نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

13 اردیبهشت 1403 4:17 ق.ظ

انقلاب خودروهای خودران به کندی در راه است.

7 سپتامبر 2023 -توسط یان شرایبر-تا کنون خودروهای بدون راننده کامل به مناطق خاصی محدود شده اند، مانند ماشین Waymo در سانفرانسیسکو.

در مونیخ، جایی که نمایشگاه اتومبیل IAA در حال برگزاری است، یک نظرسنجی تعاملی خیابانی وقتی از رهگذران می‌پرسد که آیا با تاکسی خودران از ایستگاه به جشنواره آبجو اکتبر می‌روند، یک «بله» قاطع را برمی‌انگیزد.

اما در حالی که تعداد جوابهایی که در ستون «بله» قرار می‌گیرند، شور و شوق را نشان نمی‌دهند، کارشناسان می‌گویند آینده موعود طولانی‌مدت خودروهای خودران تا حدودی در دوردست مانده است.

کریستف اوفرر، مدیر ارشد فنی سازنده قطعات خودرو فورویا، می گوید: «پنج سال پیش، ما فکر می کردیم که تا سال 2025 در بسیاری از وسایل نقلیه دارای استقلال قابل توجهی خواهیم بود، که اینطور نیست.

اختلالات مرتبط با بیماری همه گیر در صنعت خودرو، تغییر به سمت سرمایه گذاری در برقی سازی و پیچیدگی این فناوری، همگی به گیرکردن انقلاب رانندگی خودکار در مسیری کند کمک کرده اند.

اوفر به خبرگزاری فرانسه گفت: اکنون ما بیشتر تمایل داریم که بگوییم تا سال 2030 اتفاق خواهد افتاد.

پیش از این، خودروساز لوکس آلمانی مرسدس بنز تاییدیه بین المللی را برای سیستم رانندگی خودران “سطح سه” مطابق با استانداردهای سازمان ملل دریافت کرده است.

هندزفری سطح سه امکان رانندگی مستقل را در شرایط خاص مانند ترافیک سنگین یا سرعت بزرگراه تا 60 کیلومتر در ساعت (37 مایل در ساعت) فراهم می کند. راننده می تواند چشمان خود را روی جاده ببندد اما در صورت نیاز باید آماده مداخله باشد.این سیستم به صورت آپشن در مرسدس کلاس S که دارای برچسب قیمتی شش رقمی است، در دسترس است.

هوندا در سال 2021 اولین مجوز جهانی را برای فروش خودروهای خودران سطح سه را در ژاپن کسب کرد.

اما اکثریت قریب به اتفاق خودروهای تجاری موجود امروزی در بهترین حالت مجهز به اتوماسیون جزئی «سطح دو» هستند.این شامل «هدایت خودکار» معروف تسلا می‌شود و ویژگی‌هایی مانند کروز کنترل تطبیقی یا پارک خودکار را ارائه می‌دهد – در حالی که راننده همیشه هوشیار است.

اما «روباتاکسی‌های بدون راننده» که توسط نظرسنجی مونیخ مورد کنایه قرار گرفت، همچنان رویایی آینده‌نگر در اکثر شهرها باقی می‌ماند، زیرا اروپا در آزمایش چنین خدماتی در دنیای واقعی از ایالات متحده و چین عقب‌تر است.این وسایل نقلیه “سطح چهار”، مانند کابین های روبات Waymo یا Cruise که در سانفرانسیسکو استفاده می شود، می توانند بدون دخالت انسان در مناطق تعیین شده کار کنند.

به گفته کریستوف پریلات، مدیر عامل شرکت فرانسوی Valeo، استقرار نابرابر در اروپا به دلیل مقررات یا چالش‌های تکنولوژیکی نبود، بلکه به دلیل تامین مالی آن در این قاره سخت‌تر بود.

پریلات در IAA گفت، با این وجود، “وسایل نقلیه خودران سال به سال پیشرفت می کنند.”

پروفسور لوتز اکشتاین از دانشگاه RWTH آخن با این موضوع موافق است و می گوید “پیشرفت های قابل توجهی” در افق دید است.

به گفته وی، انتظار می‌رود سیستم‌های به اصطلاح سطح 2+ که بر دقت و خستگی راننده نیز نظارت می‌کنند، گسترده‌تر شوند و پیش‌بینی کرد که تعداد سیستم‌های سطح سه در بازار نیز افزایش یابد.

یکی از سخنگویان مرسدس به خبرگزاری فرانسه گفت: «تا پایان دهه، ما می‌خواهیم به توانایی رانندگی در بزرگراه با سرعت 130 کیلومتر در ساعت دست پیدا کنیم».

این شرکت قصد دارد تا سطح چهار رانندگی بسیار خودکار را در همان مهلت ارائه دهد.

Aufrere مدیر ارشد فناوری فورویا تأیید کرد: ایده این است که قدم به قدم پیش برویم. چون می‌خواهیم مطمئن باشیم که کار می‌کند.»

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *