نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

8 اردیبهشت 1403 1:06 ق.ظ

میکروپلاستیک برای اولین بار در خون انسان تایید شد

برد برگان-24 مارس 2022-میکروپلاستیک روی انگشت انسان نمایش داده می شود. pcess609 / iStock

بر اساس مطالعه‌ای که اخیراً در مجله Environmental International منتشر شده است، برای اولین بار در جهان، دانشمندان میکروپلاستیک‌ها را در خون انسان شناسایی کرده‌اند که در آن ذرات ریز تقریباً در 80 درصد از شرکت‌کنندگان آزمایش‌شده انسانی یافت شده است.

این ذرات ریز می توانند آزادانه در سراسر بدن حرکت کنند و در اندام ها گیر کنند – که می تواند باعث مشکلات سلامتی قابل توجهی شود. اما اکنون که می دانیم، دانشمندان برای درک دامنه کامل تأثیرات – چه کوتاه و چه بلند مدت، بر سلامت انسان، مراقب هستند.

این یک کشف آزاردهنده است، اما همه ما در کنار هم هستیم زیرا دانشمندان برای کشف اثرات بالقوه سلامتی عجله دارند.

میکروپلاستیک ها در همه جای زمین وجود دارند.

در آزمایش‌های آزمایشگاهی، میکروپلاستیک‌ها به سلول‌های انسان آسیب می‌رسانند و به خوبی شناخته شده است که ذرات آلودگی هوا که وارد بدن می‌شوند، سالانه میلیون‌ها مرگ را به دنبال دارند. مقادیر قابل توجهی از زباله های پلاستیکی در محیط جهانی پخش می شود، با میکروپلاستیک های فراوان در سراسر جهان، از بلندترین کوه تا اعماق پرتگاه اقیانوس آرام.

غذا و آب می تواند حاوی ذرات ریز باشد و حتی هوایی که ما تنفس می کنیم می تواند میکروپلاستیک ها را به بدن ما منتقل کند – مدفوع نوزاد و بزرگسال حاوی ذرات این ماده مصنوعی است.

محققان نمونه خون 22 اهداکننده ناشناس، سالم و بالغ را مورد بررسی قرار دادند و 17 نفر دارای ذرات پلاستیکی در بدنشان بودند. پلاستیک PET در نیمی از نمونه های گرفته شده یافت شد که معمولاً در بطری های نوشیدنی یافت می شود. یک سوم دیگر از بدن شرکت کنندگان حاوی پلی استایرن بود که برای بسته بندی مواد غذایی و سایر مواد استفاده می شود.

میزان میکروپلاستیک مدفوع نوزاد 10 برابر بزرگسالان است

یک چهارم نمونه های خون دارای پلی اتیلن بودند که ماده اولیه کیسه های پلاستیکی حامل است. در گزارشی از گاردین، متخصص زیست محیطی و پروفسور Kick Vethaak از Vrije Universiteit Amsterdam در هلند، می‌گوید: «مطالعه ما اولین نشانه وجود ذرات پلیمری در خونمان است – این یک نتیجه پیشرفت است.

وی افزود: “اما ما باید تحقیقات را گسترش دهیم و حجم نمونه، تعداد پلیمرهای ارزیابی شده و غیره را افزایش دهیم.” برای Vethaak، این کشف جای نگرانی دارد. ذرات وجود دارند و در سراسر بدن منتقل می شوند. تحقیقات قبلی نشان داده است که میکروپلاستیک ها در مدفوع نوزادان در مقایسه با بزرگسالان 10 برابر قوام دارند.

این می تواند به تغذیه نوزادان با بطری های پلاستیکی مرتبط باشد، که در طی آن آنها روزانه میلیون ها ذره میکروپلاستیک را می بلعند.. Vethaak در این گزارش می افزاید: “ما همچنین به طور کلی می دانیم که نوزادان و کودکان خردسال در معرض قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و ذرات آسیب پذیرتر هستند. این من را بسیار نگران می کند.”

تحقیقات اخیر از تکنیک‌های موجود به روش‌های جدید برای بررسی ذرات ریز به اندازه 0.0007 میلی‌متر استفاده کرد که در برخی از نمونه‌های خون بیش از دو نوع پلاستیک مشاهده شد. البته در صورت استفاده از مواد آزمایش پلاستیک، این نتایج ممکن است نادرست باشد، به همین دلیل است که محققان از سوزن سرنگ ترکیب شده با لوله های شیشه ای برای از بین بردن احتمال آلودگی استفاده کردند.

وتااک در گزارش ادامه داد: «سوال بزرگ این است که این وفور پلاستیک با بدن انسان چه خواهد کرد. آنها می توانند به مکان ها یا اندام های خاص و مشترک منتقل شوند – شاید از طریق سد خونی-مغزی بگذرند. در مغز ما یا جاهای دیگر، میکروپلاستیک ها ممکن است به طور بالقوه باعث بیماری های جدی شوند. Vethaak می‌گوید: «ما باید فوراً تحقیقات بیشتری را تأمین مالی کنیم تا بتوانیم آن را بفهمیم. و با وجود بسیاری از تهدیدات دیگر برای سلامت عمومی، زمانی برای تلف کردن وجود ندارد.

https://interestingengineering.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *