح کلسترول، آسیب کبدی، سرطان کلیه و سرطان بیضه مرتبط بوده اند.

دکتر تیمو گروفن، محقق زیست محیطی در دانشگاه آنتورپ، می گوید: «نی های ساخته شده از مواد گیاهی، مانند کاغذ و بامبو، اغلب به عنوان پایدارتر و دوستدار محیط زیست نسبت به نی های ساخته شده از پلاستیک تبلیغ می شوند. در این مطالعه شرکت دارد. با این حال، وجود PFAS در این نی ها به این معنی است که این لزوما درست نیست.

تعداد فزاینده ای از کشورها، از جمله بریتانیا و بلژیک، فروش محصولات پلاستیکی یکبار مصرف، از جمله نی های نوشیدنی را ممنوع کرده اند و نسخه های گیاهی جایگزین محبوب شده اند.

یک مطالعه اخیر PFAS را در نی های نوشیدنی گیاهی در ایالات متحده نشان داد. دکتر گروفن و همکارانش می خواستند دریابند که آیا این موضوع در مورد فروشندگان بلژیک نیز صادق است یا خیر. برای بررسی بیشتر این موضوع، تیم تحقیقاتی 39 مارک مختلف نی آشامیدنی ساخته شده از پنج ماده – کاغذ، بامبو، شیشه، فولاد ضد زنگ و پلاستیک را خریداری کردند.

نی‌ها که عمدتاً از مغازه‌ها، سوپرمارکت‌ها و رستوران‌های فست‌فود تهیه می‌شدند، سپس تحت دو مرحله آزمایش برای PFAS قرار گرفتند. اکثر برندها (27/39، 69%) حاوی PFAS بودند که در مجموع 18 PFAS مختلف شناسایی شد.

نی های کاغذی به احتمال زیاد حاوی PFAS بودند، با مواد شیمیایی در 18/20 (90٪) از مارک های آزمایش شده شناسایی شد. PFAS همچنین در 4/5 (80٪) مارک های نی بامبو، 3/4 (75٪) از مارک های نی پلاستیکی و 2/5 (40٪) مارک های نی شیشه ای شناسایی شد. آنها در هیچ یک از پنج نوع کاه فولادی آزمایش شده شناسایی نشدند.

رایج ترین PFAS، اسید پرفلوروکتانوئیک (PFOA)، از سال 2020 در سطح جهانی ممنوع شده است.

همچنین تری فلورواستیک اسید (TFA) و اسید تری فلورومتان سولفونیک (TFMS)، PFAS “زنجیره بسیار کوتاه” که بسیار محلول در آب هستند و بنابراین ممکن است از نی ها به نوشیدنی ها نفوذ کنند، شناسایی شدند.

غلظت PFAS پایین بود، و با در نظر گرفتن این که بیشتر مردم تمایل دارند فقط گهگاهی از نی استفاده کنند، خطر محدودی برای سلامت انسان دارد. با این حال، PFAS می تواند سال ها در بدن باقی بماند و غلظت آن در طول زمان افزایش می یابد.

دکتر گروفن می گوید: «مقادیر کمی از PFAS، اگرچه به خودی خود مضر نیستند، می توانند به بار شیمیایی موجود در بدن اضافه کنند.

مشخص نیست که آیا PFAS توسط سازندگان برای ضد آب به نی ها اضافه شده است یا در نتیجه آلودگی بوده است. منابع بالقوه آلودگی شامل خاکی است که مواد گیاهی در آن رشد کرده اند و آب مورد استفاده در فرآیند تولید.

به گفته محققان، با این حال، وجود این مواد شیمیایی در تقریباً هر برند نی کاغذی به این معنی است که احتمالاً در برخی موارد به عنوان یک پوشش ضد آب استفاده شده است.محدودیت‌های دیگر این مطالعه شامل عدم بررسی این موضوع است که آیا PFAS از نی‌ها به مایعات خارج می‌شود یا خیر.

دکتر گروفن نتیجه گیری می کند: “وجود PFAS در نی های کاغذی و بامبو نشان می دهد که آنها لزوما تجزیه پذیر نیستند. ما هیچ PFAS را در نی های فولادی ضد زنگ شناسایی نکردیم، بنابراین به مصرف کنندگان توصیه می کنم از این نوع نی استفاده کنند – یا فقط از استفاده از نی خودداری کنند. کلا.”

https://phys.org/

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *