31 فروردین 1403 7:52 ب.ظ

دانشمندان در جزیره‌ای دورافتاده به سنگ‌های پلاستیکی دست یافتند

21 مارس 2023 – نوشته جاشوا هاوات برگر-یک “سنگ پلاستیکی” توسط دانشمندان برزیلی در جزیره Trindade، یکی از دورافتاده ترین مکان های این سیاره، پیدا شده است، یک رخنمون آتشفشانی در سواحل برزیل.

بنابراین، زمین‌شناس فرناندا آولار سانتوس از یافتن نشانه‌ای نگران‌کننده از تأثیر انسان بر مناظر دست‌نخورده شگفت‌زده شد: سنگ‌هایی که از مملو از آلودگی پلاستیکی شناور در اقیانوس شکل گرفته‌اند.

سانتوس برای اولین بار در سال 2019 سنگ های پلاستیکی را پیدا کرد، زمانی که برای تحقیق در مورد پایان نامه دکترای خود در مورد موضوعی کاملاً متفاوت – زمین لغزش، فرسایش و سایر “خطرات زمین شناسی” به جزیره سفر کرد.او در نزدیکی یک حفاظت‌گاه طبیعی حفاظت‌شده به نام ساحل لاک‌پشت، بزرگ‌ترین محل پرورش لاک‌پشت سبز در خطر انقراض در جهان کار می‌کرد، که با رخنمون بزرگی از صخره‌های سبز-آبی عجیب روبه‌رو شد.او که کنجکاو شده بود، پس از سفر دو ماهه خود، مقداری را به آزمایشگاه خود برد.

با تجزیه و تحلیل آنها، او و تیمش نمونه ها را به عنوان نوع جدیدی از شکل گیری زمین شناسی شناسایی کردند که مواد و فرآیندهایی را که زمین برای تشکیل سنگ ها برای میلیاردها سال استفاده کرده است با یک ماده جدید ادغام می کند: زباله های پلاستیکی.

او به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما به این نتیجه رسیدیم که انسان‌ها اکنون به‌عنوان یک عامل زمین‌شناسی عمل می‌کنند و بر فرآیندهایی که قبلاً کاملاً طبیعی بودند، مانند تشکیل سنگ، تأثیر می‌گذارند.

“این با ایده آنتروپوسن، که دانشمندان این روزها درباره آن بسیار صحبت می کنند، مطابقت دارد: دوران زمین شناسی انسان ها بر فرآیندهای طبیعی سیاره تاثیر می گذارند. این نوع پلاستیک سنگ مانند در پرونده های زمین شناسی حفظ خواهد شد و نشانگر آنتروپوسن.”

سانتوس، استاد دانشگاه فدرال پارانا، در جنوب برزیل، گفت که این یافته او را “مضطرب” و “ناراحت” کرد.

او ترینداد را «مثل بهشت» توصیف می کند: یک جزیره گرمسیری زیبا که دورافتادگی آن را به پناهگاهی برای انواع گونه ها تبدیل کرده است – پرندگان دریایی، ماهی هایی که فقط در آنجا یافت می شوند، خرچنگ های تقریباً منقرض شده، لاک پشت سبز.

تنها حضور انسان در جزیره اقیانوس اطلس جنوبی یک پایگاه نظامی کوچک برزیل و یک مرکز تحقیقات علمی است.

او گفت: “این شگفت انگیز است.”

«سنگ‌های پلاستیکی» – سنگ‌هایی که از آلودگی پلاستیکی شناور در اقیانوس تشکیل شده‌اند – در سپتامبر 2022 در جزیره ترینداد، ایالت اسپیریتو سانتو، برزیل یافت شد.

بنابراین، یافتن چیزی شبیه به این – و در یکی از مهمترین سواحل از نظر زیست محیطی بسیار وحشتناک تر بود.او اواخر سال گذشته برای جمع‌آوری نمونه‌های بیشتر و حفاری عمیق‌تر در این پدیده به جزیره بازگشت.

او در ادامه تحقیقات خود متوجه شد که تشکیلات پلاستیکی مشابه سنگ‌مانند قبلاً در مکان‌هایی از جمله هاوایی، بریتانیا، ایتالیا و ژاپن از سال 2014 گزارش شده بود.

او گفت، اما جزیره Trindade دورافتاده ترین مکان روی این سیاره است که تاکنون پیدا شده است.

او می‌ترسد که با فرسایش سنگ‌ها، میکروپلاستیک‌ها را وارد محیط‌زیست کرده و زنجیره غذایی جزیره را بیشتر آلوده کنند.

مطالعه او و تیمش که در ماه سپتامبر در مجله Marine Pollution Bulletin منتشر شد، نوع جدیدی از «سنگ‌ها» را که در سرتاسر جهان یافت می‌شوند به چندین نوع طبقه‌بندی کرد: «پلاستی گلومراها»، مشابه سنگ‌های رسوبی. “پیروپلاستیک” مشابه سنگهای آواری. و یک نوع ناشناخته قبلی، “پلاستیستون”، شبیه به سنگ های آذرین تشکیل شده توسط جریان گدازه.

تیم او نوشت: «آلودگی دریایی یک تغییر پارادایم برای مفاهیم سنگ‌ها و سازه‌های رسوبی ایجاد می‌کند.

او گفت، اما جریان‌های اقیانوسی همچنین تعداد زیادی بطری، زباله‌های خانگی و دیگر زباله‌های پلاستیکی را از سراسر جهان به جزیره برده است.مشاهده میزان آسیب پذیر بودن آن در برابر زباله هایی که اقیانوس های ما را آلوده می کنند نشان می دهد که این مشکل چقدر در سراسر جهان فراگیر است.