نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

31 فروردین 1403 1:58 ب.ظ

امواج صوتی راه حل جدید برای خلاص کردن اقیانوس ها از میکروپلاستیک ها

1 دسامبر 2021

بر اساس تحقیقات جدید، فیلتر کردن میکروپلاستیک ها از آب آلوده با استفاده از امواج صوتی راه حل جدیدی برای پاکسازی اقیانوس ها است.میکروپلاستیک‌ها پسماند لوازم آرایشی، پوشاک، فرآیندهای صنعتی و محصولات پلاستیکی مانند بسته‌بندی به طور طبیعی تجزیه می‌شوند، در محیط منتشر می‌شوند. سپس آلاینده های پلاستیکی راه خود را به رودخانه ها و اقیانوس ها باز می کنند و حیات دریایی را به خطر می اندازند.

فیلتر کردن و حذف این ذرات از آب کاری دشوار و ضروری است، اما استفاده از امواج صوتی ممکن است راه حلی برای این کار باشد.

دکتر Dhany Arifianto از Institut Teknologi Sepuluh Nopember در سورابایا، اندونزی، نمونه اولیه فیلتراسیون را با استفاده از امواج صوتی ایجاد کرد و روش خود و داده های آن را در نشست 181 انجمن آکوستیک آمریکا در سیاتل ارائه کرد که برای نمایش آخرین تحقیقات در مورد علم طراحی شده است.

دکتر آریفیانتو و تیمش از دو بلندگو برای ایجاد امواج صوتی استفاده کردند و نیروی تولید شده توانست با ایجاد فشار روی لوله ای از آب ورودی، میکروپلاستیک ها را از آب جدا کند.همانطور که لوله به سه کانال تقسیم می شود، ذرات میکروپلاستیک به سمت مرکز فشرده می شوند زیرا آب تمیز به سمت دو کانال بیرونی در دو طرف جریان می یابد.

دستگاه نمونه اولیه، 150 لیتر آب آلوده را در ساعت تمیز می‌کرد و با فیلتر کردن سه میکروپلاستیک مختلف آزمایش شد.هر پلاستیک با کارایی متفاوت فیلتر شد، اما همه آنها در آب خالص بالای 56 درصد و در آب دریا 59 درصد کارآمد بودند.این تیم متغیرهای مختلف را نسبت به کارایی آنها اندازه‌گیری کردند و دریافتند که فرکانس صوتی، فاصله بلندگو تا لوله و چگالی آب همگی بر میزان نیروی تولید شده تأثیر می‌گذارند.

این گروه اکنون در حال مطالعه است که چگونه امواج صوتی ممکن است بر زندگی دریایی تأثیر بگذارد اگر فرکانس موج در محدوده قابل شنیدن باشد.

https://www.goodnewsnetwork.org

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *