نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

13 اردیبهشت 1403 2:27 ب.ظ

اگر میکروپلاستیک کمتری در آب لوله کشی خود می خواهید آن را بجوشانید

اگر میکروپلاستیک کمتری در آب لوله کشی خود می خواهید آن را بجوشانید

28 فوریه 2024 – توسط انجمن شیمی آمریکا-جوشاندن آب لوله کشی می تواند نانو و میکروپلاستیک ها را در داخل ذرات رسوب آهک به دام بیاندازد که به راحتی می توان آنها را فیلتر کرد. اعتبار: ادی زنگ

نانو و میکروپلاستیک‌ها ظاهراً همه جا هستند – آب، خاک و هوا. در حالی که استراتژی های خلاقانه زیادی برای خلاص شدن از شر این تکه های پلاستیکی انجام شده است، یک راه حل غیرمنتظره موثر برای تمیز کردن خاص آب آشامیدنی ممکن است به سادگی دم کردن یک فنجان چای یا قهوه باشد.

همانطور که در Environmental Science & Technology Letters گزارش شده است، جوشاندن و فیلتر کردن آب لوله کشی حاوی کلسیم می تواند به حذف نزدیک به 90 درصد از نانو و میکروپلاستیک های موجود کمک کند.

آلودگی منابع آب با نانو و میکروپلاستیک ها (NMPs) که می تواند به قطر یک هزارم میلی متر یا به اندازه 5 میلی متر باشد، به طور فزاینده ای رایج شده است. اثرات این ذرات بر سلامت انسان هنوز در دست بررسی است، اگرچه مطالعات کنونی نشان می دهد که مصرف آنها می تواند بر میکروبیوم روده تأثیر بگذارد.

برخی از سیستم های تصفیه آب آشامیدنی پیشرفته NMP ها را جذب می کنند، اما روش های ساده و ارزانی برای کمک به کاهش مصرف پلاستیک انسان مورد نیاز است. بنابراین، Zhanjun Li، Eddy Zeng و همکارانش می‌خواستند ببینند که آیا جوشاندن می‌تواند روش مؤثری برای حذف NMPها از آب سخت و نرم باشد.

محققان نمونه‌هایی از آب لوله‌کشی سخت را از گوانگژو، چین جمع‌آوری کردند و آن‌ها را با مقادیر متفاوتی از NMP ها مخلوط کردند. نمونه ها به مدت پنج دقیقه جوشانده شدند و اجازه دادند خنک شوند. سپس، این تیم محتوای پلاستیکی شناور آزاد را اندازه‌گیری کردند. جوشاندن آب سخت که سرشار از مواد معدنی است، به طور طبیعی یک ماده گچی به نام رسوب آهک یا کربنات کلسیم (CaCO3) را تشکیل می دهد. نتایج حاصل از این آزمایش‌ها نشان داد که با افزایش دمای آب، CaCO3 مواد تشکیل‌دهنده یا ساختارهای کریستالی را تشکیل می‌دهد که ذرات پلاستیک را محصور می‌کنند.

Zeng می‌گوید که با گذشت زمان، این مواد تشکیل‌دهنده مانند رسوب‌های آهکی معمولی ایجاد می‌شوند و در این مرحله می‌توان آن‌ها را پاک کرد تا NMP‌ها حذف شوند. او پیشنهاد می‌کند که می‌توان با ریختن آن از طریق یک فیلتر ساده مانند فیلتر قهوه، هر گونه ماده‌ای که در آب شناور است از بین برد.

در آزمایش‌ها، اثر کپسوله‌سازی در آب سخت‌تر مشخص‌تر بود – در نمونه‌ای حاوی 300 میلی‌گرم CaCO3 در هر لیتر آب، تا 90 درصد از MNP‌های شناور آزاد پس از جوشاندن حذف شدند. با این حال، حتی در نمونه‌های آب نرم کمتر از 60 میلی‌گرم CaCO3 در لیتر، جوشاندن هنوز حدود 25 درصد از NMPها را حذف می‌کند. محققان می گویند که این کار می تواند روشی ساده و در عین حال موثر برای کاهش مصرف NMP ارائه دهد.

https://phys.org

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *