نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

9 اردیبهشت 1403 12:59 ق.ظ

هوش مصنوعی می تواند در چند سال آینده جایگزین 80 درصد مشاغل شود

9 مه 2023 – توسط Eugenia LOGIURATTO-بن گورتزل، محقق برجسته هوش مصنوعی در وب سامیت در ریودوژانیرو سخنرانی می کند.

بن گورتزل، محقق آمریکایی برزیلی، استاد برجسته هوش مصنوعی، می‌گوید هوش مصنوعی می‌تواند جایگزین ۸۰ درصد مشاغل انسانی در سال‌های آینده شود، اما این چیز خوبی است.ریاضیدان، دانشمند شناختی و خالق ربات معروف، گورتزل، 56 ساله، بنیانگذار و مدیر اجرایی SingularityNET است، یک گروه تحقیقاتی که او برای ایجاد “هوش عمومی مصنوعی” یا AGI – هوش مصنوعی با توانایی های شناختی انسان راه اندازی کرد.

گورتزل با موهای بلند و کلاه گاوچران ها با طرح پلنگی خود،  در نشست وب در ریودوژانیرو، بزرگترین کنفرانس فناوری سالانه جهان، در حالت تحریک آمیز بود، جایی که او در مصاحبه ای به خبرگزاری فرانسه گفت که برای AGI تنها چند سال دیگر تلاش‌های اخیر برای محدود کردن تحقیقات هوش مصنوعی باقی مانده است و مخالفت خود را اعلام کرد.

به اندازه انسان باهوش؟

س: چقدر با هوش مصنوعی با توانایی های شناختی انسان فاصله داریم؟

“اگر می‌خواهیم ماشین‌ها واقعاً به اندازه مردم باهوش باشند و در برخورد با ناشناخته‌ها به همان اندازه چابک باشند، باید بتوانند جهش‌های بزرگی فراتر از آموزش و برنامه‌نویسی خود انجام دهند. و ما هنوز به آنجا نرسیده‌ایم. اما من فکر می‌کنم. دلیلی وجود دارد که باور کنیم تا رسیدن به آن سال ها به جای ده ها سال فاصله داریم.”

خطر هوش مصنوعی

س: نظر شما درباره بحث در مورد هوش مصنوعی مانند ChatGPT و خطرات آن چیست؟ آیا همانطور که برخی افراد از آن حمایت می کنند، باید شش ماه وقفه تحقیقاتی وجود داشته باشد؟

“من فکر نمی کنم ما باید آن را متوقف کنیم زیرا مانند یک هوش مصنوعی فوق بشری خطرناک است… اینها سیستم های هوش مصنوعی بسیار جالبی هستند، اما نمی توانند مانند هوش عمومی سطح انسان شوند، زیرا نمی توانند چند کار پیچیده را انجام دهند. استدلال مرحله ای، مثل اینکه شما نیاز به انجام علم دارید. آنها نمی توانند چیزهای جدید وحشیانه ای را خارج از محدوده داده های آموزشی خود اختراع کنند.

“آنها همچنین می توانند اطلاعات نادرست منتشر کنند و مردم می گویند که ما باید آنها را به این دلیل متوقف کنیم. این برای من بسیار عجیب است. چرا ما اینترنت را ممنوع نکرده ایم؟ اینترنت دقیقاً این کار را انجام می دهد. اطلاعات بیشتری را در اختیار شما قرار می دهد. و مزخرفات و اطلاعات نادرست را پخش می کند.

“من فکر می کنم ما باید جامعه ای آزاد داشته باشیم. و همانطور که اینترنت نباید ممنوع شود، ما نیز نباید این را ممنوع کنیم.”

تهدیدی برای مشاغل

س: آیا پتانسیل آنها برای جایگزینی شغل مردم یک تهدید نیست؟

“شاید شاید 80 درصد از کارهایی را که مردم انجام می دهند، بدون داشتن AGI، طبق حدس من، منسوخ کنید. نه با ChatGPT دقیقاً به عنوان یک محصول. اما با سیستم هایی از این نوع، که قرار است در چند سال آینده دنبال شوند.

“من فکر نمی کنم این یک تهدید باشد. من فکر می کنم این یک مزیت است. مردم می توانند چیزهای بهتری برای زندگی خود پیدا کنند تا کار برای امرار معاش… تقریباً هر شغلی که شامل کاغذبازی می شود باید خودکار باشد.

“مشکلی که من می بینم در دوره میانی است، زمانی که هوش مصنوعی یکی پس از دیگری مشاغل انسانی را منسوخ می کند… من نمی دانم چگونه همه مسائل اجتماعی را حل کنم.”

نکات مثبت هوش مصنوعی

س: ربات‌ها امروز چه کاری می‌توانند برای جامعه انجام دهند، و در صورت دستیابی به AGI، در آینده چه کاری می‌توانند انجام دهند؟

“شما می توانید با هوش مصنوعی کارهای خوبی انجام دهید.ما مانند گریس، (روبات پرستار) را در Web Summit Rio به نمایش گذاشتیم. در ایالات متحده، بسیاری از سالمندان در خانه های افراد مسن تنها نشسته اند. و از نظر وضعیت جسمانی بد نیستند – شما مراقبت های پزشکی دارید. و غذا و تلویزیون با صفحه بزرگ – اما از نظر حمایت عاطفی و اجتماعی بد هستند. بنابراین اگر ربات های انسان نما را به آن اضافه کنید، به سوالات شما پاسخ می دهد، به داستان های شما گوش می دهد، به شما کمک می کند با بچه هایتان تماس بگیرید یا به صورت آنلاین چیزی سفارش دهید، سپس زندگی مردم را بهبود می بخشید. هنگامی که به یک AGI رسیدید، آنها حتی همراهان بهتری خواهند بود.

“در این صورت، شما مشاغل انسانی را حذف نمی کنید. زیرا اساساً افراد کافی وجود ندارند که بخواهند شغل پرستاری و کمک پرستاری انجام دهند.من فکر می کنم آموزش همچنین بازار شگفت انگیزی برای روبات های انسان نما و همچنین کمک های داخلی خواهد بود.

مقررات

س: به چه مقرراتی نیاز داریم تا هوش مصنوعی تأثیر مثبتی داشته باشد؟

“آنچه شما نیاز دارید این است که جامعه این هوش مصنوعی ها را برای انجام کارهای خوب توسعه دهد. و مدیریت هوش مصنوعی به نحوی در میان مردم مشارکت داشته باشد. همه این موارد از نظر فنی امکان پذیر است. مشکل این است که شرکت هایی که بیشتر تحقیقات هوش مصنوعی را تامین می کنند، انجام می دهند. به انجام کارهای خوب اهمیت می دهند. آنها به حداکثر رساندن ارزش سهامداران اهمیت می دهند.”

https://techxplore.com/

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *