نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

15 اردیبهشت 1403 7:56 ق.ظ

چرا برآورد هزینه های رهایی از بلایا بسیار سخت است؟

هزینه های بلایای طبیعی

بارون-خودروها و خانه های سوخته در لاهاینا، هاوایی، پس از آتش سوزی 8 اوت، 18 آگوست 2023، عکس سندی هوپر/یو اس ای تودی از طریق رویترز دیده می شود.عکس سندی هوپر/ USA Today از طریق رویترز-توسط هارون استرانگ -20 سپتامبر 2023

برآوردهای اولیه خسارات ناشی از آتش‌سوزی جنگلی در مائویی در ماه گذشته نشان می‌دهد که بازسازی تنها شهر لاهاینا 5.5 میلیارد دلار هزینه خواهد داشت. اما مطمئناً این بسیار کم است، و نه فقط به این دلیل که هزینه های ساخت و ساز در هاوایی حدود 20٪ بالاتر از میانگین ملی است.

وقتی یک خانه می سوزد، تخمین هزینه ساخت خانه جدید نسبتاً ساده است. اما ریاضیات مربوط به بازیابی فاجعه، مجموع ساده ای از خسارات نیست. پروژه های بازسازی در مقیاس بزرگ اساساً اقتصاد محلی را تغییر می دهند – و به روش هایی که هزینه ها را بالا می برد، نه کاهش. روش‌های تخمین سنتی این پویایی را نشان نمی‌دهند.

کمبود کارگران و مواد به ناچار بازسازی را پس از یک فاجعه طبیعی کندتر و گرانتر می کند، همانطور که در پورتوریکو و جزایر ویرجین ایالات متحده و پارادایس کالیفرنیا دیدیم. در مائوئی، این احتمالاً برای سازمان هایی مانند مدیریت اضطراری فدرال مشکل ساز است. آژانسی که کمک های مردمی را ارائه می دهد. اما اگر پرداخت های بیمه خصوصی برای بازسازی کافی نباشد، برای خانوارها نیز مشکل ساز خواهد شد.

بزرگترین متغیر این است که بخش ساخت و ساز با چه سرعتی می تواند گسترش یابد. بر اساس تجزیه و تحلیل ما از پورتوریکو پس از طوفان ماریا، نیروی کار حدود 38٪ از هزینه یک ساختمان را تشکیل می دهد. تا ژوئن، تنها حدود 4500 شغل ساختمانی در مائوئی و 12000 شغل در کل هاوایی وجود داشت. تلاش برای بازیابی 1 میلیارد دلاری در سال مستلزم دو برابر شدن نیروی کار ساختمانی مائویی است.

این به معنای استخدام کارگران از جاهای دیگر است. این امر نه تنها باعث افزایش دستمزدها می شود، بلکه سازندگان ممکن است مجبور شوند برای کارمندان سایر جزایر یا سرزمین اصلی مسکن تهیه کنند.

پس از طوفان های ایرما و ماریا در سال 2017، پورتوریکو توانست نیروی کار ساختمانی خود را از حدود 20000 شغل قبل از طوفان به بیش از 36000 شغل امروز با تغییر اندکی در دستمزدها افزایش دهد. با این حال، در جزایر ویرجین ایالات متحده داستان متفاوتی بود. در آنجا، با افزایش نیروی کار ساختمانی از 1500 نفر به بیش از 5000 نفر، دستمزدها بیش از دو برابر شد. امروزه حدود 2000 شغل وجود دارد که دستمزد آنها 20 درصد بیشتر از سطح قبل از طوفان است.

بزرگترین متغیر این است که بخش ساخت و ساز با چه سرعتی می تواند گسترش یابد. تلاش برای بازیابی 1 میلیارد دلاری در سال مستلزم دو برابر شدن نیروی کار ساختمانی مائویی است.

در اطراف پارادایس، کالیفرنیا، اشتغال در ساخت و ساز از زمان آتش سوزی کمپ در سال 2018 حدود 30 درصد افزایش یافته است. دستمزدهای ساخت و ساز هنوز حدود 30 درصد در شهرستان بوت افزایش یافته است. این نشان می دهد که حتی از افزایش متوسط ​​در بخش ساخت و ساز، به ویژه زمانی که مردم پس از فاجعه تعداد زیادی از مناطق را ترک می کنند، تأثیر آن چقدر بزرگ و ماندگار است.

عامل اصلی دیگر مصالح ساختمانی است که 57 درصد هزینه های ساخت را تشکیل می دهد. تقاضای بالا و ظرفیت محدود بندر در جزایر می تواند باعث افزایش قیمت و کندی تحویل شود. شش سال پس از طوفان ماریا، قیمت مواد در پورتوریکو در مقایسه با میانگین ملی حدود 3 درصد بالاتر است.

بندر سان خوان همچنین دارای 15 اسکله است و به سرزمین اصلی و سایر منابع بین المللی مواد مانند آمریکای جنوبی بسیار نزدیکتر است. در مقایسه، در مائوئی، بندر اصلی در Kahului دارای سه اسکله است و به طور قابل توجهی کوچکتر است.

تحقیقات ما همچنین اشاره کرد که دو آستانه برای هزینه‌های بازسازی پس از فاجعه وجود دارد. هنگامی که خسارت سرانه به بالای 10000 دلار برسد، به دلیل فشار بر زنجیره تامین و هزینه های نیروی کار، هزینه های اضافی پیش بینی می شود. دستمزدها به طور خاص می تواند در مناطقی که رشد نمی کنند افزایش یابد. آنها نشاط اقتصادی برای جذب کارگران بیشتر را ندارند. زمانی که خسارات سرانه از 55000 دلار فراتر رود، گام دیگری در هزینه ها افزایش می یابد. در مائویی، برآورد خسارت در حال حاضر 33000 دلار به ازای هر نفر است.

در واقع، بازار کار کوچک ساخت و ساز مائوئی ممکن است مانند جزایر ویرجین ایالات متحده واکنش نشان دهد. و موقعیت دور و بندر کوچکتر آن می تواند قیمت مواد را بسیار بالاتر از پورتوریکو برساند. پس از طوفان های 2017، FEMA بسته به پروژه و زمان بندی، 20 تا 40 درصد بیشتر از آنچه که در ابتدا برای بازسازی پیش بینی شده بود، پرداخت کرد. ما انتظار داریم که هزینه های اضافی بازسازی در مائوئی مشابه باشد – و احتمالاً در سطح بالایی از این محدوده باشد.

در حال حاضر نگرانی وجود دارد که توسعه دهندگان املاک در تلاش هستند تا از مردم هاوایی آواره شده توسط آتش سوزی جنگلی بخرند. استاندار و دادستان کل کشور در تلاش هستند تا از خریدهای غارتگرانه جلوگیری کنند. اما یکی از بهترین راه‌ها برای اطمینان از اینکه ساکنان محلی به‌طور دائم آواره نمی‌شوند، اطمینان از این است که بیمه‌گران، و همچنین FEMA، وزارت خانهing و Urban Development، و دیگر آژانس های فدرال، به آنها پول کافی برای بازسازی می دهند.

آرون استرانگ یک اقتصاددان خرد کاربردی در شرکت غیرانتفاعی و غیرحزبی RAND است که در اقتصاد محیط زیست و منابع طبیعی تخصص دارد.

این تفسیر ابتدا در 13 سپتامبر 2023 در Barron’s ظاهر شد. تفسیر به محققان RAND بستری می‌دهد تا بینش‌هایی را بر اساس تخصص حرفه‌ای خود و اغلب بر اساس تحقیقات و تحلیل‌های مورد بازبینی همتایان خود منتقل کنند.

https://www.rand.org

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *