نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

13 اردیبهشت 1403 5:28 ق.ظ

رهبری با اعتماد به نفس در موقعیت های استرس زا

29 ژوئن 2023-کریس مورگان

استرس به یک کلمه کثیف تبدیل شده است، بنابراین احتمالاً ارزش آن را دارد که تعصب گسترده خود را علیه آن بررسی کنیم. شکی نیست که استرس می تواند مضر باشد. ما مدت هاست می دانیم که استرس سمی منجر به فشار خون بالا، بیماری قلبی و افزایش نرخ مرگ و میر می شود. تحقیقات جدیدتر ارتباط بین استرس تروماتیک و طیفی از بیماری‌های دیگر، هم جسمی و هم روانی را نشان می‌دهد.

اما مقدار مناسب استرس یا “کشش” برای سازمان ها ضروری است. چه به نیاز استراتژیک برای اختراع مجدد خودمان و چه به نیاز عملیاتی به مهندسی مجدد برای کارایی نگاه کنیم، همیشه در حال رقابت هستیم. سوال نباید این باشد که چگونه استرس را از سازمان‌هایمان حذف کنیم، بلکه باید چگونه چالش رقابت را به گونه‌ای که عناصر سمی را حذف می‌کند، بپذیریم. و اینجاست که رهبری با اعتماد به نفس می درخشد.

رهبران بزرگ به تیم ها کمک می کنند تا با استرس مقابله کنند

سال‌ها پیش، در حین کار با تیم‌هایی در یکی از شرکت‌های بزرگ مشاوره استراتژی، متوجه شدم که چگونه رهبران با اعتماد به نفس بیشتر به تیم‌های خود کمک می‌کنند تا راهی سازنده برای مقابله با استرس‌های اغلب شدید آن کار پیدا کنند. از آن زمان تاکنون، من ارتباط بین اعتماد به نفس یک رهبر و ویژگی هایی را که باعث عملکرد تیم های بالا می شود، دیده ام.

رهبر با اعتماد به نفس در مقابل رهبر پر استرس

در حالی که ما از تست های شخصیت در محل کار به عنوان راهی برای درک و ایجاد احترام استفاده می کنیم – به عنوان مثال، درون گرا، برون گرا، مسلط، تاثیرگذار – دو سبک کلی وجود دارد که می توانیم به سادگی آنها را “با اعتماد به نفس” و “تشریک” بدانیم. این دو نوع به نظریه دلبستگی شخصیت پیوند دارند.

در جدول زیر، رفتارهای مرتبط با این سبک ها را فهرست می کنیم. میزان رفتارها از فردی به فرد دیگر و نسبت به سطح استرس موقعیتی متفاوت است. هیچ کس در برابر نیروهای استرس مصون نیست و حتی مطمئن ترین افراد نیز در مواقعی دچار تردید و اضطراب می شوند.

چگونه این سبک ها بر دیگران تأثیر می گذارند؟

امیدوارم همه ما بدانیم که کار کردن با یک رهبر آرام و مطمئن که برای نظرات ما ارزش قائل است، چه تجربه خوبی است. به طور مشابه، چقدر ناخوشایند و غیرمولد است با یک رئیس پر استرس. در اینجا برخی از جزئیات بیشتر در مورد تأثیر این سبک ها وجود دارد.

اضطراب و درگیری

یک رهبر مطمئن به تیم کمک می کند تا احساسات منفی مرتبط با کار را برای عملکرد بالا تنظیم کند. ترس از شکست، ترس از طرد شدن، ناامیدی از پیشرفت و سرزنش همه جنبه‌های رایج  احساسی یک تیم هستند. بخش مهمی از نقش رهبر این است که اطمینان خاطر و آرامش را فراهم کند تا اعضای تیم به اندازه کافی احساس امنیت کنند تا به چالش برسند.

ایده پردازی و هوش

مردم وقتی احساس می‌کنند که از ایده‌هایشان استقبال نمی‌شود یا بدتر از آن، به شدت مورد قضاوت قرار می‌گیرند، سر و صدا می‌کنند. این وظیفه رهبر است که محیطی را ایجاد کند که در آن اعضای تیم آزاد شوند تا خلاقیت و هوش کامل خود را به تلاش گروه وارد کنند. بسیار مهم است، اعضای تیم باید بتوانند اقتدار گروه و رئیس خود را زیر سوال ببرند. اغلب، گروه‌ها مسیری را ادامه می‌دهند که می‌دانند منطقی نیست، زیرا آن‌ها بیش از حد می‌ترسند که وضعیت موجود را به چالش بکشند.

تمرکز

تمام تلاش‌های بزرگ شامل مجموعه‌ای سرگیجه‌آور از کارها برای انجام دادن است. واقعیت این است که محدودیت هایی برای ظرفیت عملیاتی هر تیم وجود دارد. ماهیت استرس و کارفرمایان پر استرس این است که اجازه می دهند عدم تمرکز از بین برود و به سادگی نتایج را بخواهند. یک رویکرد مفیدتر این است که با تیم در بررسی موارد عقب مانده شرکت کنید و به تلاش تیم در مورد مهمترین اولویت ها انرژی دهید. اولویت ها اغلب تغییر می کنند، بنابراین این تمرین باید به طور مکرر تکرار شود.

یادگیری و نمایندگی

یکی از پیامدهای استرس غیرمفید این است که افراد درگیر می شوند و تسلیم می شوند. هر زمان که چالش مهمی را انجام می‌دهیم، می‌توانیم تضمین کنیم که باید با ترس از عدم موفقیت و نیاز به یادگیری روش‌های جدید انجام کارها زندگی کنیم. یک رهبر ناایمن این اضطراب ها را تشدید می کند و اعضای تیم را از آشکار ساختن نقاط ضعف وحشت می کند. یک رهبر مطمئن مشکلات را تصدیق می کند، با تیم در یافتن راه حل شریک می شود و به تیم کمک می کند تا شجاعت خود را پیدا کند.

خب ما باید چکنیم؟

یکی از معایب استفاده از تست‌های شخصیت این است که می‌توانیم رهبران را به عنوان تیپ‌های خاصی برچسب‌گذاری کنیم، طوری که گویی چاره‌ای ندارند. اما همانطور که فرد درونگرا می تواند از طریق تمرین به یک سخنران عمومی در سطح جهانی تبدیل شود، رهبرانی که به راحتی تحت فشار قرار می گیرند نیز می توانند با کار بر روی خود و رفتارهایشان اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنند. در اینجا چند ایده برای امتحان وجود دارد:

پاسخ استرس خود را بشناسید

استرس برای برای جلوگیری از پاسخ ماندگار اما همچنین با پنهان کردن خود به عنوان “مسئول” ما را پنهان می کند در حالی که در واقع مغز منطقی را با آدرنالین اتصال کوتاه کرده است و ما را به دنبال دشمنان می برد. اولین قدم مهم این است که آن را بشناسید و نامگذاری کنید. علائم استرس عبارتند از: تحریک پذیری، اضطراب، تفکر آشفته، نداشتن حس شوخ طبعی، سردرد، درد گردن و شانه و مشکلات معده.

استرس را در آغوش بگیرید

درست مانند نمونه افراد درونگرا که تصمیم می گیرد یک سخنران عمومی خوب شود، تصمیم برای پذیرش چالش به خودی خود تغییر دهنده است. یک مطالعه جالب که شامل 30000 شرکت‌کننده در طول هشت سال بود، نشان داد افرادی که استرس را برایشان بد نمی‌دانستند، هیچ‌یک از بیماری‌های مشترک سایر شرکت‌کنندگان را نشان ندادند. به یاد داشته باشید که استرس واکنشی نیست که برای آسیب رساندن به ما طراحی شده است، بلکه به ما کمک می کند تا به یک تهدید پاسخ دهیم.

بازیابی دیدگاه بهتر

درمان شناختی رفتاری این اصطلاح شگفت‌انگیز، “تفکر آشفته” را دارد که به خوبی نحوه عملکرد مغزهای تحت استرس ما را توصیف می‌کند. به نظر می رسد که ما تمام پیامدهای منفی بالقوه را شناسایی کرده و احساس می کنیم که منجر به دیوانگی از اضطراب می شود. خبر خوب این است که ما یک انتخاب داریم. در یک مدت کوتاه، نفس عمیق بکشید، پیاده روی کنید، به مدت 20 دقیقه روی چیزی جز دم و بازدم تمرکز نکنید. با گذشت زمان، شیوه های مراقبت شخصی خوب مانند ورزش، خوب غذا خوردن و خوابیدن، و وقت گذاشتن برای سرگرمی ها، دوستان و عزیزان را اتخاذ کنید.

روی مشکل پیش بروید

چالش بسیاری از ما این است که وقتی برای انجام یک پروژه سخت فشار را احساس می کنیم، به سبک کنترل قدیمی برمی گردیم. ما این حس را داریم که باید بیشتر «تکیه کنیم»، و سخت‌گیری درباره مشکل را با سخت‌گیری با مردم اشتباه می‌گیریم. راه حل این است که این را برگردانید. از بالا بردن محترمانه چالش، برجسته کردن پیامدها و نیاز به تغییر خجالت نکشید. سپس به لیست رفتارهای اعتماد به نفس بالا بازگردید.

به عنوان رهبر، ما می‌خواهیم تیم‌هایمان نیاز به رقابت را بپذیرند، شجاعت رویارویی با آن چالش استرس‌زا را پیدا کنند و از نظر روانی به اندازه کافی احساس امنیت کنند تا ایده‌های خلاقانه‌ای را که به ما کمک می‌کنند برنده شویم، به اشتراک بگذارند و مرور کنند. سبک رهبری با اعتماد به نفس به تیم کمک می کند تا در برابر این استرس های سالم قدم بردارد. این می تواند تیم را تقویت کند و به آنها انرژی بدهد تا به رقیبی بی باک تبدیل شوند.

کریس مورگان مستقر در منطقه خلیج سانفرانسیسکو، یک مربی اجرایی با تجربه و مورد اعتماد است. او شریک مورگان الکساندر، و یکی از بنیانگذاران Listentool، یک راه حل نرم افزاری بازخورد بلادرنگ است.

https://www.industryweek.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *