نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

11 اردیبهشت 1403 11:45 ق.ظ

درباره نوآوری دایره ای و پایداری محیط زیست

در جهان امروز نوآوری دامنه کار و خلق ارزش را بشدت تحت تاثیر قرار داده است . اما آیا هر نوع نوآوری خوب است . این پرسشی است که بسیاری از دست اندر کاران امور مشاوره مدیریت در سطوح کلان آن را مطرح می کنند .

برخی می پرسند آیا جایگزینی خودرو های فسیلی با برقی اقدام نوآورانه و مناسبی برای بشریت است ؟ آیا این جابجایی صحیح است یا رویکرد کاهش خودرو سازی با وسایلی کارآمد تر و غیر شخصی تر ؟

بنابراین :

در حوزه تحقیقاتی مدیریت ، امروزه موضوع نوآوری دایره ای مطرح می شود که بر ترکیب اصول اقتصاد دایره ای در توسعه نوآوری متمرکز شده اند.

موضوع این است که یک گذار  و تحول اقتصاد دایره ای در کلیه سطح خرد تا کلان برنامه ریزی شود و  به بررسی فعالیت‌های خاص نوآوری دایره‌گرا در فرآیند کلی نوآوری و مراحل خاص آن پرداخته شود .

دولتها و شرکتها بایستی بر توسعه نوآوری‌های مناسب برای چرخه بیولوژیکی اقتصاد دایره‌ای در رشته های مختلف صنعتی تاکید کنند. از آنجا که جنبه‌های اقتصاد دایره‌ای بر توسعه نوآوری از همان ابتدا تأثیر می‌گذارد  با شروع تولید ایده، ملاحظات پایان عمر و انتخاب مواد اهمیت بالایی را در بخش مقدماتی نوآوری نشان می دهد. علاوه بر این، تحقیقات انجام شده در مراکز تحقیقاتی غیر شرکتی اهمیت بالای همکاری های متقابل و بین بخشی را در کل فرآیند توسعه اقتصادی در این راستا را  نشان می دهد.

استراتژی‌های سیستمی انتقال اقتصاد خطی به سمت سیستم‌های دایره‌ای را ترویج می‌کند و در این مسیر با چالش‌های نوآوری بسیاری مواجه است اما همچنین فرصت‌هایی را برای شرکت‌ها ی بزرگ و دولتها ایجاد می کند .

توجه به این موضوعات است که میتواند راهکارهای درست را برای حل مشکل زباله در کشور را ایجاد کند .

توجه به این موضوعات راهکارهای حذف آلودگی از هوای تهران و کلان شهر ها را بستر سازی می کند .

آگاهی به این امر و شناسایی نیاز به همکاری بین گروههای اجتماعی و نیز پدید آورندگان راه حل های نوآورانه  مبتنی بر فناوری‌های نوظهور، اهمیت ، پیچیدگی و توزیع دانش مورد نیاز را برای حل این مسایل فراهم می کند .

نوآوری پایدار که پیامدهای استقرار آن در مدل کسب و کار و شبکه ارزش ظهور می کند، باید برای مقابله با  چالش ها خود را تجهیز کند و این امر معمولاً با ماهیت سیستمی آنها مشخص می شود که نیازمند دید وسیع تری از ارزش را باید به همراه داشته باشد .

علی اکبر سعیدی کیا

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *