نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

14 اردیبهشت 1403 11:04 ق.ظ

سازمان ملل خواستار محدودیت سنی برای ابزارهای هوش مصنوعی در مدارس شد

7 سپتامبر 2023 -اعتبار: Unsplash/CC0 دامنه عمومی

سازمان ملل متحد خواستار قوانین سختگیرانه در مورد استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی مانند ربات چت ChatGPT در کلاس های درس شد، از جمله محدود کردن استفاده از آنها برای کودکان.

در دستورالعمل جدید برای دولت‌ها، نهاد آموزشی سازمان ملل متحد یونسکو هشدار داد که مقامات دولتی آمادگی مقابله با مسائل اخلاقی اجرای برنامه‌های هوش مصنوعی «مولد» در مدارس را ندارند.این نهاد مستقر در پاریس گفت که تکیه بر چنین برنامه هایی به جای معلمان انسانی می تواند بر رفاه عاطفی کودک تأثیر بگذارد و آنها را در برابر دستکاری آسیب پذیر کند.

آدری آزولای از یونسکو می‌گوید: «هوش مصنوعی مولد می‌تواند فرصتی فوق‌العاده برای توسعه انسانی باشد، اما می‌تواند باعث آسیب و تعصب نیز شود».بدون مشارکت عمومی و تدابیر و مقررات لازم از سوی دولت‌ها نمی‌توان آن را در آموزش ادغام کرد.»

برنامه‌های هوش مصنوعی مولد اواخر سال گذشته مورد توجه قرار گرفتند و ChatGPT توانایی تولید مقاله‌ها، شعرها و مکالمات را نشان داد.این باعث ترس از سرقت ادبی و تقلب در مدارس و دانشگاه ها شد.اما سرمایه گذاران پول را در این زمینه ریختند و تقویت کنندگان آموزش را به عنوان یک بازار پرسود احتمالی هدف قرار دادند.

دستورالعمل یونسکو می گوید ابزارهای هوش مصنوعی این پتانسیل را دارند که به کودکان با نیازهای ویژه کمک کنند، به عنوان یک حریف در “گفتگوهای سقراطی” یا به عنوان دستیار پژوهش عمل کنند.

اما این ابزارها تنها در صورتی ایمن و مؤثر خواهند بود که معلمان، فراگیران و محققان به طراحی آنها کمک کنند و دولت ها استفاده از آنها را تنظیم کنند.این راهنما حداقل سن 13 سال را توصیه می کند و اشاره می کند که این سنی است که ChatGPT بر اساس قوانین ایالات متحده استفاده می کند.

رهنمود افزود: “بسیاری از مفسران این آستانه را بسیار جوان می دانند و از قانونی برای افزایش سن به 16 سال دفاع کرده اند.”

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *