نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

13 اردیبهشت 1403 5:57 ب.ظ

مشارکت جدید برای تقویت تبادل داده در بین رشته ها و دامنه های کاری در اروپا

20 جولای 2023  

اتحاد Research Data و European Open Science Cloud برای تسهیل دسترسی به داده ها، ترویج اصول علم باز و پیشبرد علم اروپا در سطح جهانی نیروهای خود را ملحق می کنند.

آری اسمی، مدیر ائتلاف داده های تحقیقاتی (RDA)، در ابتدا به عنوان یک دانشمند آب و هوا کار می کرد و از چالش های یافتن داده های کافی و قابل اعتماد ناامید شد. پس از اینکه آری متوجه شد که محققان سایر رشته‌ها و کشورها با مسائل مشابهی روبرو هستند، به RDA پیوست تا ماموریت خود را برای به اشتراک گذاشتن تخصص، ابزارها و بهترین شیوه‌ها در جامعه داده‌های تحقیقاتی جهانی دنبال کند.

برای کمک به دستیابی به این هدف، RDA اکنون به نیروهای همکار با ابر علوم باز اروپا به ویژه پروژه EOSC-Future پیوسته است، ابتکار اتحادیه اروپا با هدف ایجاد زیرساختی برای ذخیره، مدیریت، تجزیه و تحلیل و استفاده مجدد از داده های تحقیقاتی.

در حالی که هم RDA و هم EOSC-Future هدف تسهیل دسترسی به داده‌ها را دارند، نقش‌ها و ویژگی‌های متمایز دارند. RDA به عنوان بستری برای بحث و تبادل دانش عمل می کند، در حالی که EOSC-Future بر توسعه ابزارها و منابع خاص تمرکز دارد. علاوه بر این، یک تفاوت اساسی در پوشش جغرافیایی آنها نهفته است، با تمرکز EOSC-Future در درجه اول بر اروپا، در حالی که RDA حضور جهانی خود را حفظ می کند.

اسمی توضیح می دهد RDA یک پلت فرم جهانی و فراگیر برای به اشتراک گذاری داده های باز است، جایی که افراد منابع خود را می آورند. EOSC-Future یک برنامه منطقه ای است که منابع قابل توجهی برای توسعه ابزارهای داده دارد RDA . اکنون 14000 عضو دارد که در بیش از 145 کشور مستقر هستند.

این دو نهاد روی پروژه EOSC Future با هم کار می‌کنند که هدف آن فراهم کردن دسترسی محققان اروپایی به داده‌هایی است که اصول یافتن‌پذیری، دسترسی، قابلیت همکاری، و قابلیت استفاده مجدد (FAIR) را همراه با خدمات مرتبط رعایت می‌کند.

یکی از اهداف پروژه اتصال بهتر زیرساخت های تحقیقاتی اروپایی و پروژه های “خوشه ای” با ارائه دهندگان هسته EOSC است. بسیاری از این جوامع تحقیقاتی هدفمند، سیاست ها و رویکردهای به اشتراک گذاری داده بالغی دارند. با این حال، هنوز کارهایی برای انجام دادن وجود دارد تا سایر جوامع دامنه که دارای نمایندگی کمتری هستند، وارد هیئت مدیره شوند و درک عمیق‌تری از نیازهای اشتراک‌گذاری داده‌های آنها به دست آوریم. اینجاست که بودجه اتحادیه اروپا که به فعالیت های RDA اختصاص داده شده است، وارد عمل می شود.سارا گارولی، مدیر انجمن EOSC و عضو RDA می‌گوید: «با بهره‌گیری از تخصص RDA، این پروژه توانسته است جوامعی را که EOSC هنوز در دستور کار آن‌ها نیست شناسایی کند و تعامل را از نظر علم باز، عادلانه، و به اشتراک‌گذاری داده‌ها بهبود بخشد.

ایجاد ارتباطات بین المللی و بین رشته ای

ادغام جوامع EOSC و RDA از طریق برنامه تماس آزاد RDA با بودجه کلی 1 میلیون یورو پشتیبانی دریافت کرده است که برای ارائه ابزارها و استانداردهای EOSC از جامعه داده های تحقیقاتی جهانی طراحی شده است و از قابلیت همکاری طولانی مدت اطمینان حاصل می کند. برنامه فراخوان باز شامل شش دسته کمک هزینه است که با هدف حمایت از خروجی های متنوع انجام می شود. در مجموع یازده فراخوان انجام شده است و بودجه بین بیش از 40 مورد توزیع خواهد شد.

پروژه آینده EOSC همچنین EOSC را با جامعه بین المللی مرتبط می کند. اسمی تاکید می کند که ابتکارات علمی اروپا نمی تواند به صورت مجزا عمل کند و ارتباط با مناطق دیگر برای موفقیت بلندمدت بسیار مهم است. بدون بحث های جهانی، این خطر وجود دارد که مناطق مختلف راه حل های خود را توسعه دهند که قابلیت همکاری ندارند. بنابراین، هدف RDA ارائه یک چشم‌انداز بین‌المللی برای راه‌حل‌های تکنولوژیکی EOSC برای اطمینان از پذیرش جهانی آن‌ها است. علاوه بر این، گروه‌های RDA می‌توانند به‌عنوان یک تابلو ابتکاری عمل کنند و بازخوردی را از متخصصانی که در زمینه‌های مختلف فناوری کار می‌کنند، ارائه دهند.

اسمی توضیح می دهد RDA تعداد زیادی خروجی تولید کرده است که بسیاری از آنها از یک مشکل داده بسیار خاص منشأ می گیرند.علاوه بر این، RDA تلاش می‌کند تا دیدگاه‌های کشورهایی را با منابع کمتر در مقایسه با اروپا ترکیب کند و تضمین کند که آنها از مشارکت در اشتراک دانش و بهترین شیوه‌ها مستثنی نیستند.

از طریق EOSC-Future RDA و EOSC-Future نیز از پروژه ها در طیف گسترده ای از رشته ها، از جمله تحقیقات بین رشته ای پشتیبانی می کنند. یک مثال پروژه داده‌ها در یک دیدگاه بین‌رشته‌ای است که چالش‌های شیوه‌های اشتراک داده در معماری، مهندسی عمران، اقتصاد و پردازش زبان طبیعی را بررسی می‌کند. محققان در حال بررسی این موضوع هستند که چگونه این رشته‌ها، که در دانشگاه فناوری گدانسک نمایندگی می‌شوند، می‌توانند برای تولید مجموعه داده‌های بین رشته‌ای با یکدیگر همکاری کنند.

علاوه بر این، سفیران RDA گفتگوی باز را با متخصصان داده و سازمان‌هایی که در حوزه‌های خاص کار می‌کنند، تسهیل می‌کنند. برای مثال، هلن آندریسن، سفیر RDA، به چالش پرداخته است

مواردی در زمینه زبان شناسی، مانند عدم ارزش گذاری واضح علم داده در زبان شناسی و عدم وجود مطالب آموزشی در مورد اصول داده های FAIR و علم باز.

در نهایت، EOSC و RDA مکمل یکدیگر در تلاش های خود برای افزایش قابلیت همکاری داده ها هستند. از آنجایی که EOSC قصد دارد به عنوان یک فدراسیون عمل کند، قابلیت همکاری یکی از توانمندسازهای کلیدی داده های FAIR است تا اطمینان حاصل شود که مجموعه داده های متنوع قابل کشف هستند و همچنین امکان تحقیقات بین دامنه ای را فراهم می کند.

گارولی خاطرنشان می کندRDA قبلاً پیشرفت قابل توجهی در قابلیت همکاری داده ها داشته است، که برای EOSC ضروری است، به ویژه در میان جوامع انضباطی که می خواهند اطمینان حاصل کنند که تحقیقات مبتنی بر داده آنها در سیلوها وجود ندارد.

گارولی تأکید می کند که تنوع و مکمل بودن ارزش افزوده ای برای هر دو ابتکار است. به عنوان مثال، EOSC از مشارکت متخصصان داده های RDA سود می برد، در حالی که RDA می تواند از فناوری توسعه یافته توسط EOSC استفاده کند.

او در پایان می‌گوید: «تلقی متقابل این دو برنامه ابتکاری می‌تواند مجموعه‌ای از تخصص ها را فراهم کند که می‌تواند علم اروپایی را ارتقا دهد و آن را در محیط جهانی قرار دهد».

https://sciencebusiness.net

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *