نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

13 اردیبهشت 1403 5:33 ق.ظ

محققان در حال بررسی کاربرد جدیدی برای بطری های پلاستیکی هستند

20 ژوئیه 2023 -توسط دانشگاه بریتیش کلمبیا-مهندسان UBCO در حال آزمایش و تحقیقاتی هستند که از بطری های پلاستیکی دور ریخته شده برای کمک به تثبیت توده های رسی در محل های دفن زباله استفاده می کند. اعتبار: دانشگاه بریتیش کلمبیا

سال‌هاست که بطری‌های پلاستیکی بازیافت نشده در محل‌های دفن زباله ریخته می‌شوند. اکنون، به لطف تحقیقات جدید UBC Okanagan، آن بطری‌ها ممکن است زندگی دومی در آن محل دفن زباله داشته باشند و دیواره‌های خاکی آن را تثبیت کنند.

بطری های پلاستیکی و منسوجات مستعمل یک مشکل فزاینده برای محل های دفن زباله در سراسر جهان است. محققان می گویند که هر ساله نزدیک به صد میلیون تن پلی اتیلن ترفتالات (PET) که به میکروپلاستیک نیز معروف است، در سطح جهان تولید می شود که بخشی از این تعداد بازیافت می شود و آن را به یکی از بزرگترین منابع ضایعات پلاستیکی تبدیل می کند.

آلوک چاندرا، دانشجوی دکترا، توضیح می‌دهد: «یکی از راه‌هایی که می‌توانیم زباله‌های پلاستیکی را مدیریت کنیم، ادغام آن در ساختار ژئوتکنیکی است. با یافتن راه‌های جدید برای استفاده از این پلاستیک‌های دور ریخته‌شده، می‌توانیم آنها را از محل‌های دفن زباله منحرف کنیم و از آنها برای تثبیت مواد پوششی در محل‌های دفن زباله استفاده کنیم.»

چاندرا و سرپرست او، پروفسور مهندسی UBCO، دکتر سومی صدیقه، روش جدیدی را برای ترکیب ضایعات PET در تثبیت خاک رسی ایجاد کرده اند.

دکتر صدیقه می گوید: “به دلیل غیر سمی بودن، زیست تخریب پذیری کم و قابلیت دسترسی، پتانسیل قابل توجهی برای استفاده در طرح های دفن زباله نشان می دهد. با این حال، هنوز تحقیقات قابل توجهی مورد نیاز است.” این نه تنها مشکل زباله های جامد را حل می کند، بلکه ارزش اقتصادی زباله ها را افزایش می دهد و گردش مجدد آنها را از زمین ها و اقیانوس های قبلاً آلوده ترغیب می کند.

این مطالعه نشان می دهد که مواد مورد استفاده مجدد خاک را تقویت می کند و به عنوان یک لایه مقاوم در برابر آب عمل می کند که از خروج آلاینده هایی مانند سرب از محل دفن زباله جلوگیری می کند.

چاندرا می‌گوید: «نتایج ما پتانسیل بسیار خوبی را نشان می‌دهد، اما هنوز کارهایی وجود دارد که باید قبل از ادغام زباله‌های PET در مدیریت تثبیت خاک محل دفن زباله انجام شود».

این مطالعه در مجله Waste Management منتشر شده است.

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *