نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

8 اردیبهشت 1403 11:05 ب.ظ

بهبود ایمنی نانومواد با پلتفرم راهنمای SAbyNA

21 ژوئن 2023-© shutterstock/SkillUp

پروژه Horizon 2020 SAbyNA در حال توسعه پلتفرم راهنمای SAbyNA یکپارچه برای حمایت از توسعه نانومواد ایمن تر و محصولات با قابلیت نانو است.در سال‌های اخیر، افزایش استفاده و تولید نانومواد (NMs) و محصولات نانو فعال (NEPs) به عنوان مثال، محصولات حاوی NMs نگرانی‌هایی را در مورد ایمنی زیست‌محیطی و انسانی این مواد نوآورانه ایجاد کرده است.

در غیاب دستورالعمل‌های نظارتی خاص و یکپارچه برای مدیریت ریسک‌های مرتبط با استفاده از NMs و NEPs، کمیسیون اروپا (EC) اخیراً چارچوب مفهومی Safe and Sustainable by Design (SSbD) را توصیه کرد، که یک رویکرد گام‌به‌گام را پیشنهاد می‌کند. اجرای SSbD، برای هدایت نوآوری به سمت انتقال صنعتی سبز و دیجیتال مواد شیمیایی و مواد، به عنوان بخشی از اولویت های سیاسی اروپا و برنامه های استراتژیک مرتبط -به عنوان مثال، استراتژی مواد شیمیایی برای پایداری-CSS، برنامه های توافق سبزنموده است . با این حال، نیاز به دستورالعمل ها و ابزارهای خاصی برای اجرای آن وجود دارد.

در این زمینه، نیاز به ارائه راهنمای آسان برای استفاده و یکپارچه برای ذینفعان به عنوان مثال، تولیدکنندگان و مصرف کنندگان NEP هنوز هم یک وظیفه سخت است، نه تنها برای ارزیابی خطرات احتمالی ناشی از تولید یا استفاده از یک NEP، بلکه همچنین برای ارزیابی خطرات احتمالی ناشی از تولید یا استفاده از NEPراهنمای توسعه NEP ایمن تر می باشد.

برای مقابله با این چالش، پروژه Horizon 2020 SAbyNA در حال توسعه یک پلتفرم راهنمای کاربرپسند یکپارچه با گردش کار بهینه برای پشتیبانی از توسعه Safe-by-Design (SbD) محصولات و فرآیندها در کل چرخه عمر آنها است. پلت فرم راهنمای SAbyNA تمام منابع موجود (روش ها، مدل ها، چارچوب ها و ابزارها) را برای ارزیابی ایمنی و پایداری در نظر می گیرد تا پیچیدگی، هزینه ها و جابجایی آنها را کاهش دهد. این به کاربر نهایی کمک می کند تا راه حل های فرآیند SbD/محصول خاص را انتخاب کند.

به دلیل علاقه روزافزون به توسعه NM ها و NEP های مورد استفاده در بخش های ساختمان و چاپ سه بعدی، پلتفرم راهنمای SAbyNA در رنگ ها و برنامه های کاربردی چاپ سه بعدی آزمایش خواهد شد تا نشان دهد که چگونه می توان با هدف قرار دادن بخش های صنعتی خاص، قابلیت استفاده را افزایش داد.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *