نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

6 اردیبهشت 1403 8:50 ق.ظ

تاثیر نقد مثبت بر خلاقیت و نوآوری

در تعاریف آمده است که :

انتقاد مثبت توجه را به جنبه خوب یا مثبت چیزی جلب می کند که  نادیده گرفته می شود. مردم ممکن است بتوانند فقط جنبه منفی چیزی را ببینند، به طوری که برجسته کردن جنبه مثبت آن ضروری می شود. انتقاد مثبت همچنین ممکن است نوعی توجیه یا دفاع از خود باشد.

این امر در خصوص ایده های نوآورانه در محیط کسب و کار نیز مصداق دارد و همیشه از سوی دیگران جنبه های منفی بزرگنمایی می شوند .

دوسویه بودن نقد مثبت :

 اما راز انتقاد در نوآوری در رفتار دوجانبه منتقدان و ارایه کنندگان طرحهای نوآورانه نهفته است. کسانی که انتقاد می کنند باید نکات خود را به عنوان پیشنهادات مثبت و مفید تنظیم کنند. کسانی که مورد انتقاد قرار می گیرند باید از نقد برای یادگیری و بهبود ایده های خود استفاده کنند. کاملا واضح است که وقتی انتقاد با دقت وکنجکاوی و نیز با احترام انجام شود، به پیشرفته ترین شکل خلاقیت تبدیل می شود.

بنابر این رفتار منتقدانه با تکیه به اصل سازندگی و مثبت نگری در سیستمهای مدیریت نوآوری اصلی قابل توجه است و باید دقت شود که وقتی ایده های دیگری را نقد می کنید، باید عمیقاً به موضوع اثر آن در خلاقیت و پیشرفت دوجانبه توجه کتید.

 در بررسی ها وقتی نقطه ضعفی در ایده  یا طرح مشاهده می شود به سادگی نباید آن را رد نمود و در ابتدا  باید مشکل را توضیح داده و سپس  راهکار بهبود را پیشنهاد داد . در مواقعی که درک ایده یا طرح برای مخاطبان سخت است نباید آن را رد نمود و باید از اظهار نظر خودداری نمود .

یک رفتار سازنده هم به ناظر و هم به مجری کمک می کند تا  ایده را همان طور که هست در نظرگرفته و بهبودهای احتمالی را جستجو نموده و سپس برای بهتر کردن آن به جلو حرکت شود. این است رمز واقع بینی و مثبت اندیشی که حرکت صحیح را پایه ریزی می کند .

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *