نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

13 اردیبهشت 1403 10:35 ب.ظ

معنی وب 3.0 برای کسب و کار های  کوچک

09 اوت 2023-نویسنده: ویتالی گرکو

با ورود به عصر وب 3.0، کسب‌وکارهای کوچک این فرصت را دارند که در اقتصاد دیجیتال مانند قبل پیشرفت کنند. فناوری‌ها و پلتفرم‌های جدید در حال ظهور هستند و به کسب‌وکارهای کوچک اجازه می‌دهند با رقبای برجسته‌تر رقابت کنند. با این حال، پیمایش در وب 3.0 می تواند چالش برانگیز باشد و کسب و کارهای کوچک ممکن است برای همگام شدن با آخرین روندها و پیشرفت ها به کمک نیاز داشته باشند.

در این مقاله، بررسی خواهیم کرد که چگونه وب 3.0 آینده اقتصاد دیجیتال را شکل می‌دهد و کسب‌وکارهای کوچک چه کاری می‌توانند انجام دهند تا از وضعیت جلوتر بمانند.

وب 3.0 چیست؟

کسب‌وکارها با استفاده از وب 3.0، اینترنت نسل سوم، که به عنوان اینترنت آینده نیز شناخته می‌شود، عصر جدید فناوری را پذیرفته‌اند. در حالی که هیچ تعریف مشخصی از وب 3.0 وجود ندارد، اصول غیرمتمرکز، هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشینی (ML) کلید مخفی این جعبه پاندورا هستند.

قبل از ظهور وب 3.0، اینترنت با ظهور وب 1.0 و وب 2.0 دستخوش تحولات چشمگیری شده بود. در طول ظهور وب 2.0، صفحات وب پویاتر شدند و به کاربران امکان ساخت و مشارکت محتوای متنوع را دادند. این منجر به توسعه برنامه‌ها و پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی شد که به طور فعال داده‌های کاربران را جمع‌آوری می‌کنند و به منبعی ارزشمند برای کسب درآمد و ارتباطات تبدیل می‌شوند.

با این حال، وب 2.0 متمرکز باقی ماند و غول های فناوری تمام اطلاعات اینترنتی را کنترل می کردند. اینجاست که Web 3.0 وارد می‌شودکه توانایی افراد را برای مدیریت و ایجاد محتوا، تصمیم‌گیری برای به اشتراک گذاشتن داده‌های خود با چه کسی (کوکی‌ها) و استفاده از امکانات مختلف فناوری در اولویت قرار می‌دهد.

وب 3.0 اینترنت بازتر است و کاهش سانسور را ترویج می‌کند و فناوری هوشمندتر می‌شود و اطلاعاتی مانند انسان بودن کاربر و جعلی بودن اخبار یا بررسی‌ها را تشخیص می‌دهد. این شفافیت به کاربران کمک می‌کند صفحات مرتبط را در نتایج جستجو پیدا کنند و ممکن است آنها را به سمت پروژه‌های کمتر متمرکز برآمده از شکل‌گیری Web 3.0 سوق دهد. در نتیجه، کسب‌وکارهایی که بر پلتفرم‌های بزرگ متمرکز شده‌اند، باید برای حفظ ارتباط با کاربران و اتخاذ اصول جدید شفافیت و باز بودن، به این پروژه‌های جدید مهاجرت کنند.

وب 3.0 برای کسب و کار های  کوچک چه معنایی دارد؟

برای اینکه کارآفرینان در وب 3.0 پیشرفت کنند، باید مخاطبان و عادات خود را درک کنند، که تنها با داده های شخص اول امکان پذیر است. به عنوان مثال، شرکت های کوچک و متوسط (SMEs) می توانند از فناوری Web 3.0 برای درک بهتر رفتار مشتری در وب سایت و صفحات رسانه های اجتماعی خود استفاده کنند. کسب‌وکارها می‌توانند با تجزیه و تحلیل علایق مشتری و الگوهای خرید، پیشنهادات خود را متناسب با نیازهای مصرف‌کنندگان تنظیم کنند. برخی از شرکت ها در حال حاضر از این فناوری برای ردیابی اقدامات دقیق کاربران در صفحه فیس بوک شرکت استفاده می کنند و آنها را قادر می سازد محتوای جذاب تری برای مخاطبان خود ایجاد کنند.

علاوه بر این، کسب‌وکارها باید با آخرین پیشرفت‌های فن‌آوری همراه باشند و پذیرای ایده‌های جدید باشند. به عنوان مثال، فناوری بلاک چین پتانسیل قابل توجهی در وب 3.0 دارد، به ویژه در زمینه های تمرکززدایی و امنیت، بنابراین در جریان آخرین پیشرفت ها برای جلوتر ماندن از رقبای بازار بسیار مهم است.

علاوه بر این، ایجاد شراکت و همکاری قوی با سایر سازمان‌های همفکر در صنعت Web 3.0 می‌تواند به کسب‌وکارها در دستیابی به اهداف خود کمک کند. فن آوری های وب 3.0 به شرکت ها کمک کرده است تا عملکرد خود را بهبود بخشند و به ستاره های در حال رشد صنعت تبدیل شوند و سهم بازار را با مزیت رقابتی خود به دست آورند.

به عبارت ساده، کسب و کار شما نمی تواند در وب 2.0 بماند. در حالی که برخی از شرکت ها ممکن است سرسختانه باقی بمانند و به فعالیت خود در وب 2.0 ادامه دهند، آنها در معرض خطر عقب افتادن از رقبای باهوش تر خود در زمینه فناوری هستند. پیامدهای ناکام ماندن از پیشرفت تکنولوژی شامل از دست دادن سهم بازار و کاهش سودآوری است.

فناوری Web 3.0 می تواند به کسب و کارهای کوچک کمک کند تا با ارائه چندین مزیت، فعالیت های خود را در بازار شروع کنند، از جمله:پتانسیل دستیابی به بازارهای جدید ماهیت جهانی و غیرمتمرکز وب 3.0 امکان راه اندازی یک کسب و کار را در کشوری متفاوت بدون حضور فیزیکی در آنجا فراهم می کند.

استفاده استراتژیک از هوش مصنوعی : هوش مصنوعی به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد که بهره‌وری را بهبود بخشند، فرآیندها را ساده‌تر کنند و خواسته‌ها و نیازهای مشتریان را بهتر درک کنند، از جمله دیگر عوامل مهمی که کسب‌وکارها را به جلو می‌برد. به طور خاص، هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که جایگزین کارهای دستی، تجزیه و تحلیل حجم زیادی از داده ها، شناسایی الگوها و پیش بینی برای مشاوره شرکت ها در مورد تصمیمات حیاتی شود. بنابراین تصمیم گیرندگان می توانند برای انتخاب عاقلانه بر این پیش بینی ها تکیه کنند. شرکت‌هایی که از این قابلیت‌ها استفاده می‌کنند، می‌توانند به بینش‌های ارزشمند دسترسی پیدا کنند و عملیات تجاری خود را بهبود بخشند.

خدمات مشتری و بازاریابی شخصی. وب 3.0 می‌تواند با ارائه راه‌های خلاقانه متعدد به کسب‌وکارها، تعامل مشتری را بهبود بخشد.

تعامل با مشتریان، مانند محتوای شخصی، تبلیغات هدفمند و تجربیات تعاملی. برای مثال، در دسترس بودن اطلاعات رزرو، مهمان و صورتحساب در زمان واقعی می تواند فرآیند کسب و کار هتل را ساده کند. بازدیدکنندگانی که وارد ملک شما می شوند، اطلاعات معاملاتی خود را در دفتر ثبت می کنند.

با استفاده از فناوری Web 3.0، امکان ارائه خدمات متناسب با خریدها و علایق گذشته هر کاربر وجود دارد. قراردادهای هوشمند و قابلیت‌های اتوماسیون، عملیات تجاری را ساده‌تر می‌کنند و نیاز به فرآیندهای دستی را کاهش می‌دهند، بنابراین کارایی کسب‌وکار را افزایش می‌دهند.

تراکنش های امن تر به لطف فناوری بلاک چین و کاربردهای ساده آن، افراد می توانند در یک محیط امن در وب 3.0 مبادلات پولی انجام دهند. مردم اکنون می‌توانند بدون مراجعه به بانک برای پردازش تراکنش‌ها، از هر نقطه‌ای از جهان وجوه ارسال و دریافت کنند، زیرا فناوری بلاک چین با ارائه سوابق قابل تأیید تراکنش‌ها، شفافیت و اعتماد بین کسب‌وکارها و مشتریان را افزایش می‌دهد.

ذخیره سازی امن تر اطلاعات و داده های مشتری. وب 3.0 همچنین قابلیت های ذخیره سازی داده های غیرمتمرکز و رمزگذاری شده را ارائه می دهد که امنیت داده ها را افزایش می دهد و از داده های حساس مشتری محافظت می کند و از حملات سایبری احتمالی جلوگیری می کند.

نحوه پیاده سازی وب 3.0 در کسب و کار کوچک

سفر خود به وب 3.0 را با آموزش خود در مورد این مفهوم، تأثیر بالقوه آن بر صنعت خود و درک نحوه عملکرد کیف پول های رمزنگاری در زیرساخت صنعت بلاک چین آغاز کنید. شروع به خواندن در مورد فناوری بلاک چین، برنامه های غیرمتمرکز (dApps) و سایر فناوری های وب 3.0 کنید. هنگامی که فناوری جدید را درک کردید، می توانید فرصت های کسب و کار خود را شناسایی کنید. مناطقی را که این فناوری‌ها می‌توانند به کار گرفته شوند را مشخص کنید. شما ممکن است مدیریت زنجیره تامین مبتنی بر بلاک چین، راه حل های مالی غیرمتمرکز (DeFi) را بررسی کنید، یا ممکن است استفاده از dApps را برای ایجاد محصولات و خدمات جدید در نظر بگیرید.

همکاری با متخصصان در بلاک چین، قراردادهای هوشمند و سایر فناوری‌های مرتبط، گام حیاتی دیگری برای ورود موفقیت‌آمیز به عصر وب 3.0 است. کسب‌وکارها می‌توانند با شرکت‌های فناوری و مشاوران متخصص در راه‌حل‌های Web 3.0 تماس بگیرند یا به دنبال همکاری و مشارکت با سایر کسب و کار های ی باشند که با موفقیت به Web 3.0 انتقال یافته‌اند.

برای پذیرش کامل وب 3.0 و تمرکززدایی، آزمایش با فناوری های جدید ضروری است. بنابراین، آزمایش وب 3.0 را در همه اشکال شروع کنید، ریسک کنید و مدل های کسب و کار جدید را کشف کنید و از پتانسیل کامل فناوری استفاده کنید. پذیرای مدل‌های جدید حکمرانی و فرآیندهای تصمیم‌گیری غیرمتمرکز باشید و آماده باشید تا در ازای مزایای تمرکززدایی، مقداری کنترل را به جامعه واگذار کنید.

برای ورود به بازار وب 3.0، می توانید از برخی ابزارها و استراتژی ها نیز به نفع خود استفاده کنید. امور مالی غیرمتمرکز یک حوزه جذاب برای بنیانگذاران و صاحبان کسب و کار های  است زیرا امکان ایجاد و استفاده از برنامه های مالی غیرمتمرکز مبتنی بر فناوری بلاک چین را فراهم می کند و فرصت های جدیدی را برای جمع آوری سرمایه، سرمایه گذاری و تجارت فراهم می کند.

توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT)، دارایی‌های دیجیتال منحصربه‌فرد که هر چیزی از هنر گرفته تا موسیقی و املاک مجازی را نشان می‌دهند، فرصت‌های جدیدی را برای کسب درآمد از محتوای دیجیتال و ایجاد یک تجربه استثنایی برای مشتری فراهم می‌کنند.

علاوه بر این، کسب‌وکارها می‌توانند با کمک برنامه‌های غیرمتمرکز، برنامه‌های کاربردی بر روی فناوری بلاک چین ایجاد کنند. چنین رویکردی می‌تواند درهای جدیدی را برای ایجاد و استفاده از خدمات غیرمتمرکز، از جمله شبکه‌های اجتماعی و بازارها، در میان دیگر تصاویر واضح باز کند.

استفاده از هوش مصنوعی همچنین یک راه موثر برای بهبود فرآیندها و عملیات یک کسب و کار، تجزیه و تحلیل مقادیر زیادی از داده های مشتری، شناسایی الگوها و شخصی سازی پیشنهادات مصرف کننده است. هوش مصنوعی به بنیانگذاران دیدگاه منحصر به فردی در مورد گزینه های اتوماسیون، بهینه سازی و نوآوری ارائه می دهد.

آماده شدن برای ورود وب 4.0

در آینده، Web 4.0 نیز وجود خواهد داشت، اصطلاحی که برای توصیف یک نسخه فرضی از اینترنت استفاده می شود. اکثر متخصصان از اصطلاح وب 4.0 برای توصیف مرحله بعدی وب 3.0 یا توضیح مفاهیمی فراتر از وب 3.0 استفاده می کنند. برخی افراد در مورد استفاده از فناوری های پیشرفته مانند هوش مصنوعی، واقعیت افزوده و واقعیت مجازی در وب 4.0 حدس می زنند.

از آنجایی که هیچ کس نمی داند وب 4.0 چه چیزی را در اختیار دارد، برای کسب و کارها مهم است که از روندها و فناوری های نوظهور در فضای دیجیتال آگاه باشند تا خود را برای انطباق و پیشرفت در یک بازار به سرعت در حال توسعه قرار دهند.

https://www.allbusiness.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *