نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

14 اردیبهشت 1403 7:54 ق.ظ

تعالی در مقابل انسجام: هدف اتحاد دانشگاه های اروپایی چیست؟

تعالی در مقابل انسجام: هدف اتحاد دانشگاه های اروپایی چیست؟

07 مارس 2024- نوشته گودا نایوکایتته- سهم شرکت کنندگان و غیرشرکت کنندگان EUi در رتبه بندی شانگهای ARWU رتبه بندی 2021

محققان از ابتدا «بازتولید سلسله مراتب موجود» دریافتند که اتحادهای فرامرزی به طور فزاینده‌ای شامل نهادهای مختلف می‌شوند. در اینجا دلیل مهم بودن آن ارایه شده است.

این سایت قصد دارد خبرنامه ای را برای متخصصان تحقیق و نوآوری منتشر کند. این مقاله نگاهی اجمالی به نوع اطلاعاتی که ممکن است در هفته های آینده انتظار داشته باشید، قبل از عرضه کامل در بهار ارائه می دهد.

با ابتکار اتحاد دانشگاه های اروپایی که قرار است امسال به 60 اتحاد افزایش یابد، اعضای آن باید به طور فزاینده ای متنوع شوند.

آگاتا لامبرشت و مارکو کاوالارو از دانشگاه لوگانو در مقاله‌ای که اخیراً در مورد اینکه چه نوع مؤسسه‌هایی به اتحادهای تأمین‌شده توسط اتحادیه اروپا پیوسته‌اند، تجزیه و تحلیل می‌کند، گستره جغرافیایی خوبی پیدا کرده‌اند، اما به کمبود تنوع اشاره کرده‌اند، زیرا اتحادهای اولیه موسسات آموزش عالی اروپا «تا حد زیادی سلسله مراتب موجود را بازتولید می‌کنند».

Lambrechts می‌گوید: «ما دریافتیم که اتحادهای اولیه عمدتاً توسط مؤسسات «عالی» ایجاد شده‌اند. اما با گذشت زمان، اتحادها در حال تغییر هستند. ما متوجه شدیم که کسانی که بعداً به آن می‌پیوندند، بیشتر نماینده‌ی بافت وسیع‌تری هستند.»

هدف این اتحادها تعمیق پیوندهای فرامرزی بین دانشگاه ها در سراسر مرزها است، با یکی از اهداف سیاست ایجاد تعادل بین تعالی و فراگیری. اتحادیه اروپا به این اتحادها – که معمولاً توسط 9 نهاد تشکیل می شود – تا سقف 5 میلیون یورو از Erasmus+ (این تعداد در حال افزایش است) می دهد تا راه های تقویت همکاری های فراملی را آزمایش کند.

پس از افزایش پیش بینی شده به 60، این اتحادها بیش از 500 موسسه آموزش عالی را درگیر خواهند کرد. فراخوان شرکت‌کنندگان جدید برای پیوستن به آخرین برنامه توسعه ماه گذشته بسته شد. در سال‌های آتی، کمیسیون برنامه‌ریزی می‌کند تا بودجه بیشتری را «با هدف قرار دادن اتحادهای عمیق همکاری‌های فراملیتی نهادی موجود» تخصیص دهد.

هدف گسترده تر این ابتکار، تقویت عملکرد و رقابت بین المللی سیستم آموزش عالی اروپا است. در عمل، این به معنای راه‌اندازی برنامه‌های آموزشی مشترک، توسعه استراتژی‌های همکاری بلندمدت و ترکیب منابع برای توسعه شیوه‌های آموزش عالی نوآورانه است.

طبق معمول برنامه های بین اتحادیه اروپا، موانعی وجود دارد. به عنوان مثال، قوانین آموزشی پراکنده اغلب زمانی که دانشگاه‌ها می‌خواهند در زمینه مدارک مشترک یا سایر ابتکارات به یکدیگر نزدیک‌تر کار کنند، مانع می‌شوند.و موسسات در اروپای مرکزی و شرقی نیز نشان داده اند که هنوز با موانعی برای مشارکت روبرو هستند. این در حالی است که در اتحادهای موجود تعادل نسبتا خوبی بین شرق و غرب وجود دارد. این چیزی نیست که محققان به آن نگاه کرده باشند، اما آن را به عنوان یک موضوع بالقوه می شناسند. کاوالارو گفت: «بر روی کاغذ فراگیر بودن خوب است، اما اگر در نهایت این نهادهای برتر هستند که قدرت را در دست دارند، ایده آل نیست.

(عدم) تعادل چیست؟

لامبرشتز و کاوالارو نگاهی دقیق به مؤسسات در حال پیوستن به اتحادها انداختند و امتیاز «تعالی» خود را با رتبه‌بندی دانشگاه شانگهای مرتبط کردند.

آنها دریافتند که دور اول اتحادها به شدت به سمت مؤسسات «عالی»، عمدتاً در کشورهای اتحادیه اروپا، منحرف شده است. در دورهای بعدی تأمین مالی، تعادل جغرافیایی بهبود یافت، اما با نگاهی به انواع مؤسسات، تصویر هنوز به شدت منحرف است.در حالی که تنها نیمی از موسسات آموزش عالی در اروپا مدرک دکترا می دهند، اکثر شرکت کنندگان در این طرح این کار را انجام می دهند.

Lambrechts خاطرنشان می کند که این غیرمنتظره نیست. «[ابتکار] در مورد همکاری کل مؤسسه است. موسساتی که مدرک دکترا اعطا نمی کنند کمتر درگیر تحقیقات هستند و بنابراین در وهله اول کمتر درخواست می دهند.

همچنین این مورد مهم است که مؤسسات مشابه تمایل دارند با هم باشند. به عنوان مثال، زمانی که دانشگاه های علمی کاربردی درگیر می شوند، بیشترین سهم از شرکت کنندگان در اتحادهای داده شده را تشکیل می دهند. کاوالارو می گوید: «ما به ندرت ائتلافی شامل انواع مختلف نهادها را می بینیم.

گروه کنونی مشارکت کنندگان هنوز نمایانگر چشم انداز آموزش عالی اروپا به طور کلی نیست، اگرچه اتحادها متنوع تر می شوند. این تا حدی به این دلیل است که بسیاری از مظنونان معمولی قبلاً در اتحاد بودند، بنابراین تعداد متقاضیان بالقوه کوچکتر می شود. همچنین تا حدی به این دلیل است که کمیسیون مقدار پول موجود برای اتحادهای بزرگتر را افزایش داد و انگیزه گسترش اتحادهای موجود را فراهم کرد. علاوه بر این، زمان بیشتری برای جستجوی شرکا وجود داشت، زیرا تماس‌های بعدی مانند تماس اول عجله نداشتند.

چرا مهم است؟

چرا اتحادها باید فراگیر باشند؟ برای موسسات بزرگ در جمع آوری منابع و کار با یکدیگر در سراسر مرزها کار سنگینی است. درخواست از آنها برای همکاری با طیف متنوع تری از موسسات کار را حتی سخت تر می کند.

موسسات ممکن است دلایل خاص خود را برای شرکت نکردن داشته باشند. بر اساس مقاله اخیر Science|Business، برای برخی از مؤسسات اروپای مرکزی و شرقی، به دلیل بیزاری ریشه ای از کار با یکدیگر، عدم اطمینان در مورد تأمین مالی بلندمدت این طرح، و نگرانی هایی که در مورد اینکه این شبکه ها مجرای برای فرار مغزها ایجاد می کنند، دشوار است .

اما لامبرشتز می‌گوید که این سوال به ریشه ابتکار برمی‌گردد – آیا این موضوع در مورد تعالی است یا انسجام؟

برای او، پاسخ روشن است، “انسجام یک ایده کلیدی برای اتحادیه اروپا است، و هر طرحی که شامل منابع عمومی به هر طریقی باشد باید به نفع کل جمعیت استفاده شود.” اتحادها باید نه به نفع شرکت کنندگان بلکه به نفع کل سیستم آموزش عالی در اروپا کار کنند.

این بدان معنی است که همه مؤسسات با هر شکل و اندازه، نه فقط آنهایی که در صدر رتبه بندی هستند، یا درگیر آموزش و پژوهش هستند.

توصیه کلیدی برای شرکت کنندگان صبر است. لامبرشتز می‌گوید: «من به اتحادهای موجود یا اتحادهای تازه تأسیس پیشنهاد می‌کنم که انتظار نداشته باشند نتایج را خیلی زود ببینند و با شروع کار با مؤسسات در زمینه‌های مختلف، جایی که شیوه‌ها و تجربیات کاری متفاوت است، انتظار مشکلاتی را داشته باشند. فرهنگی یا مربوط به هزینه‌ها.»

https://sciencebusiness.net

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *