نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

14 اردیبهشت 1403 10:02 ق.ظ

فناوری فضایی آفریقا چیست – مدیر استارت‌آپ نیجریه ای می‌گوید آن را رد نکنید

8 ژوئن 2023 – توسط جوزف بویل

Iyinoluwa Aboyeji، رئیس فن آوری نیجریه، در بیست سالگی دو «یونیک شاخ» – شرکت هایی به ارزش بیش از یک میلیارد دلار – را تأسیس کرد.ایینولوا آبویجی ممکن است ثروت شخصی ایلان ماسک یا مارک زاکربرگ را نداشته باشد، اما میزان موفقیت او به عنوان یک کارآفرین آفریقایی با هر غول فناوری دره سیلیکون قابل مقایسه است.

زمانی که وی هنوز در دهه بیست زندگی خود بود، دو «یونیک شاخ» را تأسیس کرد، یک اصطلاح صنعتی برای شرکت هایی که ارزشی بیش از یک میلیارد دلار دارند.بر اساس بسیاری از آمارها، آفریقا تنها هفت تک شاخ تولید کرده است در حالی که این تعداد در ایالات متحده بیش از 700 است.

ابویجی، که بسیاری از ویژگی‌های یک رئیس فناوری جهانی را دارد – او اغلب با نام “E” شناخته می‌شود و می‌خواهد شهری اختصاص داده شده به فناوری بسازد – می‌گوید کارآفرینان آفریقایی باید جاه‌طلبی‌های بزرگی داشته باشند.اما آنها نمی توانند به سادگی از کتاب های بازی زاکربرگ یا ماسک کپی کنند.او از یک کنفرانس سرمایه‌گذاران در ایالات متحده به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما این افراد را تحسین می‌کنیم، آنها الهام‌بخش هستند. اما وقتی ما به دنبال راهی هستیم، به آنها نگاه نمی کنیم زیرا آنها واقعیتی کاملاً متفاوت از واقعیت ما دارند. شما باید راه خود را پیدا کنید.”

وی اکنون 32 ساله است و بیشتر وقت خود را صرف تامین مالی استارتاپ‌ها می‌کند و پست‌های خود را در هر دو تک‌شاخ خود رها کرده است – شرکت فین‌تک Flutterwave و پلتفرم آموزشی Andela که زاکربرگ را سرمایه‌گذار می‌دانست.

او با خنده گفت: حالا من مربی هستم، پشت صندلی می نشینم. من وقتم را در کانون توجه داشتم، خوب بازی کردم.»

شرکت آفریقایی آینده او، یکی از بزرگترین صندوق های استارت آپی قاره، در حال آماده شدن برای راه اندازی دور جدیدی از سرمایه گذاری است.اما این در حالی است که شرکت‌های فناوری در سراسر جهان کارکنان را کاهش داده‌اند و سرمایه‌گذاران خطرپذیر کیف پول خود را سخت‌تر کرده‌اند.

یک دلاور آفریقایی

رکود جهانی به طور جدی استارت آپ های فناوری آفریقا را با مشکل مواجه کرده است.آنها در سه ماهه اول سال گذشته بیش از 2 میلیارد دلار سرمایه جذب کردند، اما طبق نشریه تخصصی The Big Deal، رقم امسال کمتر از نصف این مبلغ است.

او گفت: «به نظر می رسد که رکود واقعاً توانایی مردم را برای ساختن ناگهانی باز کرد.

شرکت او Future Africa بیش از 10 میلیون دلار در ده‌ها پروژه سرمایه‌گذاری کرده است که بسیاری از آنها استارت‌آپ‌های فین‌تک هستند که سعی در بهبود دسترسی به وام‌ها و خدمات بانکی دارند.

آفریقای آینده به آنها کمک می کند تا ایده های خود را راه اندازی کنند و بودجه بیشتری دریافت کنند.

اما آبویجی هنوز به یک طرح بزرگ دارد – او در حال اجرای پروژه ای برای ساختن شهری است که به استعدادهای فناوری اختصاص دارد.او به ایالت کوچک ایالات متحده با مالیات های پایین که میزبان بسیاری از شرکت های بین المللی است اشاره می نماید،

این پروژه که Itana نام دارد، با هدف اسکان هزاران استعداد فناوری و دادن معافیت‌های مالیاتی و مشوق‌های دیگر به شرکت‌ها با بودجه احتمالی 500 میلیون دلاری انجام می‌شود.

پیتر تیل، ایدئولوگ آزادیخواه دره سیلیکون در میان حامیان آن است.

مانند تلاش‌های مشابه برای ایجاد چنین «شهرهای چشم انداز»، منتقدان گفته‌اند که ایتانا بهشت مالیاتی یا انصراف از کنترل دولتی خواهد بود.

آبویجی و شرکای او بارها این موضوع را رد کرده اند و اصرار دارند که ایتانا در یک منطقه تجاری آزاد تاسیس شده قرار دارد و به قوانین نیجریه احترام می گذارد.

جوانان “دغدغه نیستند”

ابویجی فرزند یک کشیش است و اغلب در مورد اعتقادات مذهبی خود صحبت می کند و خود را “سرمایه گذار ایمان محور” توصیف می کند.

او گفت: “من در شرکت هایی سرمایه گذاری می کنم که ویژگی های رستگاری دارند. آنها مردم را نجات می دهند، زندگی مردم را بهبود می بخشند.””آنها جوامع را دگرگون می کنند درست مانند ایمان من.”

ابویجی که مدتی را در دانشگاه در کانادا گذرانده و ایالات متحده را به عنوان “پایتخت سرمایه” می ستاید، در داستان های قابل آموزش استعداد دارد و سال ها در مدار گفتگوی TED حضور داشته است.

او گفت که بینشی که باعث شد او کار سرمایه‌گذاری خود را آغاز کند، یک دهه پیش زمانی رخ داد که او دید که هزاران جوان نیجریه‌ای در یک استادیوم فوتبال جمع شده بودند و سعی می‌کردند اجازه مهاجرت و شغل پیدا کنند.

او گفت: «شما با آدم های بدجنس سر و کار ندارید، بلکه با افرادی سروکار دارید که به دنبال فرصت هستند.

او از اینکه چگونه سرمایه گذاران می توانند به افزایش درآمد در کشوری که بیش از نیمی از جمعیت آن زیر 18 سال هستند کمک کنند، ناراحت بود.

او گفت: “این نمی تواند با کشاورزی باشد و نمی تواند تولید باشد. این اینترنت است. و افزود که امکانات بی حد و حصر است.به‌عنوان مثال، کارآفرینان آفریقایی می‌توانند به‌طور قانونی درباره سفر فضایی فکر کنند، به‌ویژه اگر ایده‌های آنها بتواند به ارتباطاتی که ماهواره‌های کوچک StarLink ماسک دارند کمک کند.

او گفت: هرگز نگو هرگز. اما ما قصد نداریم اکتشاف فضایی یا گردشگری فضایی انجام دهیم.

فکر نمی‌کنم آنجا نباشیم.

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *