نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

15 اردیبهشت 1403 2:35 ق.ظ

استراتژی به سبک نان سنگکی ها

چند سال پیش دوست ظریف بینی درباره استراتژی نان سنگکی ها درخصوص افزایش قیمت برایم توضیح داد که من مدتها آن را فراموش کرده بودم . او می گفت که نان سنگکی ها بسیار زیرک هستند . هیچگاه قیمتشان را بدون تغییرات زیربنایی بالا نمی برند . ابتدا طی چند ماه وزن نان را کم کم پایین میاورند . مقدار کنجدی را که  میزنند کم می کنند و روزی که یک نفر اعتراض کند جوابش این است که نان سفارشی داریم . مثلا اگر قیمت نان قبلی ۵هزارتومان است نان ۸ هزارتومانی را با اندازه و میزان خشخاش قبلی ارایه می دهند . خیلی ها شروع می کنند به خریدن این نان جدید و قیمت روی ۸ هزار تومان تثبیت می شود . این چرخه بهبود مستمر قیمت نانوایی ها بصورت دوره ای انجام می شود .

در این روز های گرم و تابستانی که همه شاهد نصیحت های صرفه جویانه آب و برق و مرغ و …… هستیم تا جایی که  بازنشستگان صاحب سازمان تامین اجتماعی به مقامات بدهکار می شوندکه بیکاره و مصرف کننده هستند، استراتژی نان سنگکی را در همه ابعاد آن در کشور مشاهده می کنیم . اگر بیمه شده یک ماه پرداخت حق بیمه اش انجام نشود ماه بعد جریمه خواهند شد و مشکلات زیادی را برایش به دنبال خواهد داشت . همین فرد که سی سال این حق بیمه را می دهد در پایان دوره و وقتی سلامتی اش رو به افول رفته و نوه دار شده است و مستمری اش نسبت به نرخ تورم بسیار ناچیز شده است ، حالا بیعار و مصرف کننده خطاب می شود .

سالهای بسیار قبل در زمانی این موضوع را بزرگمرد ادبیات ایران علی اکبر دهخدا در کتابش درباره داخل کردن شن در پخت نان مطرح کرده بود و این سیکل ادامه دارد. این روش در ابواب دیگر نیز ادامه دارد .

در کشورمان اینکه فارغ از اینکه کدام گروه سیاسی بر سر کار باشد از همین روشها استفاده شده است . در این میان معدود  سیاستمداران منفردی بوده اند که  خیر واقعی را برای بلند مدت مردم در ذهن و برنامه های خود داشته اند  و از لفاظی های پوپولیستی به طور قابل توجهی خودداری نموده اند .

باز نشستگان که سالها حق بیمه پرداخت نموده اند ذینفعان اصلی سازمان تامین اجتماعی هستند و هیچ نقشی در اداره ی بزرگترین سازمان اقتصادی وابسته به آن ندارند  و در این میان رسانه‌های بزرگ کشور که آن ها هم به نوعی متعلق به عموم هستند در جهت برخورد های دولتی حرکت می کنند و حقی را برای مردم نمی شناسند .

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *