نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

8 اردیبهشت 1403 3:58 ق.ظ

کسب و کارها و نحوه برخورد با استعدادها در سازمانشان

برخلاف کشورهای پیشرفته در کشورمان تمایل به استخدام در سازمانهای دولتی و نیز شرکتهای بزرگ دولتی همچنان از حذبه بالاتری نسبت به کار در شرکتهای نوپا و یا بقولی استارت آپها وجود دارد . البته این وضعیت در حال تغییر است ولی بسیار کند است .  این امر یکی از چالشهای توسغه شرکتهای فناوری محور و سایر شرکتهایی است که تولید دانش و محصول مغز افزاری می کنند .

بعلت تغییر نگرش نسبت به نوع همکاری در اروپا و آمریکا و حتی کشور چین و هند ، شرکت ها مشغول تلاش برای ایجاد جذابیت شرایط کاری در سازمان خود هستند. بسیاری از شرکت ها ساعات کاری انعطاف پذیر، مزایای خوب را ارایه می نمایند و تعداد محدودی مسیر ارتقای شغلی را در سازمانشان برای افراد تعریف می

توجه مدیران به نیازهای عاطفی استعدادهایی که باید آنها را حذب کنند  انگیزه و تمایل آنها  در معنادار بودن کارشان را بخود جلب می نماید و این راهکاری اثربخش است .

بسیاری از افراد به کارهای یکنواخت و بدون دردسر علاقمند هستند که حتی در سطوح مدیریت نیز اشاعه پیدا نموده است اما هستند افرادی که بدنبال کارهای تیمی و ایچجاد کننده فضای نوآوری ، هستند . اینها هستند که موتور حرکت سازمان بسوی تعالی و رشد هستند .با این حال، بسیاری از مدیران بر این باورند که کارکنان دقیق و مطیع  که مزایای بهتری به آنها داده می شود اثر بیشتری در سازمانشان دارند . این حرف در 100 یا 20 سال پیش شاید درست بود اما امروزه این امر تغییر نموده و جنبه‌های غیرمالی کار ارزش  خود را نشان داده است و افرادی  از استعداد ها حاضرند در مشاغل کم درآمد ترکار کنند  و نیازهای روانی آنها در محل کار برآورده شود.

به شخصه در 40 سال گذشته در مورد خود و برخی از دوستان و همکارانم شاهد بوده ام که کارمند صفتی در کشورمان بیشتر امکانات مادی را فراهم می کند تا علاقه به نوع کار و بدنبال آن رفتن . موج مهاجرت استعداد ها از کشورمان که البته فقط منحصر به کشور ما نیست یکی از مهمترین دلایلش این است که بلوغ فناوری در بسیاری از کسب و کاار ها وجود ندارد و در برخی از آنها هم که هست استعداد ها را با نگاه کارمند صفتی می خواهند تا یک سرمایه و منبعی که بایستی مغزش و فکر و دلش فعال باشد تا بتواند رضایت شغلی داشته باشد .

برخی از شرایط ممکن است  برای مدیران اجتناب ناپذیر باشد  ولی می توان  به استعداد ها که لزوما افراد تحصیل کرده دانشگاهی نیستند ارتقا داد تا با رضایت روانی بیشتری کار کنند. یکی از مهمترین انگیزه ها ایجاد امکان های مختلف آموزشی مرتبط با شغلشان برای آنان است .

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *