نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

14 اردیبهشت 1403 2:38 ق.ظ

تعهد دانشگاه اراسموس روتردام به علم باز: تقویت همکاری و مسئولیت پذیری

علم باز

عکس مربوط به مطلب اصلی نیست

21 سپتامبر 2023 از دانشگاه اراسموس روتردام

دانشگاه اراسموس روتردام (EUR) در خط مقدم جنبش علوم باز قرار دارد و شفافیت، همکاری و شیوه های پژوهشی مسئولانه را ترویج می کند. در یک مصاحبه اخیر، آنتونیو اسکتینو ، دکترا، رئیس دپارتمان علوم باز و مسئول، ویلم شولتن اوپنس خارجی، رهبر پروژه علوم باز و مسئول و جان میلز، دکترا، مشاور علوم باز، اهمیت علوم باز و چگونگی سودمندی آن نه تنها برای محققان، بلکه در کل جامعه.را مورد بحث قرار دادند.

علوم باز: یک امر جهانی

تحقیقات ردیابی سریع با علوم باز

Open Science بر انتشار سریع یافته‌های تحقیقاتی تأکید می‌کند و محققان را قادر می‌سازد کارهای خود را سریع‌تر از کانال‌های انتشار سنتی به اشتراک بگذارند. میلز توضیح داد: “اگر امروز در ساخت واکسن کووید-19 پیشرفت کنم، تا پایان بعدازظهر، می توانم پیش چاپ خود را با داده ها و تجزیه و تحلیل اولیه منتشر کنم.” این اشتراک‌گذاری سریع به سایر محققان اجازه می‌دهد تا فوراً بر روی کار انجام دهند و تلاش جمعی برای یافتن راه‌حل‌هایی برای چالش‌های جهانی را تسریع بخشد.

علم باز فراتر از اشتراک گذاری داده است

در حالی که به اشتراک گذاری داده یک جنبه اساسی از علوم باز است، بیش از آن را شامل می شود. میلز خاطرنشان کرد: “این تحلیل هم هست، Open Science به محققان اجازه می دهد تا با دسترسی به داده ها و فرآیندهای تحلیلی، کار یکدیگر را بررسی کرده و ادعاها را سریعتر تأیید کنند. این شفافیت به جلوگیری از تکرار اشتباهات مشابه کمک می کند و بهبود مستمر را تشویق می کند.

پرداختن به نیازهای اجتماعی از طریق علم باز

شولتن تاکید کرد که علم باز فقط در مورد فرآیند تحقیق نیست. همچنین در مورد رسیدگی به نیازهای اجتماعی است. تأثیر عمیق‌تر هم با همکاری محققان با یکدیگر و هم به نیازهای اجتماعی ایجاد می‌شود.» او گفت. محققان به طور فزاینده ای با شهروندان و کاربران نهایی درگیر هستند تا سوالات و نتایج تحقیق را ایجاد کنند و اطمینان حاصل کنند که تحقیقات با مسائل دنیای واقعی همسو است.

ترویج سواد علمی برای عموم

فراتر از دانشگاه، علوم باز برای عموم مردم بسیار مهم است، زیرا سواد علمی را تقویت می‌کند و شهروندان را قادر می‌سازد تا اطلاعات را به طور انتقادی ارزیابی کنند و از اطلاعات نادرست اجتناب کنند. اسکتینو توضیح داد که Open Science عموم را به توانایی بررسی دقیق ادعاهای مطرح شده توسط شرکت ها، دولت ها یا افراد و تصمیم گیری آگاهانه مجهز می کند.

تعهد دانشگاه اراسموس روتردام

هنگامی که از شولتن پرسیده شد که چگونه علوم باز با اهداف EUR همسو می شود، شولتن تأکید کرد که شعار EUR، “ایجاد تاثیر مثبت اجتماعی”، به اصول علوم باز گره خورده است. وی تاکید کرد که باز بودن، شفافیت و پاسخگویی کلیدی برای دستیابی به این تاثیر است و دانشگاه فعالانه از این اصول حمایت می کند. با گفتمان Opens external ما علم باز و مسئولیت پذیر را به طور کامل در EUR تایید می کنیم، زیرا تاثیر علم، کیفیت علم را افزایش می دهد و با درگیر کردن مخاطبان بیشتر، انصاف و عدالت را ترویج می کند.”

در ماه آگوست، EUR میزبان جشنواره ملی علوم باز خارجی بود. 400 شرکت‌کننده می‌توانند از میان 25 کارگاه، یک جلسه دوبعد از ظهری Open Science Together، و 2 جلسه عمومی، قبل از لذت بردن از Mingle & Meet پس از رویداد که سخاوتمندانه توسط کمیته Lustrum حمایت مالی شده بود، انتخاب کنند.

توانمندسازی محققان و کارکنان در علوم باز

دانشگاه اراسموس روتردام چندین گام برای توانمندسازی محققان و کارکنان خود در اتخاذ شیوه های علوم باز برداشته است. آن‌ها برنامه‌های آموزشی مختلفی از جمله رویدادها، بحث‌ها، کارگاه‌ها و راه‌اندازی دوره‌های خارجی گسترده آنلاین باز (MOOC) را ارائه می‌دهند. هدف این دوره مقدماتی محققان، مربیان و کارکنان خدمات حرفه ای است که می خواهند درباره علوم باز اطلاعات بیشتری کسب کنند. علاوه بر این، این مؤسسه دارای یک مشاور اختصاصی علوم باز، مدیران داده، کتابداران رابط دانشکده و سایر کارشناسان در سراسر دانشکده های خود برای ارائه راهنمایی و پشتیبانی است.

متعادل کردن حریم خصوصی و باز بودن

Schettino با توجه به نگرانی‌ها در مورد امنیت داده‌ها و حریم خصوصی، تاکید کرد که Open Science در صورت مسئولیت‌پذیری، حریم خصوصی را به خطر نمی‌اندازد. افسران حفظ حریم خصوصی به محققان در مورد داده ها مشاوره می دهند :

حفاظت، حصول اطمینان از به اشتراک گذاری مسئولانه یافته های تحقیق و در عین حال محافظت از شرکت کنندگان و محققان.

داستان های موفقیت در علوم باز

EUR همچنین پروژه هایی را که اصول علوم باز را از طریق جوایز علوم باز و مسئولیت پذیر مثال می زنند، و، به رسمیت می شناسد و از آنها تقدیر می کند. قابل توجه است که دانشگاه به جای افراد به پروژه‌ها پاداش می‌دهد و بر ماهیت مشارکتی علم باز تأکید دارد.

در سال 2022، یکی از پروژه های اهدا شده “بهبود کاهش خطر بلایا در منطقه Transcarpathian” (ImProDiReT) بود. دکتر Abby Muricho Onencan گفت: “یکی از مهم ترین نتایج دریافت این جایزه، فرصت ایجاد یک جعبه ابزار جامع در قالب یک کتاب بوده است. ما خوشحالیم که این بسته ابزار در حال حاضر در حال ترجمه به چهار زبان دیگر است. : اوکراینی، رومانیایی، مجارستانی و روسی. هدف ما این است که هر چهار ترجمه را برای انتشار قبل از پایان سال 2023 آماده کنیم.”

فراخوان نامزدی جوایز 2023 تا 1 اکتبر 2023 باز است.

فراتر از تحقیق

به طور کلی، تعهد EUR به Open Science فراتر از اقدامات تحقیقاتی است. با نیازهای اجتماعی، سواد علمی و انجام پژوهشی مسئولانه هماهنگ است. با تقویت همکاری، شفافیت و مسئولیت پذیری، دانشگاه در شکل دادن به یک چشم انداز تحقیقاتی بازتر و تاثیرگذارتر پیشرو است. Open Science فقط یک کلمه کلیدی در یورو نیست. این یک نیروی دگرگون کننده است که باعث ایجاد تغییرات مثبت در دانشگاه و فراتر از آن می شود.

این مقاله برای اولین بار در 19 سپتامبر 2023 توسط دانشگاه اراسموس روتردام منتشر شد.

https://sciencebusiness.net/

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *