نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

7 اردیبهشت 1403 8:43 ق.ظ

پیام های استعاری قوی می تواند به مقابله با زباله های الکترونیکی سمی کمک کند

20 دسامبر 2022 – توسط دانشگاه پورتسموث-اعتبار: دامنه عمومی Pixabay/CC0

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که مصرف‌کنندگان درپاسخ به این موضوع گفته‌اند که بازیافت نکردن باتری‌هایشان «معادل 140 استخر شنای المپیک را در سال آلوده می‌کند» احتمال بیشتری دارد که در طرح بازیافت زباله‌های الکترونیکی شرکت کنند.

مقاله دانشگاه پورتسموث به بررسی چگونگی بهبود دفع پایدار زباله های الکترونیکی (زباله های الکترونیکی) می پردازد.

با نزدیک شدن به کریسمس و خرید جدیدترین تلفن‌های همراه، تبلت‌ها، هدفون‌ها و تلویزیون‌ها توسط مشتریان، محصولات الکترونیکی قدیمی‌تر از بین می‌روند و به مقدار هشداردهنده زباله‌های الکترونیکی سمی می‌افزایند.

کارشناسان دانشگاه پورتسموث تحقیقاتی را برای آزمایش عواملی که مصرف کنندگان را تشویق به دفع ایمن زباله های الکترونیکی می کند، انجام دادند که برای مدیران و سیاست گذاران اجرای طرح های دفع مفید خواهد بود.

نویسنده ارشد این مطالعه، دکتر دیلتا آکوتی، از دانشکده بازرگانی و حقوق دانشگاه، گفت: “ضایعات الکترونیکی در جهان یک مشکل بزرگ است که باید به سرعت مورد توجه قرار گیرد. زباله های الکترونیکی اغلب حاوی مواد خطرناکی مانند جیوه هستند. سرب یا اسیدی که بدون هیچ گونه تصفیه یا اقدامات احتیاطی خاصی به محل های دفن زباله ختم می شود و در درازمدت آسیب قابل توجهی به محیط زیست و سلامت انسان وارد می کند.

در سال 2019، 205000 تن باتری قابل حمل در اروپا فروخته شد، اما تنها نیمی از آنها برای بازیافت جمع آوری شد. تحقیقات دکتر آکوتی به طور خاص به دفع باتری ها می پردازد.

محققان یک آزمایش میدانی در شمال ایتالیا انجام دادند، که در آن بررسی شد که چگونه نزدیکی سطل‌ها و زبان مورد استفاده برای تشویق بازیافت بر تلاش‌های ۱۰۰ نفر برای دفع زباله‌های الکترونیکی‌شان تأثیر می‌گذارد.

او گفت: “ما در حال خرید فناوری های بیشتر و بیشتری هستیم که باعث ایجاد کوه هایی از زباله های الکترونیکی می شود و مشکل بدتر می شود، اما دفع صحیح این زباله ها تنها در صورتی امکان پذیر است که مصرف کنندگان فعالانه در بازیافت مشارکت کنند.

“تحقیق ما به بررسی عوامل موثر در تلاش و تشویق مردم برای بازیافت زباله های الکترونیکی خود می پردازد، که امیدواریم برای اجرای طرح های دفع موفق مفید باشد.”

تعدادی سطل برای جمع آوری باتری های قدیمی نصب شد و نامه هایی برای اطلاع رسانی به مردم در مورد طرح جدید ارسال شد.

برخی از حروف شامل زبان استعاری برای دیدن اینکه آیا این کار تلاش های بازیافت را تشویق می کند و سایر حروف شامل اطلاعات عددی بود. محققان دریافتند که زبان استعاری تأثیر قوی تری بر اعمال مصرف کنندگان دارد.

به کسانی که گفته شد این واقعیت را در نظر بگیرند که یک باتری حاوی تقریباً یک گرم جیوه است، مقداری که می تواند مقداری آب را معادل هفت وان حمام آلوده کند و ما در خطر آلودگی معادل 140 استخر شنای المپیک در سال هستیم، احتمال بیشتری وجود داشت. دکتر آکوتی توضیح داد تا باتری های خود را بازیافت کنند.

“استعاره ها بازنمایی بصری یک شی – که بسیار بزرگ یا بسیار دور از واقعیت زندگی فرد است، مانند مقادیر زیادی آب – در ذهن مصرف کننده ایجاد می کند، که یک شی انتزاعی را ملموس تر و درک آن آسان تر می کند.

“با قرار دادن استراتژیک سطل ها و درک اطلاعات در مورد طرح دفع آسان، می توانیم رفتار مصرف کنندگان را تغییر دهیم و از بازاریابی برای دنیایی بهتر استفاده کنیم.”

این یافته ها در مجله Technological Forecasting and Social Change منتشر شده است.

https://techxplore.com/

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *